Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK KURUMLARINDA İŞ GÜVENLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ali ŞENBAHÇE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra Mine YİĞCİ |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Amacı | Sağlık kurumlarında çalışan personelin hastane çalışma ortamında oluşabilecek tehlike ve riskler hakkında bilgi sahibi olmaları, çalışmaları sırasında iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunmak için güvenli davranış kabiliyetini kazanmalarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü,,Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler,Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları,,Güvenlik ve sağlık işaretleri,Kişisel koruyucu donanım kullanımı,, İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması, ,İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar,Meslek hastalıklarının sebepleri,İşyeri temizliği ve düzeni,,Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması,, Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri,,İlkyardım. tütün ve tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim. , Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri,,Elle kaldırma ve taşıma,Ekranlı araçlarla çalışma,,Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma,Tahliye ve kurtarma,İş ekipmanlarının güvenli kullanımı,,Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İş kazası ve meslke hastalıklarından korunma yönetmelerini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
2. Yangın ve Yangından korunma yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
3. Hastane enfeksiyonları ve korunma yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü, | sunumlar |
2 | Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler,Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları, | sunumlar |
3 | Güvenlik ve sağlık işaretleri,Kişisel koruyucu donanım kullanımı, | sunumlar |
4 | İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması, | sunumlar |
5 | İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar | sunumlar |
6 | Meslek hastalıklarının sebepleri,İşyeri temizliği ve düzeni, | sunumlar |
7 | Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması, | sunumlar |
8 | Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri, | sunumlar |
9 | İlkyardım. tütün ve tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim. | sunumlar |
10 | Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri, | sunumlar |
11 | Elle kaldırma ve taşıma,Ekranlı araçlarla çalışma, | sunumlar |
12 | Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma,Tahliye ve kurtarma | sunumlar |
13 | İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, | sunumlar |
14 | Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri. | sunumlar |
Kaynak |
Eğitim Sunuları Öğrencilere verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK KURUMLARINDA İŞ GÜVENLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ali ŞENBAHÇE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra Mine YİĞCİ |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Amacı | Sağlık kurumlarında çalışan personelin hastane çalışma ortamında oluşabilecek tehlike ve riskler hakkında bilgi sahibi olmaları, çalışmaları sırasında iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunmak için güvenli davranış kabiliyetini kazanmalarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü,,Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler,Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları,,Güvenlik ve sağlık işaretleri,Kişisel koruyucu donanım kullanımı,, İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması, ,İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar,Meslek hastalıklarının sebepleri,İşyeri temizliği ve düzeni,,Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması,, Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri,,İlkyardım. tütün ve tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim. , Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri,,Elle kaldırma ve taşıma,Ekranlı araçlarla çalışma,,Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma,Tahliye ve kurtarma,İş ekipmanlarının güvenli kullanımı,,Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İş kazası ve meslke hastalıklarından korunma yönetmelerini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
2. Yangın ve Yangından korunma yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
3. Hastane enfeksiyonları ve korunma yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü, | sunumlar |
2 | Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler,Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları, | sunumlar |
3 | Güvenlik ve sağlık işaretleri,Kişisel koruyucu donanım kullanımı, | sunumlar |
4 | İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması, | sunumlar |
5 | İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar | sunumlar |
6 | Meslek hastalıklarının sebepleri,İşyeri temizliği ve düzeni, | sunumlar |
7 | Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması, | sunumlar |
8 | Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri, | sunumlar |
9 | İlkyardım. tütün ve tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim. | sunumlar |
10 | Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri, | sunumlar |
11 | Elle kaldırma ve taşıma,Ekranlı araçlarla çalışma, | sunumlar |
12 | Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma,Tahliye ve kurtarma | sunumlar |
13 | İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, | sunumlar |
14 | Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri. | sunumlar |
Kaynak |
Eğitim Sunuları Öğrencilere verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |