Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
DEPREME DAYANIKLI TASARIM | İNŞ2177020 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Özge KARABAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Özge KARABAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye’deki deprem tehlikesi ve riskinin öğretilmesi. Deprem-yapı etkileşiminin öğretilmesi. Depreme dayanıklı yapı tasarımı ilkelerinin öğretilmesi. Deprem yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olunmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Depremin oluş sebepleri ve türleri,Türkiye’nin genel tektonik durumu ve başlıca depremler,Deprem yer hareketinin özellikleri,Deprem dalgaları ve deprem tahminleri,Yapıların titreşim frekansı ve zamana bağlı değişimi,Yapı sağlığı izleme sistemleri,Davranış spektrumları,Türk Deprem Yönetmeliği ve hesap yöntemleri,Eşdeğer deprem yükü hesabı,Depreme dayanıklı yapı tasarımı ilkeleri,Rijitlik,Süneklik ve stabilite,Depreme dayanıklı mimari tasarım,Zemin etkileri ve deprem hasarları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eşdeğer deprem yükü yöntemi ile katlara etkiyen eşdeğer deprem yüklerini belirler. | | |
Depremin meydana geliş mekanizmasını açıklar. | | |
Bir yapının kütle ve rijitlik merkezinin konumunu, aralarında mesafe varsa oluşabilecek burulma momentini hesaplar. | | |
Yapılacak bir yapının bina kullanım sınıfına ve kısa periyot spektral tasarım ivme katsayısına bağlı olarak deprem tasarım sınıfını belirler. | | |
Binaların tasarımında esas alınan deprem yer hareketi sınıfına karşılık gelen deprem etkilerini (spektral ivme katsayıları, PGA, PGV) deprem tehlike haritalarından tespit eder. | | |
Zeminin cinsine göre yerel zemin sınıfını belirler. | | |
Bir yapının hakim doğal titreşim periyodunu hesaplar. | | |
Eşdeğer deprem yükü yöntemi ile binanın tümüne etkiyen toplam eşdeğer deprem yükünü belirler. | | |
Eşdeğer deprem yükü yöntemi ile azaltılmış tasarım spektral ivme değerini hesaplar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Depremin oluş sebepleri ve türleri | |
2 | Türkiye’nin genel tektonik durumu ve başlıca depremler | |
3 | Deprem yer hareketinin özellikleri | |
4 | Deprem dalgaları ve deprem tahminleri | |
5 | Yapıların titreşim frekansı ve zamana bağlı değişimi | |
6 | Yapı sağlığı izleme sistemleri | |
7 | Davranış spektrumları | |
8 | Türk Deprem Yönetmeliği ve hesap yöntemleri | |
9 | Eşdeğer deprem yükü hesabı | |
10 | Depreme dayanıklı yapı tasarımı ilkeleri | |
11 | Rijitlik | |
12 | Süneklik ve stabilite | |
13 | Depreme dayanıklı mimari tasarım | |
14 | Zemin etkileri ve deprem hasarları | |
Kaynak |
Ders sunuları |
1 Zekai Celep, Deprem Mühendisliğine giriş.
2 Mehmet Emin Tuna, Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı.
3 Anil K. Chopra, Dynamics of Structures.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İnşaat Teknolojileri alanında, ihtiyaç duyulan konularda, uygulama ve çözüm önerileri sunar. | | | | | |
2 | İnşaat Teknolojisi alanında uygun alanlardaki yeterli pratik, teorik ve teknik bilgileri tanımlar. | | | | | |
3 | Mimari ve statik projelerin çiziminde en az bir CAD programı kullanır. | | | | | |
4 | Yapı elemanlarının tasarımı, onarımı ve güçlendirilmesi ile ilgili teknik uygulama becerisi gösterir. | | | | | |
5 | Yapı malzemelerini tanıma ve seçme becerisi gösterir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle inşaat teknolojisi alanındaki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | İnşaat projelerinin hazırlanma ve uygulama aşamalarında aktif rol üstlenir. | | | | | |
8 | Mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | | | | | |
9 | Sorumluluk bilinciyle şantiye ekibi ve diğer yardımcı birimlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
10 | İnşaat Teknolojisi alanındaki teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | | | | |
11 | Yapı malzemeleri ve zemin mekaniği alanlarında yapılan gerekli deneyleri uygular ve bu deneylerin raporlarını hazırlar. | | | | | |
12 | Yapı metraj, maliyet ve hak ediş hesaplarını yaparak, gerekli raporları hazırlar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
