Öğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; Araştırma yöntemlerine giriş ,Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma, Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme ,Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme,Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme,Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme,İçsel ve Dışsal Geçerlilik,Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme ,Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama,Makale sunumları ,Makale sunumları ,Makale Sunumları,Makale Sunumları,Makale Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklar
10, 16
A, E
Etik prensipler ışığında bilimsel bir araştırma gerçekleştirir
9
E
Veri kalitesinin nasıl sağlanacağını planlar.
10, 9
E
Hipotez testi için uygun istatistiksel analiz yöntemini uygular.
10, 9
E
Araştırma bulgularını farklı gruplar açısından tartışır.
10, 16, 9
E
Araştırma raporunu hazırlar.
9
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Araştırma yöntemlerine giriş
Ders Notları
2
Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma
Ders Notları
3
Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme
Ders Notları
4
Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme
Ders Notları
5
Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme
Ders Notları
6
Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme
Ders Notları
7
İçsel ve Dışsal Geçerlilik
Ders Notları
8
Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme
Ders Notları
9
Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama
Ders Notları
10
Makale sunumları
Sunuma hazırlık.
11
Makale sunumları
Sunuma hazırlık.
12
Makale Sunumları
Sunuma hazırlık.
13
Makale Sunumları
Sunuma hazırlık.
14
Makale Sunumları
Sunuma hazırlık.
Kaynak
Ann Bowling. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. •Creswell, J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, SAGE, USA, 2014. •Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. •Julius Sim,Chris Wright. Research in Health Care: Concepts, Designs and Methods. Stanley Thomas Ltd., England, 2000. •Hilla Brink,Christa van der Walt. Fundamentals of Research Methodology for Health-care Professionals. Second Edition, 2006. •Thomas D. Cook and Donald T. Campbell. Quasi-Experimentation Design and Analysis Issues for the Field Settings. Houghton Mifflin Company, USA, 1979. •Osman Hayran. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
7
10
70
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
8
16
128
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi Verenler
Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; Araştırma yöntemlerine giriş ,Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma, Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme ,Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme,Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme,Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme,İçsel ve Dışsal Geçerlilik,Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme ,Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama,Makale sunumları ,Makale sunumları ,Makale Sunumları,Makale Sunumları,Makale Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklar
10, 16
A, E
Etik prensipler ışığında bilimsel bir araştırma gerçekleştirir
9
E
Veri kalitesinin nasıl sağlanacağını planlar.
10, 9
E
Hipotez testi için uygun istatistiksel analiz yöntemini uygular.
10, 9
E
Araştırma bulgularını farklı gruplar açısından tartışır.
10, 16, 9
E
Araştırma raporunu hazırlar.
9
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Araştırma yöntemlerine giriş
Ders Notları
2
Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma
Ders Notları
3
Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme
Ders Notları
4
Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme
Ders Notları
5
Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme
Ders Notları
6
Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme
Ders Notları
7
İçsel ve Dışsal Geçerlilik
Ders Notları
8
Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme
Ders Notları
9
Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama
Ders Notları
10
Makale sunumları
Sunuma hazırlık.
11
Makale sunumları
Sunuma hazırlık.
12
Makale Sunumları
Sunuma hazırlık.
13
Makale Sunumları
Sunuma hazırlık.
14
Makale Sunumları
Sunuma hazırlık.
Kaynak
Ann Bowling. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. •Creswell, J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, SAGE, USA, 2014. •Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. •Julius Sim,Chris Wright. Research in Health Care: Concepts, Designs and Methods. Stanley Thomas Ltd., England, 2000. •Hilla Brink,Christa van der Walt. Fundamentals of Research Methodology for Health-care Professionals. Second Edition, 2006. •Thomas D. Cook and Donald T. Campbell. Quasi-Experimentation Design and Analysis Issues for the Field Settings. Houghton Mifflin Company, USA, 1979. •Osman Hayran. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
X
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.