Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTRONÖROFİZYOLOJİ (EEG-ENMG-PSG ) UYGU. II | EFZ2226890 | Bahar Dönemi | 0+16 | 8 | 16 |
Ders Programı | ( C ) Salı 07:00-07:45 ( C ) Salı 08:00-08:45 ( C ) Salı 09:00-09:45 ( C ) Salı 10:00-10:45 ( C ) Salı 11:00-11:45 ( C ) Salı 12:00-12:45 ( C ) Salı 12:45-13:30 ( C ) Salı 13:30-14:15 ( C ) Salı 14:30-15:15 ( C ) Salı 15:30-16:15 ( C ) Salı 16:30-17:15 ( C ) Salı 17:30-18:15 ( C ) Salı 18:30-19:15 ( C ) Salı 19:30-20:15 ( C ) Salı 20:30-21:15 ( C ) Salı 21:30-22:15 ( B ) Cumartesi 07:00-07:45 ( B ) Cumartesi 08:00-08:45 ( B ) Cumartesi 09:00-09:45 ( B ) Cumartesi 10:00-10:45 ( B ) Cumartesi 11:00-11:45 ( B ) Cumartesi 12:00-12:45 ( B ) Cumartesi 12:45-13:30 ( B ) Cumartesi 13:30-14:15 ( B ) Cumartesi 14:30-15:15 ( B ) Cumartesi 15:30-16:15 ( B ) Cumartesi 16:30-17:15 ( B ) Cumartesi 17:30-18:15 ( B ) Cumartesi 18:30-19:15 ( B ) Cumartesi 19:30-20:15 ( B ) Cumartesi 20:30-21:15 ( B ) Cumartesi 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Özge ARICI DÜZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Fikret AYSAL, Dr.Öğr.Üye. Merve DİKMEN |
Dersin Yardımcıları | Elektornörofizyoloji Teknikeri |
Dersin Amacı | Merkezi sinir sistemi, periferik sinir sistemi ve kastaki elektriksel aktivitenin ölçümüyle ilgilenen klinik nörofizyolojinin alt dalları olan Elektroensefalografi (EEG), Elektronöromiyografi (ENMG) ve Polisomnografi(PSG) uygulanması konusunda yeterliliğin kazanılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Median sinir first dorsal interosseöz kas motor ileti çalışması. EEG montaj çeşitleri, gürültü temizleme ve güz dönemine ait trase tekrarı,Ulnar sinir ikinci lumbrical palmar interosseoz kası için motor ileti çalışması. Uyku evreleme ve traselerinin örnekler üzerinden anlatımı,Dorsal ulnar sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı uyku EEG çalışması,Radial sinir antidromik duysal ileti çalışması. Uyku EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması ,Femoral sinir motor ileti çalışması. Uyku EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması. ,Peroneal sinir tibialis anteriror kası için motor ileti çalışması. Öğrencilerin grup uyku EEG ödevlerinin sunumu.,Tibial sinir abductor digiti quinti kası için motor ileti çalışması. Uyku EEG konuları üzerinde genel tekrar yapılması,Safen sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı rutin EEG çekimi,Lateral femoral kutanöz sinir duysal ileti çalışması. Rutin EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması.,Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun üst ekstremitede uygulanması. Rutin EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması.,Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun alt ekstremitede uygulanması. Öğrencilerin grup rutin EEG ödevlerinin sunumu.,Görsel uyarılmış potansiyel testler uygulaması. Epileptik aktiviteler ve trase üzerinden çoklu örneklerle konu anlatımı,Beyin Sapı İşitsel Uyandırılmış Potansiyeller uygulaması. Epileptik olmayan aktivitelerin konu anlatımı,Ardışık sinir uyarımı testlerinin uygulanması. EEG konularında genel tekrar. Polisomnografi anlatımı ve uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Uyku EEG çekimini, Polisomnografi tekniğini ve Rutin EEG çekimini uygular | 16, 6, 9 | A, D |
Epileptik ve epileptik olmayan aktiviteleri ve traseleri tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
EMG üst ve alt ekstremite motor ve duysal ileti çalışmalarını uygular | 16, 6, 9 | D, H |
