Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE I | SH2110987 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Tayyar TEPE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Tayyar TEPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sosyal sistemler içinde var olan insan davranışı ve gelişimini belli başlı sosyal bilim kuramları aracılığı ile incelemektir. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I dersinde, doğum öncesi dönemden başlayarak, ilk yetişkinlik dönemine kadar olan yaşam döngüsü kuramsal temelde ele alınnmaktadır. Gelişim döneminde karşılaşılması muhtemel kimi sorunların insan davranışları ile ilişkisi incelenerek, öğrencilerde sosyal hizmet disiplini bakımından eleştirel düşünme kapasitesi geliştirilmeye çalışılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı,Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar,Bebeklik Döneminde Gelişim,İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim,Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri,Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bireyden topluma değin farklı organizasyon düzeylerindeki insan sistemlerini analiz edebilmek için ekolojik/sosyal sistem çerçevesini iyi öğrenir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. İnsan gelişimine dair genel bilgileri anlar. | | |
1.2. Gelişim dönemlerini anlar. | | |
2. İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğu anlayışının bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine özgü kuramsal temellerini öğrenir. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A |
3. Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini öğrenir. | 11, 13, 16, 19 | A |
3.1. Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için anlar. | | |
3.2. Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine ilişkin gelişimsel görev ve gelişimsel gereksinmeler ile risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri anlar. | | |
4. İnsanlar için olan sistem yaklaşımlarını öğrenir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
4.1. Farklılıklara saygı duyulması gerekliliğini anlar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı | |
2 | İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram | |
3 | İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı | |
4 | Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar | |
5 | Bebeklik Döneminde Gelişim | |
6 | İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim) | |
7 | İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi) | |
8 | Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim | |
9 | Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri | |
10 | Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim) | |
11 | Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi) | |
12 | Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri | |
13 | Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması | |
14 | Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması | |
Kaynak |
Öğretim elemanına ait ders notları ve/veya makaleler düzenli olarak öğrencilere verilecektir. |
Zastrow, Charles. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre. Ankara: Nika Yayınevi, 2014.
Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 5. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994.
Cılga, İbrahim. "Batman'da Genç Kız İntiharları," Toplum ve Sosyal Hizmet. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını. Edt: Cılga, İbrahim. Aliye Mavili Aktaş, Kasım Karataş, Veli Duyan. 13/1, 2002.
Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim. Nobel Akademik Yayıncılık, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | X | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | X | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | X | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | X | | | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | X | | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | X | | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | X | | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | | X |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 7 | 1 | 7 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 4 | 4 | 16 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE I | SH2110987 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Tayyar TEPE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Tayyar TEPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sosyal sistemler içinde var olan insan davranışı ve gelişimini belli başlı sosyal bilim kuramları aracılığı ile incelemektir. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I dersinde, doğum öncesi dönemden başlayarak, ilk yetişkinlik dönemine kadar olan yaşam döngüsü kuramsal temelde ele alınnmaktadır. Gelişim döneminde karşılaşılması muhtemel kimi sorunların insan davranışları ile ilişkisi incelenerek, öğrencilerde sosyal hizmet disiplini bakımından eleştirel düşünme kapasitesi geliştirilmeye çalışılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram, İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı,Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar,Bebeklik Döneminde Gelişim,İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim,Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri,Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim),Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi),Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması,Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bireyden topluma değin farklı organizasyon düzeylerindeki insan sistemlerini analiz edebilmek için ekolojik/sosyal sistem çerçevesini iyi öğrenir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. İnsan gelişimine dair genel bilgileri anlar. | | |
1.2. Gelişim dönemlerini anlar. | | |
2. İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğu anlayışının bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine özgü kuramsal temellerini öğrenir. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A |
3. Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini öğrenir. | 11, 13, 16, 19 | A |
3.1. Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için anlar. | | |
3.2. Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine ilişkin gelişimsel görev ve gelişimsel gereksinmeler ile risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri anlar. | | |
4. İnsanlar için olan sistem yaklaşımlarını öğrenir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
4.1. Farklılıklara saygı duyulması gerekliliğini anlar. | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı | |
2 | İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Sistem ve Ekolojik Sistem Yaklaşımı, Psikodinamik Kuram | |
3 | İnsan Davranışına İlişkin Kuramlar; Davranış Kuramı, Fenomenolojik Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı | |
4 | Doğum Öncesi Gelişim, Doğum Öncesi ve Hamilelik Süresince Bebeği ve Anneyi Olumsuz Etkileyebilecek Olaylar | |
5 | Bebeklik Döneminde Gelişim | |
6 | İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim) | |
7 | İlk Çocukluk Döneminde (2-6 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi) | |
8 | Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim | |
9 | Orta Çocukluk Döneminde (6-12 yaş) Gelişim Riskleri | |
10 | Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Bilişsel Gelişim, Duygusal Gelişim) | |
11 | Ergenlik Döneminde Gelişim (12-21 yaş) Gelişim (Sosyal Gelişim, Ahlak Gelişimi) | |
12 | Ergenlik Döneminde (12-21 yaş) Gelişim Riskleri | |
13 | Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması | |
14 | Ruh Sağlığı Kavramının Açıklanması ve Ruhsal Hastalıkların Sınıflandırılması | |
Kaynak |
Öğretim elemanına ait ders notları ve/veya makaleler düzenli olarak öğrencilere verilecektir. |
Zastrow, Charles. İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre. Ankara: Nika Yayınevi, 2014.
Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 5. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994.
Cılga, İbrahim. "Batman'da Genç Kız İntiharları," Toplum ve Sosyal Hizmet. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını. Edt: Cılga, İbrahim. Aliye Mavili Aktaş, Kasım Karataş, Veli Duyan. 13/1, 2002.
Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim. Nobel Akademik Yayıncılık, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | X | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | X | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | X | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | X | | | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | X | | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | X | | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | X | | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | | X |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05