DEPREME DAYANIKLI TASARIM | İNŞ2177020 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Özge KARABAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Özge KARABAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye’deki deprem tehlikesi ve riskinin öğretilmesi. Deprem-yapı etkileşiminin öğretilmesi. Depreme dayanıklı yapı tasarımı ilkelerinin öğretilmesi. Deprem yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olunmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Depremin oluş sebepleri ve türleri,Türkiye’nin genel tektonik durumu ve başlıca depremler,Deprem yer hareketinin özellikleri,Deprem dalgaları ve deprem tahminleri,Yapıların titreşim frekansı ve zamana bağlı değişimi,Yapı sağlığı izleme sistemleri,Davranış spektrumları,Türk Deprem Yönetmeliği ve hesap yöntemleri,Eşdeğer deprem yükü hesabı,Depreme dayanıklı yapı tasarımı ilkeleri,Rijitlik,Süneklik ve stabilite,Depreme dayanıklı mimari tasarım,Zemin etkileri ve deprem hasarları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eşdeğer deprem yükü yöntemi ile katlara etkiyen eşdeğer deprem yüklerini belirler. | | |
Depremin meydana geliş mekanizmasını açıklar. | | |
Bir yapının kütle ve rijitlik merkezinin konumunu, aralarında mesafe varsa oluşabilecek burulma momentini hesaplar. | | |
Yapılacak bir yapının bina kullanım sınıfına ve kısa periyot spektral tasarım ivme katsayısına bağlı olarak deprem tasarım sınıfını belirler. | | |
Binaların tasarımında esas alınan deprem yer hareketi sınıfına karşılık gelen deprem etkilerini (spektral ivme katsayıları, PGA, PGV) deprem tehlike haritalarından tespit eder. | | |
Zeminin cinsine göre yerel zemin sınıfını belirler. | | |
Bir yapının hakim doğal titreşim periyodunu hesaplar. | | |
Eşdeğer deprem yükü yöntemi ile binanın tümüne etkiyen toplam eşdeğer deprem yükünü belirler. | | |
Eşdeğer deprem yükü yöntemi ile azaltılmış tasarım spektral ivme değerini hesaplar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Depremin oluş sebepleri ve türleri | |
2 | Türkiye’nin genel tektonik durumu ve başlıca depremler | |
3 | Deprem yer hareketinin özellikleri | |
4 | Deprem dalgaları ve deprem tahminleri | |
5 | Yapıların titreşim frekansı ve zamana bağlı değişimi | |
6 | Yapı sağlığı izleme sistemleri | |
7 | Davranış spektrumları | |
8 | Türk Deprem Yönetmeliği ve hesap yöntemleri | |
9 | Eşdeğer deprem yükü hesabı | |
10 | Depreme dayanıklı yapı tasarımı ilkeleri | |
11 | Rijitlik | |
12 | Süneklik ve stabilite | |
13 | Depreme dayanıklı mimari tasarım | |
14 | Zemin etkileri ve deprem hasarları | |
Kaynak |
Ders sunuları |
1 Zekai Celep, Deprem Mühendisliğine giriş.
2 Mehmet Emin Tuna, Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı.
3 Anil K. Chopra, Dynamics of Structures.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İnşaat Teknolojileri alanında, ihtiyaç duyulan konularda, uygulama ve çözüm önerileri sunar. | | | | | |
2 | İnşaat Teknolojisi alanında uygun alanlardaki yeterli pratik, teorik ve teknik bilgileri tanımlar. | | | | | |
3 | Mimari ve statik projelerin çiziminde en az bir CAD programı kullanır. | | | | | |
4 | Yapı elemanlarının tasarımı, onarımı ve güçlendirilmesi ile ilgili teknik uygulama becerisi gösterir. | | | | | |
5 | Yapı malzemelerini tanıma ve seçme becerisi gösterir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle inşaat teknolojisi alanındaki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | İnşaat projelerinin hazırlanma ve uygulama aşamalarında aktif rol üstlenir. | | | | | |
8 | Mesleki etik, ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | | | | | |
9 | Sorumluluk bilinciyle şantiye ekibi ve diğer yardımcı birimlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
10 | İnşaat Teknolojisi alanındaki teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | | | | |
11 | Yapı malzemeleri ve zemin mekaniği alanlarında yapılan gerekli deneyleri uygular ve bu deneylerin raporlarını hazırlar. | | | | | |
12 | Yapı metraj, maliyet ve hak ediş hesaplarını yaparak, gerekli raporları hazırlar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 10/01/2024 - 15:21Son Güncelleme Tarihi: 10/01/2024 - 15:24