EMG üst ve alt ekstremite motor ve duysal ileti çalışmalarını yorumlar | 16, 6, 9 | D, E |
Üst ve alt ekstremite üzerinde somatosensoryel uyarılmış potansiyeller testini uygular | 16, 6, 9 | D, E |
Üst ve alt ekstremite üzerinde somatosensoryel uyarılmış potansiyeller testini yorumlar | 16, 6, 9 | D, E |
Görsel uyarılmış potansiyel testleri, beyin sapı işitsel uyandırılmış potansiyeller testi ve ardışık sinir uyarımı testlerini uygular | 16, 6, 9 | D, E |
Görsel uyarılmış potansiyel testleri, beyin sapı işitsel uyandırılmış potansiyeller testi ve ardışık sinir uyarımı testlerini yorumlar | 16, 6, 9 | D, E |
Uyku EEG çekimini, Polisomnografi tekniğini ve Rutin EEG çekimini tanımlar | 16, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Median sinir first dorsal interosseöz kas motor ileti çalışması. EEG montaj çeşitleri, gürültü temizleme ve güz dönemine ait trase tekrarı | Ders notlarının okunması |
2 | Ulnar sinir ikinci lumbrical palmar interosseoz kası için motor ileti çalışması. Uyku evreleme ve traselerinin örnekler üzerinden anlatımı | Ders notlarının okunması |
3 | Dorsal ulnar sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı uyku EEG çalışması | Ders notlarının okunması |
4 | Radial sinir antidromik duysal ileti çalışması. Uyku EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması | Ders notlarının okunması |
5 | Femoral sinir motor ileti çalışması. Uyku EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması. | Ders notlarının okunması |
6 | Peroneal sinir tibialis anteriror kası için motor ileti çalışması. Öğrencilerin grup uyku EEG ödevlerinin sunumu. | Ders notlarının okunması |
7 | Tibial sinir abductor digiti quinti kası için motor ileti çalışması. Uyku EEG konuları üzerinde genel tekrar yapılması | Ders notlarının okunması |
8 | Safen sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı rutin EEG çekimi | Ders notlarının okunması |
9 | Lateral femoral kutanöz sinir duysal ileti çalışması. Rutin EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması. | Ders notlarının okunması |
10 | Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun üst ekstremitede uygulanması. Rutin EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması. | Ders notlarının okunması |
11 | Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun alt ekstremitede uygulanması. Öğrencilerin grup rutin EEG ödevlerinin sunumu. | Ders notlarının okunması |
12 | Görsel uyarılmış potansiyel testler uygulaması. Epileptik aktiviteler ve trase üzerinden çoklu örneklerle konu anlatımı | Ders notlarının okunması |
13 | Beyin Sapı İşitsel Uyandırılmış Potansiyeller uygulaması. Epileptik olmayan aktivitelerin konu anlatımı | Ders notlarının okunması |
14 | Ardışık sinir uyarımı testlerinin uygulanması. EEG konularında genel tekrar. Polisomnografi anlatımı ve uygulaması | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
1) Ertekin C. Santral ve Periferik EMG Anatomi-Fizyoloji-Klinik.İzmir 2006. 2) Bingöl AC, Çelik M, Gürtekin Y.Klinik nörofizyoloji laboratuvarları uygulama el kitabı. Türkiye Nörofizyoloji EEG-EMG Derneği İstanbul Şubesi. 1. baskı, İstanbul 2006. 3) Daube JR, Rubin DI. Clinical Neurophysiology, third edition. Oxford University Press 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği en az temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | X | |||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 16 | 224 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 20 | 60 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 2 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 37 | 37 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 466 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(466/30) | 16 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTRONÖROFİZYOLOJİ (EEG-ENMG-PSG ) UYGU. II | EFZ2226890 | Bahar Dönemi | 0+16 | 8 | 16 |
Ders Programı | ( C ) Salı 07:00-07:45 ( C ) Salı 08:00-08:45 ( C ) Salı 09:00-09:45 ( C ) Salı 10:00-10:45 ( C ) Salı 11:00-11:45 ( C ) Salı 12:00-12:45 ( C ) Salı 12:45-13:30 ( C ) Salı 13:30-14:15 ( C ) Salı 14:30-15:15 ( C ) Salı 15:30-16:15 ( C ) Salı 16:30-17:15 ( C ) Salı 17:30-18:15 ( C ) Salı 18:30-19:15 ( C ) Salı 19:30-20:15 ( C ) Salı 20:30-21:15 ( C ) Salı 21:30-22:15 ( B ) Cumartesi 07:00-07:45 ( B ) Cumartesi 08:00-08:45 ( B ) Cumartesi 09:00-09:45 ( B ) Cumartesi 10:00-10:45 ( B ) Cumartesi 11:00-11:45 ( B ) Cumartesi 12:00-12:45 ( B ) Cumartesi 12:45-13:30 ( B ) Cumartesi 13:30-14:15 ( B ) Cumartesi 14:30-15:15 ( B ) Cumartesi 15:30-16:15 ( B ) Cumartesi 16:30-17:15 ( B ) Cumartesi 17:30-18:15 ( B ) Cumartesi 18:30-19:15 ( B ) Cumartesi 19:30-20:15 ( B ) Cumartesi 20:30-21:15 ( B ) Cumartesi 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Özge ARICI DÜZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Fikret AYSAL, Dr.Öğr.Üye. Merve DİKMEN |
Dersin Yardımcıları | Elektornörofizyoloji Teknikeri |
Dersin Amacı | Merkezi sinir sistemi, periferik sinir sistemi ve kastaki elektriksel aktivitenin ölçümüyle ilgilenen klinik nörofizyolojinin alt dalları olan Elektroensefalografi (EEG), Elektronöromiyografi (ENMG) ve Polisomnografi(PSG) uygulanması konusunda yeterliliğin kazanılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Median sinir first dorsal interosseöz kas motor ileti çalışması. EEG montaj çeşitleri, gürültü temizleme ve güz dönemine ait trase tekrarı,Ulnar sinir ikinci lumbrical palmar interosseoz kası için motor ileti çalışması. Uyku evreleme ve traselerinin örnekler üzerinden anlatımı,Dorsal ulnar sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı uyku EEG çalışması,Radial sinir antidromik duysal ileti çalışması. Uyku EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması ,Femoral sinir motor ileti çalışması. Uyku EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması. ,Peroneal sinir tibialis anteriror kası için motor ileti çalışması. Öğrencilerin grup uyku EEG ödevlerinin sunumu.,Tibial sinir abductor digiti quinti kası için motor ileti çalışması. Uyku EEG konuları üzerinde genel tekrar yapılması,Safen sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı rutin EEG çekimi,Lateral femoral kutanöz sinir duysal ileti çalışması. Rutin EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması.,Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun üst ekstremitede uygulanması. Rutin EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması.,Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun alt ekstremitede uygulanması. Öğrencilerin grup rutin EEG ödevlerinin sunumu.,Görsel uyarılmış potansiyel testler uygulaması. Epileptik aktiviteler ve trase üzerinden çoklu örneklerle konu anlatımı,Beyin Sapı İşitsel Uyandırılmış Potansiyeller uygulaması. Epileptik olmayan aktivitelerin konu anlatımı,Ardışık sinir uyarımı testlerinin uygulanması. EEG konularında genel tekrar. Polisomnografi anlatımı ve uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Uyku EEG çekimini, Polisomnografi tekniğini ve Rutin EEG çekimini uygular | 16, 6, 9 | A, D |
Epileptik ve epileptik olmayan aktiviteleri ve traseleri tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
EMG üst ve alt ekstremite motor ve duysal ileti çalışmalarını uygular | 16, 6, 9 | D, H |
EMG üst ve alt ekstremite motor ve duysal ileti çalışmalarını yorumlar | 16, 6, 9 | D, E |
Üst ve alt ekstremite üzerinde somatosensoryel uyarılmış potansiyeller testini uygular | 16, 6, 9 | D, E |
Üst ve alt ekstremite üzerinde somatosensoryel uyarılmış potansiyeller testini yorumlar | 16, 6, 9 | D, E |
Görsel uyarılmış potansiyel testleri, beyin sapı işitsel uyandırılmış potansiyeller testi ve ardışık sinir uyarımı testlerini uygular | 16, 6, 9 | D, E |
Görsel uyarılmış potansiyel testleri, beyin sapı işitsel uyandırılmış potansiyeller testi ve ardışık sinir uyarımı testlerini yorumlar | 16, 6, 9 | D, E |
Uyku EEG çekimini, Polisomnografi tekniğini ve Rutin EEG çekimini tanımlar | 16, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Median sinir first dorsal interosseöz kas motor ileti çalışması. EEG montaj çeşitleri, gürültü temizleme ve güz dönemine ait trase tekrarı | Ders notlarının okunması |
2 | Ulnar sinir ikinci lumbrical palmar interosseoz kası için motor ileti çalışması. Uyku evreleme ve traselerinin örnekler üzerinden anlatımı | Ders notlarının okunması |
3 | Dorsal ulnar sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı uyku EEG çalışması | Ders notlarının okunması |
4 | Radial sinir antidromik duysal ileti çalışması. Uyku EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması | Ders notlarının okunması |
5 | Femoral sinir motor ileti çalışması. Uyku EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması. | Ders notlarının okunması |
6 | Peroneal sinir tibialis anteriror kası için motor ileti çalışması. Öğrencilerin grup uyku EEG ödevlerinin sunumu. | Ders notlarının okunması |
7 | Tibial sinir abductor digiti quinti kası için motor ileti çalışması. Uyku EEG konuları üzerinde genel tekrar yapılması | Ders notlarının okunması |
8 | Safen sinir duysal ileti çalışması. Uygulamalı rutin EEG çekimi | Ders notlarının okunması |
9 | Lateral femoral kutanöz sinir duysal ileti çalışması. Rutin EEG çekimi I, öğrencilerin grup çalışması yapması. | Ders notlarının okunması |
10 | Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun üst ekstremitede uygulanması. Rutin EEG çekimi II, öğrencilerin grup çalışması yaparak ödev hazırlaması. | Ders notlarının okunması |
11 | Somatosensoryel uyarılmış potansiyel konusunun alt ekstremitede uygulanması. Öğrencilerin grup rutin EEG ödevlerinin sunumu. | Ders notlarının okunması |
12 | Görsel uyarılmış potansiyel testler uygulaması. Epileptik aktiviteler ve trase üzerinden çoklu örneklerle konu anlatımı | Ders notlarının okunması |
13 | Beyin Sapı İşitsel Uyandırılmış Potansiyeller uygulaması. Epileptik olmayan aktivitelerin konu anlatımı | Ders notlarının okunması |
14 | Ardışık sinir uyarımı testlerinin uygulanması. EEG konularında genel tekrar. Polisomnografi anlatımı ve uygulaması | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
1) Ertekin C. Santral ve Periferik EMG Anatomi-Fizyoloji-Klinik.İzmir 2006. 2) Bingöl AC, Çelik M, Gürtekin Y.Klinik nörofizyoloji laboratuvarları uygulama el kitabı. Türkiye Nörofizyoloji EEG-EMG Derneği İstanbul Şubesi. 1. baskı, İstanbul 2006. 3) Daube JR, Rubin DI. Clinical Neurophysiology, third edition. Oxford University Press 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği en az temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | X | |||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |