Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MALİYET MUHASEBESİ | MLY2233310 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramları, maliyetlerin sınıflandırılması, maliyet unsurları, maliyet merkezleri ve maliyet dağıtım yöntemlerini öğrenmeleri, üretim maliyetlerinin belirlenmesine ilişkin maliyet muhasebesi uygulamalarını yapabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar,Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları,Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri,Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu,Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Örnek Uygulamalar 1,Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı,Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri,Sipariş maliyet yöntemi,Safha maliyet yöntemi,Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması,Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi,Örnek uygulamalar 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Üretim ve ticaret işletmelerinin muhasebe uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri karşılaştırabilecektir. | 6, 9 | A |
2. Maliyet muhasebesinin temel amaçlarını anlayabilme ve birim maliyet hesaplama tekniklerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
3. Maliyet unsurlarını, maliyet merkezlerini belirleyebilme ve maliyet dağıtım yöntemlerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
4. Hammadde, işçilik ve genel üretim giderlerini hesaplayabilecektir. | 6, 9 | A |
5. Maliyet muhasebesi uygulaması yapabilecektir. | 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar | |
2 | Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları | |
3 | Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri | |
4 | Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu | |
5 | Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
6 | Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
7 | Örnek Uygulamalar 1 | |
8 | Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı | |
9 | Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri | |
10 | Sipariş maliyet yöntemi | |
11 | Safha maliyet yöntemi | |
12 | Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması | |
13 | Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi | |
14 | Örnek uygulamalar 2 | |
Kaynak |
HAFTACI Vasfi, Maliyet Muhasebesi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | | | | | |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | | | | X | |
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | | | | | |
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | | | X | | |
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | | | | | |
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | | | X | | |
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | | | | | |
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | X | | | | |
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | | | | | |
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | | | | | X |
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | | | | X | |
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 5 | 16 | 80 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 2 | 2 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(130/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MALİYET MUHASEBESİ | MLY2233310 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramları, maliyetlerin sınıflandırılması, maliyet unsurları, maliyet merkezleri ve maliyet dağıtım yöntemlerini öğrenmeleri, üretim maliyetlerinin belirlenmesine ilişkin maliyet muhasebesi uygulamalarını yapabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar,Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları,Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri,Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu,Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Örnek Uygulamalar 1,Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı,Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri,Sipariş maliyet yöntemi,Safha maliyet yöntemi,Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması,Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi,Örnek uygulamalar 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Üretim ve ticaret işletmelerinin muhasebe uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri karşılaştırabilecektir. | 6, 9 | A |
2. Maliyet muhasebesinin temel amaçlarını anlayabilme ve birim maliyet hesaplama tekniklerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
3. Maliyet unsurlarını, maliyet merkezlerini belirleyebilme ve maliyet dağıtım yöntemlerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
4. Hammadde, işçilik ve genel üretim giderlerini hesaplayabilecektir. | 6, 9 | A |
5. Maliyet muhasebesi uygulaması yapabilecektir. | 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar | |
2 | Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları | |
3 | Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri | |
4 | Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu | |
5 | Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
6 | Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
7 | Örnek Uygulamalar 1 | |
8 | Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı | |
9 | Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri | |
10 | Sipariş maliyet yöntemi | |
11 | Safha maliyet yöntemi | |
12 | Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması | |
13 | Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi | |
14 | Örnek uygulamalar 2 | |
Kaynak |
HAFTACI Vasfi, Maliyet Muhasebesi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | | | | | |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | | | | X | |
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | | | | | |
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | | | X | | |
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | | | | | |
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | | | X | | |
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | | | | | |
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | X | | | | |
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | | | | | |
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | | | | | X |
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | | | | X | |
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:35