Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OSMANLI KENT DOKUSU I | MRS2110939 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
|
Dersin Amacı | Bu ders;
Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler, konut mimarisinin kökenleri, birlikte=ortak kent yaşamı, Türk
evinin kökeni, Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması, Konut geleneğinin ilk aşaması hayatlı evin evrimi, Türk- hayatlı evinin yaşayan
örnekleri, kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi gibi konuları içermektedir.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler,Konut mimarisinin kökenleri
,Ortak Kent Yaşamı
,Türk evinin kökeni
,Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması,Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi,Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler,Living examples of the Turkish courtyard house,Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
,Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak,Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
,Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları,Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma.
| | |
Geleneksel ahşap Türk evinin özelliklerinin ayrıntılarıyla ilgili bilgi sahibi olma, Geleneksel evlerin oluşturduğu bütünlükleri kentsel ve yapısal ölçekte değerlendirebilme. | | |
Geleneksel evin ülke genelinde sergilediği bölgesel farklılıkları yorumlayabilme. | 13, 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler | |
2 | Konut mimarisinin kökenleri
| |
3 | Ortak Kent Yaşamı
| |
4 | Türk evinin kökeni
| |
5 | Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması | |
6 | Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi | |
7 | Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler | |
8 | Living examples of the Turkish courtyard house | |
9 | Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
| |
10 | Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak | |
11 | Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
| |
12 | Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları | |
13 | Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik | |
14 | Genel Sınav | |
Kaynak |
Eldem S.H. (1984-87) Türk Evi,ciltler I-II,
Akozan F. İle (1982) Topkapı Sarayı, İstanbul
Eldem S.H. (1969-74) Köşkler ve Kasırlar, ciltler I-II ,İstanbul
Kuban D. (2011) Osmanlı Mimarisi, YEM,İstanbul
Kuban D. (2017)Türk Ahşap Konut Mimarisi 17.-19yy., İş Bankası yayını,İstanbul
Cesar M. (1977) Anadolu öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık,İş Bankası Yay.
Küçükerman Ö.(1983) Kendi Mekanı Arayışı İçinde Türk Evi
Eski Anadolu Mimarlığı, T.Tarih Kurumu, Ankara
Günay R. (1981)Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Ankara
Naumann R.(1985) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 12 | 2 | 24 |
Rehberli Problem Çözme | 12 | 2 | 24 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 12 | 2 | 24 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 6 | 12 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 12 | 2 | 24 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 12 | 2 | 24 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 12 | 2 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(156/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OSMANLI KENT DOKUSU I | MRS2110939 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
|
Dersin Amacı | Bu ders;
Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler, konut mimarisinin kökenleri, birlikte=ortak kent yaşamı, Türk
evinin kökeni, Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması, Konut geleneğinin ilk aşaması hayatlı evin evrimi, Türk- hayatlı evinin yaşayan
örnekleri, kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi gibi konuları içermektedir.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler,Konut mimarisinin kökenleri
,Ortak Kent Yaşamı
,Türk evinin kökeni
,Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması,Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi,Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler,Living examples of the Turkish courtyard house,Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
,Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak,Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
,Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları,Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma.
| | |
Geleneksel ahşap Türk evinin özelliklerinin ayrıntılarıyla ilgili bilgi sahibi olma, Geleneksel evlerin oluşturduğu bütünlükleri kentsel ve yapısal ölçekte değerlendirebilme. | | |
Geleneksel evin ülke genelinde sergilediği bölgesel farklılıkları yorumlayabilme. | 13, 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler | |
2 | Konut mimarisinin kökenleri
| |
3 | Ortak Kent Yaşamı
| |
4 | Türk evinin kökeni
| |
5 | Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması | |
6 | Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi | |
7 | Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler | |
8 | Living examples of the Turkish courtyard house | |
9 | Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
| |
10 | Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak | |
11 | Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
| |
12 | Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları | |
13 | Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik | |
14 | Genel Sınav | |
Kaynak |
Eldem S.H. (1984-87) Türk Evi,ciltler I-II,
Akozan F. İle (1982) Topkapı Sarayı, İstanbul
Eldem S.H. (1969-74) Köşkler ve Kasırlar, ciltler I-II ,İstanbul
Kuban D. (2011) Osmanlı Mimarisi, YEM,İstanbul
Kuban D. (2017)Türk Ahşap Konut Mimarisi 17.-19yy., İş Bankası yayını,İstanbul
Cesar M. (1977) Anadolu öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık,İş Bankası Yay.
Küçükerman Ö.(1983) Kendi Mekanı Arayışı İçinde Türk Evi
Eski Anadolu Mimarlığı, T.Tarih Kurumu, Ankara
Günay R. (1981)Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Ankara
Naumann R.(1985) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 10/01/2024 - 10:19Son Güncelleme Tarihi: 10/01/2024 - 10:21