Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
YAŞLILARLA SOSYAL HİZMET | SH2252210 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşlılık ve yaşlılık alanını tanımak, yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahaleleri konusunda beceri kazanmak, yaşlılık dönemimde karşılaşılabilecek sorunları öğrenmek ve bu sorunlara çözüm stratejileri geliştirebilmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi,Yaşlanma Kuramları,Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler,Yaşlılarda Mental Bozukluklar,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II,Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar,Yaşlı refahını anlamak,Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı,Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar,Yaşlı İhmal ve İstismarı,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II,Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Yaşlılığa ilişkin kavram ve kuramları tartışabilecektir | 10, 16, 9 | A, E |
1.1.Geriatri ve Gerontoloji alanına dair temel kavramları ayırt eder | | |
1.2.Yaşlılık dönemi kuramlarını açıklar | | |
2.Yaşlı bireyin psiko-sosyal ve ekonomik gereksinimlerini sınıflandırabilecektir | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A, E |
2.1.Yaşlı bireyin gereksinimlerine yönelik uygun müdahaleyi belirler | | |
2.2.Yaşlı bireyin sorunlarına karşı çözüm odaklı yaklaşır | | |
3.Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıklara ilişkin farkındalık geliştirebilecektir | 13, 16, 19, 9 | A, E |
3.1.Yaşlı bireyin fiziksel, ruhsal ve mental bozukluklarını fark ederek buna uygun müdahale geliştirir | | |
3.2.Yaşlı bireyin demansiyel rahatsızlıklarına ilişkin farkındalık geliştirir | | |
4.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik farkındalık geliştirebilecektir | 10, 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, E |
4.1.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik sınıflandırmayı yapar | | |
4.2.Yaşlı ihmal ve istismarına ilişşkin farkındalık geliştirir | | |
5.Yaşlılarla ilgili sosyal hizmet uygulamalarını sınıflandırabilecektir | 10, 16, 19, 9 | A, E |
5.1.Korunmaya muhtaç yaşlı bireyin ihtiyaçları doğrultusunda uygun müdahale planını yapar | | |
5.2.Türkiye ve Dünya’daki uygulamaları karşılaştırmalı olarak örneklendirir | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi | |
2 | Yaşlanma Kuramları | |
3 | Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler | |
4 | Yaşlılarda Mental Bozukluklar | |
5 | Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I | |
6 | Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II | |
7 | Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar | |
8 | Yaşlı refahını anlamak | |
9 | Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı | |
10 | Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar | |
11 | Yaşlı İhmal ve İstismarı | |
12 | Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I | |
13 | Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II | |
14 | Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları | |
Kaynak |
- Onur, B. (2000). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara.
- Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2010). Yaşlı Refahı: Yaşlılar İçin Sosyal Hizmet. Kilit Yayınları: Ankara.
- Duyan, V. (2005). "Türkiye´de Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler", 1. Türkiye Uluslararası Gerontoloji Sempozyum Bildiriler Kitabı" 10-12 Mayıs 2005, Akdeniz Üniversitesi, s: 91-99.
- Tufan, İ. ve Durak M. (Ed.) Gerontoloji, Nobel Yay. 2018
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | X | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | | X | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | X | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | X | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | X | | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | X | | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | | X | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | X | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | X | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | X | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 25 | 25 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
YAŞLILARLA SOSYAL HİZMET | SH2252210 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşlılık ve yaşlılık alanını tanımak, yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahaleleri konusunda beceri kazanmak, yaşlılık dönemimde karşılaşılabilecek sorunları öğrenmek ve bu sorunlara çözüm stratejileri geliştirebilmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi,Yaşlanma Kuramları,Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler,Yaşlılarda Mental Bozukluklar,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II,Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar,Yaşlı refahını anlamak,Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı,Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar,Yaşlı İhmal ve İstismarı,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II,Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Yaşlılığa ilişkin kavram ve kuramları tartışabilecektir | 10, 16, 9 | A, E |
1.1.Geriatri ve Gerontoloji alanına dair temel kavramları ayırt eder | | |
1.2.Yaşlılık dönemi kuramlarını açıklar | | |
2.Yaşlı bireyin psiko-sosyal ve ekonomik gereksinimlerini sınıflandırabilecektir | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A, E |
2.1.Yaşlı bireyin gereksinimlerine yönelik uygun müdahaleyi belirler | | |
2.2.Yaşlı bireyin sorunlarına karşı çözüm odaklı yaklaşır | | |
3.Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıklara ilişkin farkındalık geliştirebilecektir | 13, 16, 19, 9 | A, E |
3.1.Yaşlı bireyin fiziksel, ruhsal ve mental bozukluklarını fark ederek buna uygun müdahale geliştirir | | |
3.2.Yaşlı bireyin demansiyel rahatsızlıklarına ilişkin farkındalık geliştirir | | |
4.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik farkındalık geliştirebilecektir | 10, 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, E |
4.1.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik sınıflandırmayı yapar | | |
4.2.Yaşlı ihmal ve istismarına ilişşkin farkındalık geliştirir | | |
5.Yaşlılarla ilgili sosyal hizmet uygulamalarını sınıflandırabilecektir | 10, 16, 19, 9 | A, E |
5.1.Korunmaya muhtaç yaşlı bireyin ihtiyaçları doğrultusunda uygun müdahale planını yapar | | |
5.2.Türkiye ve Dünya’daki uygulamaları karşılaştırmalı olarak örneklendirir | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi | |
2 | Yaşlanma Kuramları | |
3 | Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler | |
4 | Yaşlılarda Mental Bozukluklar | |
5 | Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I | |
6 | Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II | |
7 | Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar | |
8 | Yaşlı refahını anlamak | |
9 | Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı | |
10 | Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar | |
11 | Yaşlı İhmal ve İstismarı | |
12 | Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I | |
13 | Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II | |
14 | Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları | |
Kaynak |
- Onur, B. (2000). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara.
- Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2010). Yaşlı Refahı: Yaşlılar İçin Sosyal Hizmet. Kilit Yayınları: Ankara.
- Duyan, V. (2005). "Türkiye´de Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler", 1. Türkiye Uluslararası Gerontoloji Sempozyum Bildiriler Kitabı" 10-12 Mayıs 2005, Akdeniz Üniversitesi, s: 91-99.
- Tufan, İ. ve Durak M. (Ed.) Gerontoloji, Nobel Yay. 2018
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | X | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | | X | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | X | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | X | | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | X | | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | X | | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | | X | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | X | | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | X | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | X | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05