Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ | DPT1118320 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülsüm CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ürettiği protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin protezlerle ilişkisini her duruma uygun olarak yorumlayabilmekti |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Temporamandibular eklem anatomisi,2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon),4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik),5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut),6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çiğneme sitemini mekanizmasını tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Temporomandibular eklemi tanımlar, | 10, 19, 9 | A |
1.2. Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar. | 12, 16, 19, 9 | A |
1.3. Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Çiğneme sisteminin dişlerin oklüzyonu üzerine etkisini değerlendirir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin ve Bennet açısının oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir. | 16, 19, 9 | A |
2.2. Oklüzyon çeşitlerini farklılıklarını açıklar | 16, 19, 9 | A |
3. Çiğneme sistemi rahatsızlıklarının tedavisinde kullanılan splintleri değerlendirir | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | 1. Temporamandibular eklem anatomisi | |
2 | 2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar | |
3 | 3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon) | |
4 | 4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik) | |
5 | 5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut) | |
6 | 6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) | |
7 | 7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) | |
8 | 8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I | |
9 | 9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II | |
10 | 10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri | |
11 | 11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri | |
12 | 12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri | |
13 | 13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar | |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından ders sonunda verilecektir. |
1.Tam Protezler. Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu
2.Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği. Iwao Hayakawa (Türkçe Editörü: Prof. Dr.Ender Kazazoğlu)
3.Prosthetic Rehabilitation. Giulio Preti
4.Sabit Protezler, Prof Dr. Ali Zaimoğlu. Ankara Üni. Diş. Hek. Fak. Yayınları, 2010
5.Fundamentals of fixed prosthodontics, Quintessence Pub. Co.,2011 Herbert T.Shillingburg, Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | X | |
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar. | | | | X | |
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | X | | |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | X | | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | | X | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | X | | |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | | X | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 2 | 4 | 8 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ | DPT1118320 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülsüm CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ürettiği protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin protezlerle ilişkisini her duruma uygun olarak yorumlayabilmekti |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Temporamandibular eklem anatomisi,2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon),4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik),5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut),6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çiğneme sitemini mekanizmasını tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Temporomandibular eklemi tanımlar, | 10, 19, 9 | A |
1.2. Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar. | 12, 16, 19, 9 | A |
1.3. Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Çiğneme sisteminin dişlerin oklüzyonu üzerine etkisini değerlendirir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin ve Bennet açısının oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir. | 16, 19, 9 | A |
2.2. Oklüzyon çeşitlerini farklılıklarını açıklar | 16, 19, 9 | A |
3. Çiğneme sistemi rahatsızlıklarının tedavisinde kullanılan splintleri değerlendirir | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | 1. Temporamandibular eklem anatomisi | |
2 | 2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar | |
3 | 3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon) | |
4 | 4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik) | |
5 | 5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut) | |
6 | 6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) | |
7 | 7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) | |
8 | 8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I | |
9 | 9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II | |
10 | 10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri | |
11 | 11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri | |
12 | 12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri | |
13 | 13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar | |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından ders sonunda verilecektir. |
1.Tam Protezler. Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu
2.Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği. Iwao Hayakawa (Türkçe Editörü: Prof. Dr.Ender Kazazoğlu)
3.Prosthetic Rehabilitation. Giulio Preti
4.Sabit Protezler, Prof Dr. Ali Zaimoğlu. Ankara Üni. Diş. Hek. Fak. Yayınları, 2010
5.Fundamentals of fixed prosthodontics, Quintessence Pub. Co.,2011 Herbert T.Shillingburg, Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | X | |
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar. | | | | X | |
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | X | | |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | X | | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | | X | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | X | | |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | | X | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:39Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 12:41