Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL OKUMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nimetullah YAŞAR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Betül SOYSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eleştirel okuma ve eleştirel düşünce arasındaki ilişkiyi incelemek, öğrencilerin eleştirel bir şekilde düşünme ve okuma becerileri, eleştirel çözümleme ve uslamlama stratejilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel okuma nedir? Derse genel bir giriş ,Anlamak üzere okumak: temel anlama becerileri üzerine egzersizler,Ana fikri ve yazarın amacını anlama,Satır aralarını okumak: sağlıklı çıkarımlarda bulunabilmek,Satır aralarını okumak,Anlamı oluşturmada formun önemi,Paragraf organizasyonunun çeşitleri,Anlamı oluşturmada dilin önemi,Ton, bakış açısı ve ima,Eleştirel okumanın unsurları,Argumanları değerlendirmek,Eleştirel okuma ve pratik uygulamalar,Makale okuma,Ders materyali okuma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Metinleri eleştirel bir gözle inceleyabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
1.1. Çeşitli metin türlerini eleştirel bir bakış açısıyla inceleyerek yazarların niyetlerini anlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
1.2. Metinlerdeki argümanları ve bilgileri sorgulayarak metinlerin güvenilirliğini değerlendirebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
2. Metinler arası bağlantılar kurabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
2.1. Farklı metinler arasında bağlantılar kurarak metinlerin temaslarını ve ilişkilerini analiz edebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
2.2. Metinler arasında benzerlikler ve farklılıkları tanımlayarak bilgi bütünlüğünü sağlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
3. Okuduğu metinlerdeki ana fikri ve destekleyici ayrıntıları ayırabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
3.1. Metinlerdeki ana fikri ve destekleyici ayrıntıları tanıyarak metinleri daha iyi anlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
3.2. Ana fikir ile ilgili ayrıntıları ayırt ederek bilgileri daha derinlemesine analiz edebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
4. Okuduğu metinler üzerinde eleştirel düşünebilecek ve analitik yorumlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
4.1. Metinleri eleştirel bir perspektifle değerlendirme yeteneği kazanarak yazarların bakış açılarını sorgulayabilecektir. | 6, 9 | |
4.2. Metinlerdeki verileri yorumlayarak kişisel düşünce ve perspektiflerini geliştirebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
5. Edindiği bilgiyi pratikte kullanabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
5.1. Eleştirel okuma becerilerini günlük yaşam, iş veya akademik bağlamlarda uygulama yeteneği kazanabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
5.2. Metinlerde öğrenilen bilgileri etkili bir şekilde kullanarak problemleri çözebilecektir. | 10, 16, 6, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel okuma nedir? Derse genel bir giriş | |
2 | Anlamak üzere okumak: temel anlama becerileri üzerine egzersizler | |
3 | Ana fikri ve yazarın amacını anlama | |
4 | Satır aralarını okumak: sağlıklı çıkarımlarda bulunabilmek | |
5 | Satır aralarını okumak | |
6 | Anlamı oluşturmada formun önemi | |
7 | Paragraf organizasyonunun çeşitleri | |
8 | Anlamı oluşturmada dilin önemi | |
9 | Ton, bakış açısı ve ima | |
10 | Eleştirel okumanın unsurları | |
11 | Argumanları değerlendirmek | |
12 | Eleştirel okuma ve pratik uygulamalar | |
13 | Makale okuma | |
14 | Ders materyali okuma |
Kaynak |
Developing Critical Reading Skills, 2nd edn (Boston: McGraw Hill, 2009) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çeviribilim konusunda kuramsal bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | İngilizce dil yapısı ve kuramları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Dil ve kültür nedir konusunda kuramsal bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Türkçe dil yapısı ve kuramları konusunda teorik ve kuramsal bilgiye sahiptir. | ||||||
5 | Türkçe ve İngilizce dil yapıları arasındaki farklar konusunda teorik bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | Edebi eserleri, çeşitli alan ve türdeki metinleri, bilimsel makaleleri, gazete ve dergileri, siyasi, hukuki, ekonomik, teknik ve diğer türdeki eserleri çevirecek yeteneğe sahip olur. | X | |||||
7 | Karşılaştığı metinleri anlam bütünlüğü ve ifade doğruluğu içinde, doğru kavram ve terimleri kullanarak çevirisini yapabilir. | X | |||||
8 | Yapılmış çevirilerin doğruluğu ve uygunluğu açısından kontrolünü yapabilir. | ||||||
9 | Daha etkin çalışabilmek için çeviri alanında kullanılan bilişim teknolojilerinin sunduğu imkanları kullanabilir. | ||||||
10 | Kendi çeviri ofisini açabilir ve gelen çevirileri projelendirip ekibinde çalışanları da organize ederek en güzel şekilde sonuçlandırabilir. | ||||||
11 | Gazete, dergi, yayınevi gibi kurumlarda çevirmen ve çeviri editörü olarak görev alabilir. | ||||||
12 | Çeviri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | Sürekli bir şekilde okuyarak İngilizce bilgisini geliştirir ve terminoloji dağarcığını artırır. | ||||||
14 | Ardıl çeviri yaparken kalabalıkların önünde iletişim becerilerini kullanarak işini en iyi ve etkin bir şekilde yapar. | ||||||
15 | Çeviri hakkında bilgi sahibi olmak isteyenlere her ortamda tavsiye ve önerileriyle yardımcı olur. | ||||||
