Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OSMANLI KENT DOKUSU II | MRS2210941 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
|
Dersin Amacı | Selçukluların Anadolu’ya girmesinden, erken dönem beyliklerini de içerecek şekilde ikinci dönem beyliklerine kadar olan süreçte, Anadolu’da Selçuklu döneminde XIII. Yüzyılın ilk yarısına kadar yer alan yapıların özellikle tipolojik yönden ayrıntılı tanıtımı, irdelenmesi, sanatının oluşumu ve ilerideki sanatsal dönemlere olan etkileri incelenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler,Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler,A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler,A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar,Mimaride sembolizm ve simgeler,Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri.,Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları,Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
,Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik..,Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler,Kent dokusu genel değerlendirme,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci, Osmanlı mimarisindeki plan tiplerini bilir. | 14, 9 | A |
Külliyelerin fonksiyonlarını bilir. | 14, 9 | A |
Osmanlılardaki vakıf kurumunun toplumsal öneminin farkındadır. | 14, 9 | A |
Klasik devirde ortaya çıkacak plan şemalarının gelişimini görür. | 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler | |
2 | Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler | |
3 | A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler | |
4 | A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar | |
5 | Mimaride sembolizm ve simgeler | |
6 | Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu | |
7 | Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri | |
8 | Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri. | |
9 | Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları | |
10 | Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
| |
11 | Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik.. | |
12 | Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler | |
13 | Kent dokusu genel değerlendirme | |
14 | Final sınavı | |
Kaynak |
ALTUN, Ara, Ortaçağ Türk mimarisinin Anahtarı İçin Bir Özet, İstanbul, 1988.
ASLANAPA, Oktay, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi, Başlangıcı ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 1991.
ASLANAPA, Oktay, Selçuklu Sanatı Bibliyografyası, İstanbul, 1971.
BAYKARA, Tuncer, Türkiye Selçukluları Devrinde Konya, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 1985. |
İLTER, Fügen, Osmanlılar'a Kadar Anadolu Türk Köprüleri, Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara, 1978.
KUBAN, Doğan, Anadolu Türk Mimarisi Tarihi, İstanbul, 1955.
KURAN, Aptullah, Anadolu Medreseleri, I, Ankara,1969. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OSMANLI KENT DOKUSU II | MRS2210941 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
|
Dersin Amacı | Selçukluların Anadolu’ya girmesinden, erken dönem beyliklerini de içerecek şekilde ikinci dönem beyliklerine kadar olan süreçte, Anadolu’da Selçuklu döneminde XIII. Yüzyılın ilk yarısına kadar yer alan yapıların özellikle tipolojik yönden ayrıntılı tanıtımı, irdelenmesi, sanatının oluşumu ve ilerideki sanatsal dönemlere olan etkileri incelenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler,Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler,A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler,A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar,Mimaride sembolizm ve simgeler,Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri.,Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları,Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
,Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik..,Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler,Kent dokusu genel değerlendirme,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci, Osmanlı mimarisindeki plan tiplerini bilir. | 14, 9 | A |
Külliyelerin fonksiyonlarını bilir. | 14, 9 | A |
Osmanlılardaki vakıf kurumunun toplumsal öneminin farkındadır. | 14, 9 | A |
Klasik devirde ortaya çıkacak plan şemalarının gelişimini görür. | 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler | |
2 | Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler | |
3 | A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler | |
4 | A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar | |
5 | Mimaride sembolizm ve simgeler | |
6 | Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu | |
7 | Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri | |
8 | Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri. | |
9 | Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları | |
10 | Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
| |
11 | Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik.. | |
12 | Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler | |
13 | Kent dokusu genel değerlendirme | |
14 | Final sınavı | |
Kaynak |
ALTUN, Ara, Ortaçağ Türk mimarisinin Anahtarı İçin Bir Özet, İstanbul, 1988.
ASLANAPA, Oktay, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi, Başlangıcı ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 1991.
ASLANAPA, Oktay, Selçuklu Sanatı Bibliyografyası, İstanbul, 1971.
BAYKARA, Tuncer, Türkiye Selçukluları Devrinde Konya, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 1985. |
İLTER, Fügen, Osmanlılar'a Kadar Anadolu Türk Köprüleri, Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara, 1978.
KUBAN, Doğan, Anadolu Türk Mimarisi Tarihi, İstanbul, 1955.
KURAN, Aptullah, Anadolu Medreseleri, I, Ankara,1969. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 10/01/2024 - 10:19Son Güncelleme Tarihi: 10/01/2024 - 10:21