Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MİMARİDE SÜSLEME ELEMANLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Duygu GÖK |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Duygu Gök |
Dersin Amacı | Anadolu Türk mimarisinde bezeme sanatının gelişimi örneklendirilerek anlatılacak, bezemenin mekandaki dağılımı örneklerle açıklanacaktır. Bezeme, malzeme ve teknik açıdan incelenecek tekniklerin uygulanışı anlatılacak, görsellerle örneklendirilecektir. Bezeme, motif özellikleri açısından incelenecek, motiflerin sembolik ve ikonografik açıklamaları tartışılacak ve görsel örneklerle desteklenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu,Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri.,Ahşap Bezeme ve Teknikleri,Taş Bezeme ve Teknikleri,Kalem işi Bezeme ve Teknikleri,Tuğla Bezeme ve Teknikleri,Çini Bezeme ve Teknikleri,Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi,Bitkisel Motifler,Geometrik Motifler,Yazı,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar,Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarını tanır. | | |
2. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarının kullanıldığı yerleri
bilir | | |
3. Bezeme ile ilgili kavramları bilir. | | |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu | |
2 | Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri. | |
3 | Ahşap Bezeme ve Teknikleri | |
4 | Taş Bezeme ve Teknikleri | |
5 | Kalem işi Bezeme ve Teknikleri | |
6 | Tuğla Bezeme ve Teknikleri | |
7 | Çini Bezeme ve Teknikleri | |
8 | Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi | |
9 | Bitkisel Motifler | |
10 | Geometrik Motifler | |
11 | Yazı | |
12 | 19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar | |
13 | Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar | |
14 | 19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler | |
Kaynak |
ASLANAPA O., Türk Sanatı,
Remzi Kitabevi Yayını, İstanbul,
1984.
DEMİRİZ Y., Osmanlı
Mimarisinde Süsleme I, Erken
Devir, Kültür Bakanlığı
Yayınları, İstanbul, 1979.
ARSEVEN C. E., Türk Sanatı
Tarihi, T.C. Maarif Vekaleti
Yayını, C.II., İstanbul, 1957. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | X |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | X |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | X |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | X |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MİMARİDE SÜSLEME ELEMANLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Duygu GÖK |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Duygu Gök |
Dersin Amacı | Anadolu Türk mimarisinde bezeme sanatının gelişimi örneklendirilerek anlatılacak, bezemenin mekandaki dağılımı örneklerle açıklanacaktır. Bezeme, malzeme ve teknik açıdan incelenecek tekniklerin uygulanışı anlatılacak, görsellerle örneklendirilecektir. Bezeme, motif özellikleri açısından incelenecek, motiflerin sembolik ve ikonografik açıklamaları tartışılacak ve görsel örneklerle desteklenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu,Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri.,Ahşap Bezeme ve Teknikleri,Taş Bezeme ve Teknikleri,Kalem işi Bezeme ve Teknikleri,Tuğla Bezeme ve Teknikleri,Çini Bezeme ve Teknikleri,Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi,Bitkisel Motifler,Geometrik Motifler,Yazı,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar,Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarını tanır. | | |
2. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarının kullanıldığı yerleri
bilir | | |
3. Bezeme ile ilgili kavramları bilir. | | |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu | |
2 | Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri. | |
3 | Ahşap Bezeme ve Teknikleri | |
4 | Taş Bezeme ve Teknikleri | |
5 | Kalem işi Bezeme ve Teknikleri | |
6 | Tuğla Bezeme ve Teknikleri | |
7 | Çini Bezeme ve Teknikleri | |
8 | Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi | |
9 | Bitkisel Motifler | |
10 | Geometrik Motifler | |
11 | Yazı | |
12 | 19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar | |
13 | Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar | |
14 | 19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler | |
Kaynak |
ASLANAPA O., Türk Sanatı,
Remzi Kitabevi Yayını, İstanbul,
1984.
DEMİRİZ Y., Osmanlı
Mimarisinde Süsleme I, Erken
Devir, Kültür Bakanlığı
Yayınları, İstanbul, 1979.
ARSEVEN C. E., Türk Sanatı
Tarihi, T.C. Maarif Vekaleti
Yayını, C.II., İstanbul, 1957. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | | | | |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | X |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | X |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | X |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | X |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00