Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | SH1214297 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere bireysel olarak ve grup halinde araştırma yapma yeterliliklerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim Araştırma ve Önemi,Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri,Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması,Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem,Bilimsel Araştırmada Etik,Araştırma Yöntemleri,Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi,Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması,Tablo ve Grafik Türleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme,Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması,Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilimsel araştırma süreci ve araştırma problematiği belirleme konusunda bilgi ve beceri kazanabilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
1.1. Araştırma türlerini açıklar. | 10, 9 | E, F |
1.2. Araştırma sürecini özetler. | 10, 19, 23, 5, 9 | A |
1.3. Araştırma konusu seçiminde ve literatür taramasında dikkat edilmesi gereken hususları özetler. | 10, 5, 9 | E |
2. Sosyal bilimler araştırma yöntem ve tekniklerini karşılaştırabilecektir. | 10, 5, 9 | E |
2.1. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verir. | 10, 9 | A, E |
2.2. Görüşme, gözlem, anket ve içerik analizi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 16, 2, 9 | |
3. Araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürebilecektir. | 10, 5, 9 | E |
4. Araştırma sürecinde araştırmacının etik yükümlülüklerini açıklayabilecektir. | 10, 5, 9 | E |
5. Grup halinde bir araştırma problemi belirleyerek araştırma yapabilecektir. | 10, 5, 9 | E |
5.2. Araştırma adımlarını dikkate alarak bir araştırma raporu yazar. | 10, 5, 9 | E |
3.1. Araştırma bölümlerini belirler. | 10, 5, 9 | E |
4.1. Katılımcılarla ilgili etik meseleleri bilir. | 10, 5, 9 | E |
4.2. Mahremiyet, anonimlik ve gizliliği ayırt eder. | 10, 5, 9 | E |
5.1. Araştırma yaparken uygun yöntem seçimine, evren ve örneklemin belirlenmesine ilişkin değerlendirme yapar. | 10, 5, 9 | E |
3.2. Doğrudan ve dolaylı kaynak gösterme biçimlerini öğrenir. | 10, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Bilim Araştırma ve Önemi | |
3 | Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri | |
4 | Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması | |
5 | Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem | |
6 | Bilimsel Araştırmada Etik | |
7 | Araştırma Yöntemleri | |
8 | Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi | |
9 | Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması | |
10 | Tablo ve Grafik Türleri | |
11 | Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri | |
12 | Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme | |
13 | Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması | |
14 | Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme | |
Kaynak |
Büyükşener, Ş. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem.
Karasar, N. (2017) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, İstanbul: Nobel.
Neuman, W. L. (2006) Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1. ve 2. Cilt, Yayınodası.
Saldamlı, A. (2013) Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri, İstanbul: Detay Yayıncılık.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | X | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | | | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | | | X |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | | X | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | X | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | X | | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | SH1214297 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere bireysel olarak ve grup halinde araştırma yapma yeterliliklerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim Araştırma ve Önemi,Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri,Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması,Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem,Bilimsel Araştırmada Etik,Araştırma Yöntemleri,Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi,Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması,Tablo ve Grafik Türleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme,Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması,Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilimsel araştırma süreci ve araştırma problematiği belirleme konusunda bilgi ve beceri kazanabilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
1.1. Araştırma türlerini açıklar. | 10, 9 | E, F |
1.2. Araştırma sürecini özetler. | 10, 19, 23, 5, 9 | A |
1.3. Araştırma konusu seçiminde ve literatür taramasında dikkat edilmesi gereken hususları özetler. | 10, 5, 9 | E |
2. Sosyal bilimler araştırma yöntem ve tekniklerini karşılaştırabilecektir. | 10, 5, 9 | E |
2.1. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verir. | 10, 9 | A, E |
2.2. Görüşme, gözlem, anket ve içerik analizi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 16, 2, 9 | |
3. Araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürebilecektir. | 10, 5, 9 | E |
4. Araştırma sürecinde araştırmacının etik yükümlülüklerini açıklayabilecektir. | 10, 5, 9 | E |
5. Grup halinde bir araştırma problemi belirleyerek araştırma yapabilecektir. | 10, 5, 9 | E |
5.2. Araştırma adımlarını dikkate alarak bir araştırma raporu yazar. | 10, 5, 9 | E |
3.1. Araştırma bölümlerini belirler. | 10, 5, 9 | E |
4.1. Katılımcılarla ilgili etik meseleleri bilir. | 10, 5, 9 | E |
4.2. Mahremiyet, anonimlik ve gizliliği ayırt eder. | 10, 5, 9 | E |
5.1. Araştırma yaparken uygun yöntem seçimine, evren ve örneklemin belirlenmesine ilişkin değerlendirme yapar. | 10, 5, 9 | E |
3.2. Doğrudan ve dolaylı kaynak gösterme biçimlerini öğrenir. | 10, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Bilim Araştırma ve Önemi | |
3 | Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri | |
4 | Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması | |
5 | Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem | |
6 | Bilimsel Araştırmada Etik | |
7 | Araştırma Yöntemleri | |
8 | Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi | |
9 | Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması | |
10 | Tablo ve Grafik Türleri | |
11 | Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri | |
12 | Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme | |
13 | Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması | |
14 | Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme | |
Kaynak |
Büyükşener, Ş. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem.
Karasar, N. (2017) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, İstanbul: Nobel.
Neuman, W. L. (2006) Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1. ve 2. Cilt, Yayınodası.
Saldamlı, A. (2013) Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri, İstanbul: Detay Yayıncılık.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | X | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | | | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | | | X |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | | X | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | X | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | X | | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05