Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALİYET MUHASEBESİ | MVU2133310 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramları, maliyetlerin sınıflandırılması, maliyet unsurları, maliyet merkezleri ve maliyet dağıtım yöntemlerini öğrenmeleri, üretim maliyetlerinin belirlenmesine ilişkin maliyet muhasebesi uygulamalarını yapabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar,Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları,Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri,Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu,Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Örnek Uygulamalar 1,Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı,Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri,Sipariş maliyet yöntemi,Safha maliyet yöntemi,Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması,Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi,Örnek uygulamalar 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Üretim ve ticaret işletmelerinin muhasebe uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri karşılaştırabilecektir. | 6, 9 | A |
2. Maliyet muhasebesinin temel amaçlarını anlayabilme ve birim maliyet hesaplama tekniklerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
3. Maliyet unsurlarını, maliyet merkezlerini belirleyebilme ve maliyet dağıtım yöntemlerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
4. Hammadde, işçilik ve genel üretim giderlerini hesaplayabilecektir. | 6, 9 | A |
5. Maliyet muhasebesi uygulaması yapabilecektir. | 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar | |
2 | Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları | |
3 | Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri | |
4 | Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu | |
5 | Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
6 | Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
7 | Örnek Uygulamalar 1 | |
8 | Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı | |
9 | Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri | |
10 | Sipariş maliyet yöntemi | |
11 | Safha maliyet yöntemi | |
12 | Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması | |
13 | Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi | |
14 | Örnek uygulamalar 2 |
Kaynak |
HAFTACI Vasfi, Maliyet Muhasebesi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
5 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
9 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
10 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | ||||||
11 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
12 | Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar. | ||||||
13 | Finansal tabloları düzenler ve analiz eder. | ||||||
14 | Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir | ||||||
15 | Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 16 | 80 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 2 | 2 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(130/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALİYET MUHASEBESİ | MVU2133310 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramları, maliyetlerin sınıflandırılması, maliyet unsurları, maliyet merkezleri ve maliyet dağıtım yöntemlerini öğrenmeleri, üretim maliyetlerinin belirlenmesine ilişkin maliyet muhasebesi uygulamalarını yapabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar,Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları,Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri,Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu,Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Örnek Uygulamalar 1,Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı,Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri,Sipariş maliyet yöntemi,Safha maliyet yöntemi,Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması,Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi,Örnek uygulamalar 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Üretim ve ticaret işletmelerinin muhasebe uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri karşılaştırabilecektir. | 6, 9 | A |
2. Maliyet muhasebesinin temel amaçlarını anlayabilme ve birim maliyet hesaplama tekniklerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
3. Maliyet unsurlarını, maliyet merkezlerini belirleyebilme ve maliyet dağıtım yöntemlerini uygulayabilecektir. | 6, 9 | A |
4. Hammadde, işçilik ve genel üretim giderlerini hesaplayabilecektir. | 6, 9 | A |
5. Maliyet muhasebesi uygulaması yapabilecektir. | 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar | |
2 | Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları | |
3 | Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri | |
4 | Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu | |
5 | Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
6 | Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi | |
7 | Örnek Uygulamalar 1 | |
8 | Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı | |
9 | Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri | |
10 | Sipariş maliyet yöntemi | |
11 | Safha maliyet yöntemi | |
12 | Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması | |
13 | Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi | |
14 | Örnek uygulamalar 2 |
Kaynak |
HAFTACI Vasfi, Maliyet Muhasebesi, Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
5 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
9 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
10 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | ||||||
11 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
12 | Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar. | ||||||
13 | Finansal tabloları düzenler ve analiz eder. | ||||||
14 | Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir | ||||||
15 | Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |