Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
VERGİ TEORİSİ VE POLİTİKASI | MLY2233330 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere verginin ekonomik ve politik boyutlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Dersde vergi politikasının analizinde kullanılacak teorik ve pratik araçlar tanıtılarak ve vergilemenin ekonomik aktörlerin mikro düzeyde, makroekonomik yapıdaki davranışlarına etkileri teorik ve ampirik açıdan ele alınmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Verginin Tanımı ve Gelişimi,Vergilerin sınıflandırılması,Vergilemede Kısıtlar,Vergi Ödeme Gücü ve Vergi Yükü,Vergilemede Adalet,Vergileme ve Gelir Dağılımı,Vergiye Karşı Tepkiler ve Verginin Pozitif Analizi,Vergileme ve Ekonomik Etkinlik,Vergiler ve Makroekonomik Etkileri,Tüketim Vergileri,Gelir Vergileri,Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde vergi yapısı ve vergi reformları,Türk Vergi Sisteminin Etkinlik ve Adalet Açısından Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Devletin mali faaliyetlerinin temel mantığını kavrayabilecektir. | 10, 12, 16, 19, 20, 9 | A, H |
2.Vergileri sınıflandırabilecektir. | 10, 13, 14, 19, 20, 9 | A, H |
3.Vergi politikası tasarımında amaçları, araçları ve bunlar arasındaki çatışmaları öğrenebilecektir. | 10, 12, 16, 19, 20, 6, 9 | A, H |
4.Vergi yansımasını ve yansımayı etkileyen faktörleri açıklayabilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, H |
5.Temel vergi türlerini kurucu ögeleri, özellikleri ve dünya eğilimleri ile analiz edebilecektir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A, H |
1.1.Kamusal mali faaliyetleri açıklar. | | |
1.2.Kamu finansmanı mantığını açıklar. | | |
2.1.Vergisel tasnifi betimler. | | |
2.2.Vergisel tasnifi yorumlar. | | |
3.1.Vergi politikası tasarımını betimler. | | |
3.2.Describes tax policy design. | | |
4.1.Vergi yansımasını betimler. | | |
4.2.Vergi yansımasını yorumlar. | | |
5.1.Vergilendirmede küresel örnekleri kıyaslar. | | |
5.2.Vergilendirmede küresel örnekleri açıklar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Verginin Tanımı ve Gelişimi | |
2 | Vergilerin sınıflandırılması | |
3 | Vergilemede Kısıtlar | |
4 | Vergi Ödeme Gücü ve Vergi Yükü | |
5 | Vergilemede Adalet | |
6 | Vergileme ve Gelir Dağılımı | |
8 | Vergiye Karşı Tepkiler ve Verginin Pozitif Analizi | |
9 | Vergileme ve Ekonomik Etkinlik | |
10 | Vergiler ve Makroekonomik Etkileri | |
11 | Tüketim Vergileri | |
12 | Gelir Vergileri | |
13 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde vergi yapısı ve vergi reformları | |
14 | Türk Vergi Sisteminin Etkinlik ve Adalet Açısından Değerlendirilmesi | |
Kaynak |
Dilek Dileyici, İstiklal Yaşar Vural ve Coşkun Can Aktan (2006), Vergileme Ekonomisi ve Vergileme Psikolojisi, Ankara, Seçkin Yayıncılık Özhan Çetinkaya ve Prof. Dr. Nihat Edizdoğan (2011), Vergi ve Vergi Politikası Üzerine İncelemeler, Bursa, Ekin Kitabevi Doğan Şenyüz, Mehmet Yüce ve Adnan Gerçek (2012), Türk Vergi Sistemi, Bursa, Ekin Kitabevi,Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | | | | X | |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | | | | X | |
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | | | | | X |
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | | | | X | |
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | | | | X | |
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | | | X | | |
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | | | | | X |
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | | | | | X |
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | | | | | X |
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | | | | | |
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | | | | | X |
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 117 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(117/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
VERGİ TEORİSİ VE POLİTİKASI | MLY2233330 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere verginin ekonomik ve politik boyutlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Dersde vergi politikasının analizinde kullanılacak teorik ve pratik araçlar tanıtılarak ve vergilemenin ekonomik aktörlerin mikro düzeyde, makroekonomik yapıdaki davranışlarına etkileri teorik ve ampirik açıdan ele alınmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Verginin Tanımı ve Gelişimi,Vergilerin sınıflandırılması,Vergilemede Kısıtlar,Vergi Ödeme Gücü ve Vergi Yükü,Vergilemede Adalet,Vergileme ve Gelir Dağılımı,Vergiye Karşı Tepkiler ve Verginin Pozitif Analizi,Vergileme ve Ekonomik Etkinlik,Vergiler ve Makroekonomik Etkileri,Tüketim Vergileri,Gelir Vergileri,Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde vergi yapısı ve vergi reformları,Türk Vergi Sisteminin Etkinlik ve Adalet Açısından Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Devletin mali faaliyetlerinin temel mantığını kavrayabilecektir. | 10, 12, 16, 19, 20, 9 | A, H |
2.Vergileri sınıflandırabilecektir. | 10, 13, 14, 19, 20, 9 | A, H |
3.Vergi politikası tasarımında amaçları, araçları ve bunlar arasındaki çatışmaları öğrenebilecektir. | 10, 12, 16, 19, 20, 6, 9 | A, H |
4.Vergi yansımasını ve yansımayı etkileyen faktörleri açıklayabilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, H |
5.Temel vergi türlerini kurucu ögeleri, özellikleri ve dünya eğilimleri ile analiz edebilecektir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A, H |
1.1.Kamusal mali faaliyetleri açıklar. | | |
1.2.Kamu finansmanı mantığını açıklar. | | |
2.1.Vergisel tasnifi betimler. | | |
2.2.Vergisel tasnifi yorumlar. | | |
3.1.Vergi politikası tasarımını betimler. | | |
3.2.Describes tax policy design. | | |
4.1.Vergi yansımasını betimler. | | |
4.2.Vergi yansımasını yorumlar. | | |
5.1.Vergilendirmede küresel örnekleri kıyaslar. | | |
5.2.Vergilendirmede küresel örnekleri açıklar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Verginin Tanımı ve Gelişimi | |
2 | Vergilerin sınıflandırılması | |
3 | Vergilemede Kısıtlar | |
4 | Vergi Ödeme Gücü ve Vergi Yükü | |
5 | Vergilemede Adalet | |
6 | Vergileme ve Gelir Dağılımı | |
8 | Vergiye Karşı Tepkiler ve Verginin Pozitif Analizi | |
9 | Vergileme ve Ekonomik Etkinlik | |
10 | Vergiler ve Makroekonomik Etkileri | |
11 | Tüketim Vergileri | |
12 | Gelir Vergileri | |
13 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde vergi yapısı ve vergi reformları | |
14 | Türk Vergi Sisteminin Etkinlik ve Adalet Açısından Değerlendirilmesi | |
Kaynak |
Dilek Dileyici, İstiklal Yaşar Vural ve Coşkun Can Aktan (2006), Vergileme Ekonomisi ve Vergileme Psikolojisi, Ankara, Seçkin Yayıncılık Özhan Çetinkaya ve Prof. Dr. Nihat Edizdoğan (2011), Vergi ve Vergi Politikası Üzerine İncelemeler, Bursa, Ekin Kitabevi Doğan Şenyüz, Mehmet Yüce ve Adnan Gerçek (2012), Türk Vergi Sistemi, Bursa, Ekin Kitabevi,Sağbaş, İsa (2010), Vergi Teorisi, Ankara: Ece Matbaası |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | | | | X | |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | | | | X | |
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | | | | | X |
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | | | | X | |
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | | | | X | |
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | | | X | | |
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | | | | | X |
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | | | | | X |
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | | | | | X |
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | | | | | |
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | | | | | X |
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:35