16 | Bilişim teknolojilerinin bu alana özgün geliştirdiği yazılım ve donanımları kullanabilir ve öğrenmek isteyenlere yardımcı olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL OKUMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nimetullah YAŞAR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Betül SOYSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eleştirel okuma ve eleştirel düşünce arasındaki ilişkiyi incelemek, öğrencilerin eleştirel bir şekilde düşünme ve okuma becerileri, eleştirel çözümleme ve uslamlama stratejilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel okuma nedir? Derse genel bir giriş ,Anlamak üzere okumak: temel anlama becerileri üzerine egzersizler,Ana fikri ve yazarın amacını anlama,Satır aralarını okumak: sağlıklı çıkarımlarda bulunabilmek,Satır aralarını okumak,Anlamı oluşturmada formun önemi,Paragraf organizasyonunun çeşitleri,Anlamı oluşturmada dilin önemi,Ton, bakış açısı ve ima,Eleştirel okumanın unsurları,Argumanları değerlendirmek,Eleştirel okuma ve pratik uygulamalar,Makale okuma,Ders materyali okuma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Metinleri eleştirel bir gözle inceleyabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
1.1. Çeşitli metin türlerini eleştirel bir bakış açısıyla inceleyerek yazarların niyetlerini anlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
1.2. Metinlerdeki argümanları ve bilgileri sorgulayarak metinlerin güvenilirliğini değerlendirebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
2. Metinler arası bağlantılar kurabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
2.1. Farklı metinler arasında bağlantılar kurarak metinlerin temaslarını ve ilişkilerini analiz edebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
2.2. Metinler arasında benzerlikler ve farklılıkları tanımlayarak bilgi bütünlüğünü sağlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
3. Okuduğu metinlerdeki ana fikri ve destekleyici ayrıntıları ayırabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
3.1. Metinlerdeki ana fikri ve destekleyici ayrıntıları tanıyarak metinleri daha iyi anlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
3.2. Ana fikir ile ilgili ayrıntıları ayırt ederek bilgileri daha derinlemesine analiz edebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
4. Okuduğu metinler üzerinde eleştirel düşünebilecek ve analitik yorumlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
4.1. Metinleri eleştirel bir perspektifle değerlendirme yeteneği kazanarak yazarların bakış açılarını sorgulayabilecektir. | 6, 9 | |
4.2. Metinlerdeki verileri yorumlayarak kişisel düşünce ve perspektiflerini geliştirebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
5. Edindiği bilgiyi pratikte kullanabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
5.1. Eleştirel okuma becerilerini günlük yaşam, iş veya akademik bağlamlarda uygulama yeteneği kazanabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | |
5.2. Metinlerde öğrenilen bilgileri etkili bir şekilde kullanarak problemleri çözebilecektir. | 10, 16, 6, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel okuma nedir? Derse genel bir giriş | |
2 | Anlamak üzere okumak: temel anlama becerileri üzerine egzersizler | |
3 | Ana fikri ve yazarın amacını anlama | |
4 | Satır aralarını okumak: sağlıklı çıkarımlarda bulunabilmek | |
5 | Satır aralarını okumak | |
6 | Anlamı oluşturmada formun önemi | |
7 | Paragraf organizasyonunun çeşitleri | |
8 | Anlamı oluşturmada dilin önemi | |
9 | Ton, bakış açısı ve ima | |
10 | Eleştirel okumanın unsurları | |
11 | Argumanları değerlendirmek | |
12 | Eleştirel okuma ve pratik uygulamalar | |
13 | Makale okuma | |
14 | Ders materyali okuma |
Kaynak |
Developing Critical Reading Skills, 2nd edn (Boston: McGraw Hill, 2009) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çeviribilim konusunda kuramsal bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | İngilizce dil yapısı ve kuramları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Dil ve kültür nedir konusunda kuramsal bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Türkçe dil yapısı ve kuramları konusunda teorik ve kuramsal bilgiye sahiptir. | ||||||
5 | Türkçe ve İngilizce dil yapıları arasındaki farklar konusunda teorik bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | Edebi eserleri, çeşitli alan ve türdeki metinleri, bilimsel makaleleri, gazete ve dergileri, siyasi, hukuki, ekonomik, teknik ve diğer türdeki eserleri çevirecek yeteneğe sahip olur. | X | |||||
7 | Karşılaştığı metinleri anlam bütünlüğü ve ifade doğruluğu içinde, doğru kavram ve terimleri kullanarak çevirisini yapabilir. | X | |||||
8 | Yapılmış çevirilerin doğruluğu ve uygunluğu açısından kontrolünü yapabilir. | ||||||
9 | Daha etkin çalışabilmek için çeviri alanında kullanılan bilişim teknolojilerinin sunduğu imkanları kullanabilir. | ||||||
10 | Kendi çeviri ofisini açabilir ve gelen çevirileri projelendirip ekibinde çalışanları da organize ederek en güzel şekilde sonuçlandırabilir. | ||||||
11 | Gazete, dergi, yayınevi gibi kurumlarda çevirmen ve çeviri editörü olarak görev alabilir. | ||||||
12 | Çeviri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | Sürekli bir şekilde okuyarak İngilizce bilgisini geliştirir ve terminoloji dağarcığını artırır. | ||||||
14 | Ardıl çeviri yaparken kalabalıkların önünde iletişim becerilerini kullanarak işini en iyi ve etkin bir şekilde yapar. | ||||||
15 | Çeviri hakkında bilgi sahibi olmak isteyenlere her ortamda tavsiye ve önerileriyle yardımcı olur. | ||||||
16 | Bilişim teknolojilerinin bu alana özgün geliştirdiği yazılım ve donanımları kullanabilir ve öğrenmek isteyenlere yardımcı olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |