Dikkat, bellek ve yürütücü işlevlerin tanımlarının, çeşitlerinin öğrenilmesi, değerlendirme yöntemlerinin öğrenilmesi ve uygulanması, çeşitli patoloji durumlarında veya hastalıklarda yaşanan bozuklukların öğrenilmesi ve bilişsel işlevlere yönelik rehabilitasyon yapabilme yeterliliğinin sağlanmasıdır
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilişsel Rehabilitasyonda Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları,Bilişsel Fonksiyonlar ile İlgili Beyin Yapı ve Fonksiyonları,Dikkat: Tanımı, Çeşitleri, Modelleri ve Değerlendirme Yöntemleri,Dikkat Rehabilitasyonu,Yürütücü İşlevler, Çalışma Belleği ve Klinik Modellemesi,Yürütücü İşlevlerin Değerlendirilmesi ve Rehabilitasyonu,Bellek: Tanımı, Çeşitleri, Değerlendirme Yöntemleri,Bellek Rehabilitasyonu,Yaşlılıkta Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Multiple Sklerozda Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Travmatik Beyin Yaralanmasında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyonu,İnmede Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Parkinson Hastalıklarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Demans Hastalarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dikkat, bellek ve yürütücü işlevleri ve alt tiplerini tanımlar.
10, 16, 17, 19, 21, 5
A
Dikkat, bellek ve yürütücü işlevlerin değerlendirme yöntemlerinin uygulama bilgisini edinir
10, 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9
Çeşitli patoloji durumlarında veya hastalıklarda yaşanan dikkati bellek ve yürüütüc işlev bozukluklarını tanımlar
10, 16, 19, 5, 6, 8, 9
Dikkat, bellek ve yürütücü işlev bozukluklarına yönelik bilişsel rehabilitasyon yapabilme yeterliliği kazanır.
10, 16, 19, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilişsel Rehabilitasyonda Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları
2
Bilişsel Fonksiyonlar ile İlgili Beyin Yapı ve Fonksiyonları
3
Dikkat: Tanımı, Çeşitleri, Modelleri ve Değerlendirme Yöntemleri
4
Dikkat Rehabilitasyonu
5
Yürütücü İşlevler, Çalışma Belleği ve Klinik Modellemesi
6
Yürütücü İşlevlerin Değerlendirilmesi ve Rehabilitasyonu
Yaşlılıkta Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
10
Multiple Sklerozda Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
11
Travmatik Beyin Yaralanmasında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyonu
12
İnmede Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
13
Parkinson Hastalıklarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
14
Demans Hastalarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
Kaynak
Dersi veren Dr. Öğr. Üyesinin ders notları, slayt sunumları
1. Davranış Nörolojisi, Prof. Dr. Oğuz Tnarıdağ, Nobel Tıp Kitabevi
2. Kognitif Nörobilimler, Prof. Dr. Sirel Karakaş, Nobel Tıp Kitabevi
3. Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri, Prof. Dr. İ. Hakan Gürvit, Pfizer Yayınevi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.
X
2
İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir.
X
3
Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir.
X
4
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir.
X
5
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir.
X
6
Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir.
X
7
Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
DİKKAT VE BELLEK BOZUK. REHABİLİTASYONU
BLRY1166040
Güz Dönemi
2+2
3
6
Ders Programı
Çarşamba 09:00-09:45
Çarşamba 10:00-10:45
Çarşamba 11:00-11:45
Çarşamba 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Mevhibe SARICAOĞLU
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Mevhibe SARICAOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dikkat, bellek ve yürütücü işlevlerin tanımlarının, çeşitlerinin öğrenilmesi, değerlendirme yöntemlerinin öğrenilmesi ve uygulanması, çeşitli patoloji durumlarında veya hastalıklarda yaşanan bozuklukların öğrenilmesi ve bilişsel işlevlere yönelik rehabilitasyon yapabilme yeterliliğinin sağlanmasıdır
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilişsel Rehabilitasyonda Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları,Bilişsel Fonksiyonlar ile İlgili Beyin Yapı ve Fonksiyonları,Dikkat: Tanımı, Çeşitleri, Modelleri ve Değerlendirme Yöntemleri,Dikkat Rehabilitasyonu,Yürütücü İşlevler, Çalışma Belleği ve Klinik Modellemesi,Yürütücü İşlevlerin Değerlendirilmesi ve Rehabilitasyonu,Bellek: Tanımı, Çeşitleri, Değerlendirme Yöntemleri,Bellek Rehabilitasyonu,Yaşlılıkta Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Multiple Sklerozda Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Travmatik Beyin Yaralanmasında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyonu,İnmede Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Parkinson Hastalıklarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon,Demans Hastalarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dikkat, bellek ve yürütücü işlevleri ve alt tiplerini tanımlar.
10, 16, 17, 19, 21, 5
A
Dikkat, bellek ve yürütücü işlevlerin değerlendirme yöntemlerinin uygulama bilgisini edinir
10, 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9
Çeşitli patoloji durumlarında veya hastalıklarda yaşanan dikkati bellek ve yürüütüc işlev bozukluklarını tanımlar
10, 16, 19, 5, 6, 8, 9
Dikkat, bellek ve yürütücü işlev bozukluklarına yönelik bilişsel rehabilitasyon yapabilme yeterliliği kazanır.
10, 16, 19, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilişsel Rehabilitasyonda Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları
2
Bilişsel Fonksiyonlar ile İlgili Beyin Yapı ve Fonksiyonları
3
Dikkat: Tanımı, Çeşitleri, Modelleri ve Değerlendirme Yöntemleri
4
Dikkat Rehabilitasyonu
5
Yürütücü İşlevler, Çalışma Belleği ve Klinik Modellemesi
6
Yürütücü İşlevlerin Değerlendirilmesi ve Rehabilitasyonu
Yaşlılıkta Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
10
Multiple Sklerozda Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
11
Travmatik Beyin Yaralanmasında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyonu
12
İnmede Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
13
Parkinson Hastalıklarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
14
Demans Hastalarında Bilişsel Değerlendirme ve Rehabilitasyon
Kaynak
Dersi veren Dr. Öğr. Üyesinin ders notları, slayt sunumları
1. Davranış Nörolojisi, Prof. Dr. Oğuz Tnarıdağ, Nobel Tıp Kitabevi
2. Kognitif Nörobilimler, Prof. Dr. Sirel Karakaş, Nobel Tıp Kitabevi
3. Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri, Prof. Dr. İ. Hakan Gürvit, Pfizer Yayınevi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.
X
2
İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir.
X
3
Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir.
X
4
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir.
X
5
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir.
X
6
Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir.
X
7
Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir.