Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MİMARLIK TARİHİ I | MRS1128310 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Mimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlıktan başlayarak geç dönem Osmanlı mimarlığının sonuna kadar kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık ürünlerini yorumlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık,Erken İslam Sanatı,İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri,Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi,Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı,Erken Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlar. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularında karşılaştırır. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
3- Ders içeriğinde yer alan nemli mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir. | 16, 9 | A |
4- Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari antların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık | |
2 | Erken İslam Sanatı | |
3 | İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri | |
4 | Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi | |
5 | Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı | |
6 | Büyük Selçuklu Mimarlığı | |
7 | Büyük Selçuklu Mimarlığı | |
8 | Anadolu Selçuklu Mimarlığı | |
9 | Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı | |
10 | Erken Osmanlı Mimarlığı | |
11 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı | |
12 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı | |
13 | Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı | |
14 | Genel Sınav | |
Kaynak |
Ders notu derste verilecektir. |
Kuban Doğan, Mimarlık Kavramları, Çevre Yayınları, İstanbul, 1980.,
Chıng Francis D.K., Mimarlık, Biçim Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2002.
Mimarlık Tarihi Ders Notları I, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi, İstanbul, 2012.
E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | X | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(125/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MİMARLIK TARİHİ I | MRS1128310 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Mimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlıktan başlayarak geç dönem Osmanlı mimarlığının sonuna kadar kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık ürünlerini yorumlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık,Erken İslam Sanatı,İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri,Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi,Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı,Erken Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlar. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularında karşılaştırır. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
3- Ders içeriğinde yer alan nemli mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir. | 16, 9 | A |
4- Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari antların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık | |
2 | Erken İslam Sanatı | |
3 | İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri | |
4 | Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi | |
5 | Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı | |
6 | Büyük Selçuklu Mimarlığı | |
7 | Büyük Selçuklu Mimarlığı | |
8 | Anadolu Selçuklu Mimarlığı | |
9 | Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı | |
10 | Erken Osmanlı Mimarlığı | |
11 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı | |
12 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı | |
13 | Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı | |
14 | Genel Sınav | |
Kaynak |
Ders notu derste verilecektir. |
Kuban Doğan, Mimarlık Kavramları, Çevre Yayınları, İstanbul, 1980.,
Chıng Francis D.K., Mimarlık, Biçim Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2002.
Mimarlık Tarihi Ders Notları I, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi, İstanbul, 2012.
E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | X | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 10/01/2024 - 10:19Son Güncelleme Tarihi: 10/01/2024 - 10:21