Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SOSYOLOJİ | SH1127530 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bireyler ve toplum arasındaki ilişkiyi sosyolojik bakış açısıyla yeniden anlamlandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış,Sosyolojik Görüş ve Düşünüş,Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası,Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih,Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon,Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi,Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile,Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma,Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme,Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik,Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite,Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet,Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri,Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyolojiyi tanımlayıp, sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır. | | |
1.2. Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma, yöntem ve tekniklerini öğrenir. | | |
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir. | | |
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini açıklar. | | |
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışır. | | |
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
3.1. Çevre ve nüfus baskısını toplumsal değişim çerçevesinde açıklar. | | |
3.2. Kültürel ve teknolojik yenilikleri toplumsal değişim çerçevesinde açıklar. | | |
4. Toplumsal ilişkilerin inşasında akrabalık ve aileyi açıklayabilecektir. | 10, 13, 19, 9 | A |
4.1. Sosyal çeşitlilik ve eş seçimini toplumsal ilişkiler açısından değerlendirir. | | |
4.2. Aile hayatı ve ailede yaşanan problemleri toplumsal kurumlarla etkileşimi yönüyle tartışır. | | |
5. Toplumun sosyal yapısını tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
5.1. Organizasyonlar, toplumsal kurumlar ve küreselleşmeyi açıklar. | | |
5.2. Tabakalaşmayı sosyal sınıf ve eşitsizlik üzerinden değerlendirir. | | |
5.3. Eşitsizliğin altında yatan temel faktörleri açıklar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış | |
2 | Sosyolojik Görüş ve Düşünüş | |
3 | Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası | |
4 | Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih | |
5 | Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon | |
6 | Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi | |
7 | Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile | |
8 | Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma | |
9 | Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme | |
10 | Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik | |
11 | Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite | |
12 | Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | |
13 | Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri | |
14 | Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek | |
Kaynak |
1. Newman, D. M. (2022). Sosyoloji: Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek. (P. D. Arslan, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
1. Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları
2. İçli, G. (2012). Sosyolojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
3. Edinsel, K. (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı Yayınları
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | X | | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | | | X | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | X | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | | | X |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | | | X |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | X | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | X | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | | | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | | X |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 3 | 12 | 36 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SOSYOLOJİ | SH1127530 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bireyler ve toplum arasındaki ilişkiyi sosyolojik bakış açısıyla yeniden anlamlandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış,Sosyolojik Görüş ve Düşünüş,Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası,Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih,Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon,Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi,Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile,Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma,Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme,Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik,Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite,Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet,Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri,Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyolojiyi tanımlayıp, sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır. | | |
1.2. Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma, yöntem ve tekniklerini öğrenir. | | |
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir. | | |
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini açıklar. | | |
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışır. | | |
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
3.1. Çevre ve nüfus baskısını toplumsal değişim çerçevesinde açıklar. | | |
3.2. Kültürel ve teknolojik yenilikleri toplumsal değişim çerçevesinde açıklar. | | |
4. Toplumsal ilişkilerin inşasında akrabalık ve aileyi açıklayabilecektir. | 10, 13, 19, 9 | A |
4.1. Sosyal çeşitlilik ve eş seçimini toplumsal ilişkiler açısından değerlendirir. | | |
4.2. Aile hayatı ve ailede yaşanan problemleri toplumsal kurumlarla etkileşimi yönüyle tartışır. | | |
5. Toplumun sosyal yapısını tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
5.1. Organizasyonlar, toplumsal kurumlar ve küreselleşmeyi açıklar. | | |
5.2. Tabakalaşmayı sosyal sınıf ve eşitsizlik üzerinden değerlendirir. | | |
5.3. Eşitsizliğin altında yatan temel faktörleri açıklar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış | |
2 | Sosyolojik Görüş ve Düşünüş | |
3 | Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası | |
4 | Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih | |
5 | Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon | |
6 | Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi | |
7 | Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile | |
8 | Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma | |
9 | Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme | |
10 | Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik | |
11 | Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite | |
12 | Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | |
13 | Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri | |
14 | Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek | |
Kaynak |
1. Newman, D. M. (2022). Sosyoloji: Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek. (P. D. Arslan, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
1. Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları
2. İçli, G. (2012). Sosyolojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
3. Edinsel, K. (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı Yayınları
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | X | | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | | | X | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | X | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | | | X |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | | | X |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | X | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | X | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | | | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | | X |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05