Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL MATEMATİK | MVU1127670 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hüseyin KOCAMAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hüseyin KOCAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Programın bilmesi gereken matematik hesaplamalarını anlatmak ve öğrencilerin temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kümeler, sayı kümeleri,Sayılarla İşlemler,Denklemler, denklem çeşitleri,Üslü ve köklü çokluklar,Çarpanlara ayırma,Oran ve orantı,Polinomlar,Sayma işlemi, permütasyon, kombinasyon,Basit lineer fonksiyonlar,Eşitsizliklerin kartezyen düzlemde grafikleri,Lineer olmayan fonksiyonlar,Basit polinom fonksiyonlar,Fonksiyon çeşitleri,Fonksiyonların grafik çizimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kümeler ve sayı kümeleri ile ilgili temel bilgileri edinecektir. | 12, 9 | A |
1.1. Kümelerin özelliklerini, iki kümenin kesişimini, birleşimini ve farkını bilir. | ||
1.2. Küme özelinde, doğal sayılar, tam sayılar rasyonel ve irrasyonel sayılarla reel sayı kümelerin özelliklerini bilir. Aralık kavramını bilir. Kapalı aralık. açık aralık, yarı açık aralıklarla ilgili problemleri yapar. Mutlak değer ve mutlak değerle ilgili problemleri çözer. | ||
2. Sayılarla ilgili işlemleri, belirli hesaplamaları yapacaktır. | 12, 9 | A |
2.1. İşlemlerin önceliklerine dikkat eder. Toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerini yapar. | ||
3. Denklemleri, denklem çeşitlerini kavrayacaktır. | 12, 9 | A |
3.1. Birinci ve ikinci dereceden polinom denklemlerin(lineer-non lineer) çözümünü yapar. | ||
3.2. Üstel ve logaritmik denklemlerin(non-lineer) çözümünü yapar. | ||
4. Üslü ve Köklü çoklukların özelliklerini kavrayacaktır. | 12, 9 | A |
4.1. Üslü ve köklü çoklukların özelliklerini bilir, birbiriyle ilgi ve ilişkilerini bilir ve konu ile ilgili problemleri çözer. | ||
5. Çarpanlara ayırma ve yöntemlerini öğrenecektir. | 12, 9 | A |
5.1. Çarpanlara ayırma ile sadeleştirme işlemlerini yapar. | ||
6. Oran orantı kavramlarını örneklendirecektir ve hesaplamalarda ters orantı doğru orantı durumlarını yorumlayacaktır. | 12, 9 | A |
6.1. Oran ve Orantı kavramlarını bilir. | ||
6.2. Doğru orantı, ters orantı kavramlarını bilir ve uygulamaları yapar. | ||
7. Matematik problemlerin denklemlerini kuracaktır ve çözecektir. | 12, 9 | A |
7.1. Günlük yaşam problemlerini denklem ve denklem sistemlerine aktarır ve çözer. | ||
8. Sayma işlemi, kombinasyon ve permütasyonu öğrenecektir. | 12, 9 | A |
8.1. Sayma işlemi, belli sıralarda bulunmanın mantığını kurar ve kombinasyon, permütasyon kavramlarıyla bu problemlere çözüm üretir. | ||
9. Basit lineer fonksiyonları tanıyacaktır. | 12, 9 | A |
9.1. Doğru ve doğru denklemini bilir. | ||
9.2. Doğruda eğim, paralel ve dik doğruları, bunların birbiriyle ilgi ve ilişkilerini kavrar. | ||
10. Eşitsizliklerin çözümlerini kartezyen düzlemde göstermeyi öğrenecektir. | 12, 9 | A |
10.1. Eşitsizliklerin çözümünü, denklemlerden faydalanarak öğrenir. | ||
10.2. Tek değişkenli eşitsizlikleri reel eksende; eşitsizlik takımlarını kartezyen düzlemde göstermeyi öğrenir. | ||
11. Lineer olmayan(non-lineer) fonksiyonları öğrenecektir. | 12, 9 | A |
11.1. Polinom fonksiyon dışında kalan diğer lineer olmayan fonksiyonları öğrenir: Trigonometrik fonksiyonlar, logaritmik fonksiyonlar, üstel fonksiyonlar... | ||
12. Polinom fonksiyonları öğrenecektir. | 12, 9 | A |
12.1. Lineer veya non-lineer polinom fonksiyonları öğrenir. | ||
13. Diğer fonksiyon çeşitlerini kavrayacaktır. | 12, 9 | A |
14. Fonksiyonlarda grafik çizimini öğrenecektir. | 12, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kümeler, sayı kümeleri | Okuma |
2 | Sayılarla İşlemler | Okuma |
3 | Denklemler, denklem çeşitleri | Okuma |
4 | Üslü ve köklü çokluklar | Okuma |
5 | Çarpanlara ayırma | Okuma |
6 | Oran ve orantı | Okuma |
7 | Polinomlar | Okuma |
8 | Sayma işlemi, permütasyon, kombinasyon | Okuma |
9 | Basit lineer fonksiyonlar | Okuma |
10 | Eşitsizliklerin kartezyen düzlemde grafikleri | Okuma |
11 | Lineer olmayan fonksiyonlar | Okuma |
12 | Basit polinom fonksiyonlar | Okuma |
13 | Fonksiyon çeşitleri | Okuma |
14 | Fonksiyonların grafik çizimleri | Okuma |
Kaynak |
Quick Business Math, Steve Slavin, Matematik Yrd.Doç.Dr. Ali Erdoğan, Nobel Yayıncılık. |
Temel Matematik, Prof.Dr. Mahmut Kartal, Doç.Dr. Yalçın Karagöz, Yrd.Doç.Dr. Zafer Kartal, Nobel Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
5 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
9 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
10 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | ||||||
11 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
12 | Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar. | ||||||
13 | Finansal tabloları düzenler ve analiz eder. | ||||||
14 | Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir | ||||||
15 | Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 12 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL MATEMATİK | MVU1127670 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hüseyin KOCAMAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hüseyin KOCAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Programın bilmesi gereken matematik hesaplamalarını anlatmak ve öğrencilerin temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kümeler, sayı kümeleri,Sayılarla İşlemler,Denklemler, denklem çeşitleri,Üslü ve köklü çokluklar,Çarpanlara ayırma,Oran ve orantı,Polinomlar,Sayma işlemi, permütasyon, kombinasyon,Basit lineer fonksiyonlar,Eşitsizliklerin kartezyen düzlemde grafikleri,Lineer olmayan fonksiyonlar,Basit polinom fonksiyonlar,Fonksiyon çeşitleri,Fonksiyonların grafik çizimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kümeler ve sayı kümeleri ile ilgili temel bilgileri edinecektir. | 12, 9 | A |
1.1. Kümelerin özelliklerini, iki kümenin kesişimini, birleşimini ve farkını bilir. | ||
1.2. Küme özelinde, doğal sayılar, tam sayılar rasyonel ve irrasyonel sayılarla reel sayı kümelerin özelliklerini bilir. Aralık kavramını bilir. Kapalı aralık. açık aralık, yarı açık aralıklarla ilgili problemleri yapar. Mutlak değer ve mutlak değerle ilgili problemleri çözer. | ||
2. Sayılarla ilgili işlemleri, belirli hesaplamaları yapacaktır. | 12, 9 | A |
2.1. İşlemlerin önceliklerine dikkat eder. Toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerini yapar. | ||
3. Denklemleri, denklem çeşitlerini kavrayacaktır. | 12, 9 | A |
3.1. Birinci ve ikinci dereceden polinom denklemlerin(lineer-non lineer) çözümünü yapar. | ||
3.2. Üstel ve logaritmik denklemlerin(non-lineer) çözümünü yapar. | ||
4. Üslü ve Köklü çoklukların özelliklerini kavrayacaktır. | 12, 9 | A |
4.1. Üslü ve köklü çoklukların özelliklerini bilir, birbiriyle ilgi ve ilişkilerini bilir ve konu ile ilgili problemleri çözer. | ||
5. Çarpanlara ayırma ve yöntemlerini öğrenecektir. | 12, 9 | A |
5.1. Çarpanlara ayırma ile sadeleştirme işlemlerini yapar. | ||
6. Oran orantı kavramlarını örneklendirecektir ve hesaplamalarda ters orantı doğru orantı durumlarını yorumlayacaktır. | 12, 9 | A |
6.1. Oran ve Orantı kavramlarını bilir. | ||
6.2. Doğru orantı, ters orantı kavramlarını bilir ve uygulamaları yapar. | ||
7. Matematik problemlerin denklemlerini kuracaktır ve çözecektir. | 12, 9 | A |
7.1. Günlük yaşam problemlerini denklem ve denklem sistemlerine aktarır ve çözer. | ||
8. Sayma işlemi, kombinasyon ve permütasyonu öğrenecektir. | 12, 9 | A |
8.1. Sayma işlemi, belli sıralarda bulunmanın mantığını kurar ve kombinasyon, permütasyon kavramlarıyla bu problemlere çözüm üretir. | ||
9. Basit lineer fonksiyonları tanıyacaktır. | 12, 9 | A |
9.1. Doğru ve doğru denklemini bilir. | ||
9.2. Doğruda eğim, paralel ve dik doğruları, bunların birbiriyle ilgi ve ilişkilerini kavrar. | ||
10. Eşitsizliklerin çözümlerini kartezyen düzlemde göstermeyi öğrenecektir. | 12, 9 | A |
10.1. Eşitsizliklerin çözümünü, denklemlerden faydalanarak öğrenir. | ||
10.2. Tek değişkenli eşitsizlikleri reel eksende; eşitsizlik takımlarını kartezyen düzlemde göstermeyi öğrenir. | ||
11. Lineer olmayan(non-lineer) fonksiyonları öğrenecektir. | 12, 9 | A |
11.1. Polinom fonksiyon dışında kalan diğer lineer olmayan fonksiyonları öğrenir: Trigonometrik fonksiyonlar, logaritmik fonksiyonlar, üstel fonksiyonlar... | ||
12. Polinom fonksiyonları öğrenecektir. | 12, 9 | A |
12.1. Lineer veya non-lineer polinom fonksiyonları öğrenir. | ||
13. Diğer fonksiyon çeşitlerini kavrayacaktır. | 12, 9 | A |
14. Fonksiyonlarda grafik çizimini öğrenecektir. | 12, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kümeler, sayı kümeleri | Okuma |
2 | Sayılarla İşlemler | Okuma |
3 | Denklemler, denklem çeşitleri | Okuma |
4 | Üslü ve köklü çokluklar | Okuma |
5 | Çarpanlara ayırma | Okuma |
6 | Oran ve orantı | Okuma |
7 | Polinomlar | Okuma |
8 | Sayma işlemi, permütasyon, kombinasyon | Okuma |
9 | Basit lineer fonksiyonlar | Okuma |
10 | Eşitsizliklerin kartezyen düzlemde grafikleri | Okuma |
11 | Lineer olmayan fonksiyonlar | Okuma |
12 | Basit polinom fonksiyonlar | Okuma |
13 | Fonksiyon çeşitleri | Okuma |
14 | Fonksiyonların grafik çizimleri | Okuma |
Kaynak |
Quick Business Math, Steve Slavin, Matematik Yrd.Doç.Dr. Ali Erdoğan, Nobel Yayıncılık. |
Temel Matematik, Prof.Dr. Mahmut Kartal, Doç.Dr. Yalçın Karagöz, Yrd.Doç.Dr. Zafer Kartal, Nobel Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
5 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
9 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
10 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | ||||||
11 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
12 | Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar. | ||||||
13 | Finansal tabloları düzenler ve analiz eder. | ||||||
14 | Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir | ||||||
15 | Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |