Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
METEOROLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mahmut MÜSLÜM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Meteoroloji biliminin alt yapısını kazandırma ve havacılıkta uçuş öncesi ve sonrası etkilerini incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Atmosfere Giriş ve Gazlar,Atmosferde Enerji iletimi, güneş ve mevsimler,Yüzeysel sıcaklık, çevrimleri ve Küresel dağılımı,Atmosferdeki suyun kaynağı, su buharı ve bulut oluşumu,Meteorolojik gözlemler, yüzey ve üst katmanlardaki dolaysız ölçümler,Rüzgarın temelleri ve havayı hareket ettiren kuvvetler,Hava kütleleri ve Cepheleri,Havada sürtünme ve küçük ölçekli rüzgarlar,Hava Tahmin yöntemleri ve tahmin süreçleri,Havacılık amaçlı gözlemler - METAR - SPECI,Havacılık amaçlı tahminler - İniş tahmini - Meydan tahmini,Meteorolojik ihbarlar - SIGMET - AIRMET - GAMET,Havaalanlarında Verilen Meteorolojik Hizmetler,Ulusal ve Uluslar Arası Bir Havaalanı İçin Meteoroloji Cihazlarının İdeal Yerleşim Planı CAT I, II ve III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Atmosferin bileşenlerini, katmanlarını tanımlayabilecektir. | 9 | A |
1.1.Atmosferin bileşenlerini açıklar. | ||
1.2.Atmosferin bileşenlerinin yükseklikle değişimlerini açıklar. | ||
1.3.Atmosferin katmanlarının özelliklerini bilir. | ||
2.Meteorolojik olayları açıklayabilecektir. | 9 | A |
2.1.Rüzgarın oluşumunu, türlerini, lokal ve küresel rüzgarları açıklar. | ||
2.2.Türbülansa neden olan faktörleri tanımlar. | ||
2.3.Cephe oluşumlarını açıklar. | ||
3.Bulutlar ve buzlanma gibi meteorolojik olayları anlayabilecektir. | 9 | A |
3.1.Bulut oluşumunu etkileyen faktörleri, bulut türlerini ve özelliklerini tanır. | ||
3.2.Buzlanmanın ne olduğunu, türlerini, oluşum mekanizmalarını, uçak üzerine etkilerini kavrar. | ||
3.3.Buzlanmanın uçak kazalarına neden olabileceğini kavrar. | ||
4.Görüş mesafesini ve görüşü kısıtlayan faktörleri bilir. | 16, 9 | A |
4.1.Havacılıkta kullanılan görüş mesafesinin önemini bilir. | ||
4.2.Görüşü kısıtlayan faktörleri kavrar. | ||
5.Havacılıkta kullanılan meteorolojik raporlar, mesajlar, yayınlar ve haritaları açıklayabilir. | 16, 9 | A |
5.1.METAR, SPECI ve TAF raporlarını bilir. | ||
5.2. SIGMET, AIRMET ve GAMET uyarı mesajlarını bilir. | ||
5.3. VOLMET ve ATIS hizmetlerini tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atmosfere Giriş ve Gazlar | |
2 | Atmosferde Enerji iletimi, güneş ve mevsimler | |
3 | Yüzeysel sıcaklık, çevrimleri ve Küresel dağılımı | |
4 | Atmosferdeki suyun kaynağı, su buharı ve bulut oluşumu | |
5 | Meteorolojik gözlemler, yüzey ve üst katmanlardaki dolaysız ölçümler | |
6 | Rüzgarın temelleri ve havayı hareket ettiren kuvvetler | |
7 | Hava kütleleri ve Cepheleri | |
8 | Havada sürtünme ve küçük ölçekli rüzgarlar | |
9 | Hava Tahmin yöntemleri ve tahmin süreçleri | |
10 | Havacılık amaçlı gözlemler - METAR - SPECI | |
11 | Havacılık amaçlı tahminler - İniş tahmini - Meydan tahmini | |
12 | Meteorolojik ihbarlar - SIGMET - AIRMET - GAMET | |
13 | Havaalanlarında Verilen Meteorolojik Hizmetler | |
14 | Ulusal ve Uluslar Arası Bir Havaalanı İçin Meteoroloji Cihazlarının İdeal Yerleşim Planı CAT I, II ve III |
Kaynak |
"Meteoroloji" Atmosferimizi anlamak, Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu - Dr. Sedef Çakır, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2015. ISBN: 978-605-320-209-7 |
"Havacılık Meteorolojisine Giriş", Mikdat Kadıoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021, ISBN: 9786254171185 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | ||||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | X | |||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | X | |||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | ||||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | X | |||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | X | |||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | X | |||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | X | |||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | X | |||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | X | |||||
15 | Girişimcilik becerisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
METEOROLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mahmut MÜSLÜM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Meteoroloji biliminin alt yapısını kazandırma ve havacılıkta uçuş öncesi ve sonrası etkilerini incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Atmosfere Giriş ve Gazlar,Atmosferde Enerji iletimi, güneş ve mevsimler,Yüzeysel sıcaklık, çevrimleri ve Küresel dağılımı,Atmosferdeki suyun kaynağı, su buharı ve bulut oluşumu,Meteorolojik gözlemler, yüzey ve üst katmanlardaki dolaysız ölçümler,Rüzgarın temelleri ve havayı hareket ettiren kuvvetler,Hava kütleleri ve Cepheleri,Havada sürtünme ve küçük ölçekli rüzgarlar,Hava Tahmin yöntemleri ve tahmin süreçleri,Havacılık amaçlı gözlemler - METAR - SPECI,Havacılık amaçlı tahminler - İniş tahmini - Meydan tahmini,Meteorolojik ihbarlar - SIGMET - AIRMET - GAMET,Havaalanlarında Verilen Meteorolojik Hizmetler,Ulusal ve Uluslar Arası Bir Havaalanı İçin Meteoroloji Cihazlarının İdeal Yerleşim Planı CAT I, II ve III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Atmosferin bileşenlerini, katmanlarını tanımlayabilecektir. | 9 | A |
1.1.Atmosferin bileşenlerini açıklar. | ||
1.2.Atmosferin bileşenlerinin yükseklikle değişimlerini açıklar. | ||
1.3.Atmosferin katmanlarının özelliklerini bilir. | ||
2.Meteorolojik olayları açıklayabilecektir. | 9 | A |
2.1.Rüzgarın oluşumunu, türlerini, lokal ve küresel rüzgarları açıklar. | ||
2.2.Türbülansa neden olan faktörleri tanımlar. | ||
2.3.Cephe oluşumlarını açıklar. | ||
3.Bulutlar ve buzlanma gibi meteorolojik olayları anlayabilecektir. | 9 | A |
3.1.Bulut oluşumunu etkileyen faktörleri, bulut türlerini ve özelliklerini tanır. | ||
3.2.Buzlanmanın ne olduğunu, türlerini, oluşum mekanizmalarını, uçak üzerine etkilerini kavrar. | ||
3.3.Buzlanmanın uçak kazalarına neden olabileceğini kavrar. | ||
4.Görüş mesafesini ve görüşü kısıtlayan faktörleri bilir. | 16, 9 | A |
4.1.Havacılıkta kullanılan görüş mesafesinin önemini bilir. | ||
4.2.Görüşü kısıtlayan faktörleri kavrar. | ||
5.Havacılıkta kullanılan meteorolojik raporlar, mesajlar, yayınlar ve haritaları açıklayabilir. | 16, 9 | A |
5.1.METAR, SPECI ve TAF raporlarını bilir. | ||
5.2. SIGMET, AIRMET ve GAMET uyarı mesajlarını bilir. | ||
5.3. VOLMET ve ATIS hizmetlerini tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atmosfere Giriş ve Gazlar | |
2 | Atmosferde Enerji iletimi, güneş ve mevsimler | |
3 | Yüzeysel sıcaklık, çevrimleri ve Küresel dağılımı | |
4 | Atmosferdeki suyun kaynağı, su buharı ve bulut oluşumu | |
5 | Meteorolojik gözlemler, yüzey ve üst katmanlardaki dolaysız ölçümler | |
6 | Rüzgarın temelleri ve havayı hareket ettiren kuvvetler | |
7 | Hava kütleleri ve Cepheleri | |
8 | Havada sürtünme ve küçük ölçekli rüzgarlar | |
9 | Hava Tahmin yöntemleri ve tahmin süreçleri | |
10 | Havacılık amaçlı gözlemler - METAR - SPECI | |
11 | Havacılık amaçlı tahminler - İniş tahmini - Meydan tahmini | |
12 | Meteorolojik ihbarlar - SIGMET - AIRMET - GAMET | |
13 | Havaalanlarında Verilen Meteorolojik Hizmetler | |
14 | Ulusal ve Uluslar Arası Bir Havaalanı İçin Meteoroloji Cihazlarının İdeal Yerleşim Planı CAT I, II ve III |
Kaynak |
"Meteoroloji" Atmosferimizi anlamak, Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu - Dr. Sedef Çakır, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2015. ISBN: 978-605-320-209-7 |
"Havacılık Meteorolojisine Giriş", Mikdat Kadıoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021, ISBN: 9786254171185 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | ||||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | X | |||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | X | |||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | ||||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | X | |||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | X | |||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | X | |||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | X | |||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | X | |||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | X | |||||
15 | Girişimcilik becerisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |