Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin hücre kültürünün temel prensiplerini ve laboratuvar koşullarının gerekliliklerini öğrenmeleri, ve hücre kültürü laboratuvar tekniklerini deneyimlemesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hücre Kültürü'ne Giriş,Hücre Kültürü Lab-Kurulum, Alet ve Ekipmanlar,Cell Culture Lab-Consumables,Cell Culture Lab-Aseptic conditions and Contamination Risks,Cell Culture Lab-Practice I: Subculture of Cells,Hücre Kültürü-Pratik II: Hücre Sayımı,Hücre Kültürü-Pratik III: Hücre Dondurma,Hücre Kültürü-Pratik IV: Hücre Çözdürme,Hücre Kültürü-Pratik V: Hücre Görüntüleme,Hücre Kültürünün Kullanıldığı Alanlar,3D Hücre Kültürleri ve Organoidler,Hücre Kültürlerinden Türetilen Terapötikler,Araştırma Makalesi Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Primer ve sekonder hücrelerinin (hücre hattı) aralarındaki farkları tanımlar, elde edilme yöntemlerini açıklar; hücre kültüründe kullanılan sarf malzemeleri, kullanım şekil ve gerekliliklerini tanımlar; hücre kültürü laboratuvarının yapılanmasını açıklar ve bulunması gerekli cihazları söyler; hücrelerin alt kültürünü yapma, sayma, dondurma-çözme, görüntüleme işlemlerini deneyimler; verilen grup çalışmasında kendisine düşen hücre kültürü aşamasını gerçekleştirir.
10, 11, 12, 13, 16, 17, 2, 3, 30, 37, 4, 6, 9
A, C, G, H, K
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 30: Tahmin-Gözlem-Açıklama Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, K: Öz değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hücre Kültürü'ne Giriş
Okuma
2
Hücre Kültürü Lab-Kurulum, Alet ve Ekipmanlar
Laboratuvarın yerinde tanıtımı
3
Cell Culture Lab-Consumables
4
Cell Culture Lab-Aseptic conditions and Contamination Risks
5
Cell Culture Lab-Practice I: Subculture of Cells
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
6
Hücre Kültürü-Pratik II: Hücre Sayımı
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
8
Hücre Kültürü-Pratik III: Hücre Dondurma
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
9
Hücre Kültürü-Pratik IV: Hücre Çözdürme
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
10
Hücre Kültürü-Pratik V: Hücre Görüntüleme
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
11
Hücre Kültürünün Kullanıldığı Alanlar
Sunum hazırlama
12
3D Hücre Kültürleri ve Organoidler
Okuma
13
Hücre Kültürlerinden Türetilen Terapötikler
Okuma
14
Araştırma Makalesi Sunumu
Sunum hazırlama
Kaynak
Laboratuvar föyü ve ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
- Hücre yapısını, görevlerini ve farklı hücre çeşitlerini tanımlar.
2
Hücrenin organelleri, görevleri ve birbiriyle iletişimini tanımlar.
3
Hücrenin temel yapı ve işleyişindeki bozukluklarla ilgili yorum yapabilir.
4
Laboratuvar gereçlerini ve kullanımını açıklar.
5
Laboratuvarda kullanılan temel cihazları ve kullanım alanlarını tanımlar.
6
Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar.
7
Bilimsel çalışmaya yönelik hipotez geliştirebilir.
8
Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, yöntem önerilerinde bulunabilir.
9
Yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir.
10
Bilimsel araştırma planlayabilir.
11
Bilimsel veri tabanlarını kullanabilir.
12
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
13
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve yönlendirir.
14
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir.
15
Alınanda yapılan çalışmaları ileri düzey yabancı dil bilgisi ve bilgisayar yetileri ile takip eder ve kullanır.
16
Alanıyla ilgili görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
17
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
1
14
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
42
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30)
1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HÜCRE KÜLTÜRÜ
-
Bahar Dönemi
1+2
2
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin hücre kültürünün temel prensiplerini ve laboratuvar koşullarının gerekliliklerini öğrenmeleri, ve hücre kültürü laboratuvar tekniklerini deneyimlemesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hücre Kültürü'ne Giriş,Hücre Kültürü Lab-Kurulum, Alet ve Ekipmanlar,Cell Culture Lab-Consumables,Cell Culture Lab-Aseptic conditions and Contamination Risks,Cell Culture Lab-Practice I: Subculture of Cells,Hücre Kültürü-Pratik II: Hücre Sayımı,Hücre Kültürü-Pratik III: Hücre Dondurma,Hücre Kültürü-Pratik IV: Hücre Çözdürme,Hücre Kültürü-Pratik V: Hücre Görüntüleme,Hücre Kültürünün Kullanıldığı Alanlar,3D Hücre Kültürleri ve Organoidler,Hücre Kültürlerinden Türetilen Terapötikler,Araştırma Makalesi Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Primer ve sekonder hücrelerinin (hücre hattı) aralarındaki farkları tanımlar, elde edilme yöntemlerini açıklar; hücre kültüründe kullanılan sarf malzemeleri, kullanım şekil ve gerekliliklerini tanımlar; hücre kültürü laboratuvarının yapılanmasını açıklar ve bulunması gerekli cihazları söyler; hücrelerin alt kültürünü yapma, sayma, dondurma-çözme, görüntüleme işlemlerini deneyimler; verilen grup çalışmasında kendisine düşen hücre kültürü aşamasını gerçekleştirir.
10, 11, 12, 13, 16, 17, 2, 3, 30, 37, 4, 6, 9
A, C, G, H, K
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 30: Tahmin-Gözlem-Açıklama Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, K: Öz değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hücre Kültürü'ne Giriş
Okuma
2
Hücre Kültürü Lab-Kurulum, Alet ve Ekipmanlar
Laboratuvarın yerinde tanıtımı
3
Cell Culture Lab-Consumables
4
Cell Culture Lab-Aseptic conditions and Contamination Risks
5
Cell Culture Lab-Practice I: Subculture of Cells
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
6
Hücre Kültürü-Pratik II: Hücre Sayımı
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
8
Hücre Kültürü-Pratik III: Hücre Dondurma
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
9
Hücre Kültürü-Pratik IV: Hücre Çözdürme
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
10
Hücre Kültürü-Pratik V: Hücre Görüntüleme
Deney için gerekli sarf ve araçların hazırlanması
11
Hücre Kültürünün Kullanıldığı Alanlar
Sunum hazırlama
12
3D Hücre Kültürleri ve Organoidler
Okuma
13
Hücre Kültürlerinden Türetilen Terapötikler
Okuma
14
Araştırma Makalesi Sunumu
Sunum hazırlama
Kaynak
Laboratuvar föyü ve ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
- Hücre yapısını, görevlerini ve farklı hücre çeşitlerini tanımlar.
2
Hücrenin organelleri, görevleri ve birbiriyle iletişimini tanımlar.
3
Hücrenin temel yapı ve işleyişindeki bozukluklarla ilgili yorum yapabilir.
4
Laboratuvar gereçlerini ve kullanımını açıklar.
5
Laboratuvarda kullanılan temel cihazları ve kullanım alanlarını tanımlar.
6
Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar.
7
Bilimsel çalışmaya yönelik hipotez geliştirebilir.
8
Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, yöntem önerilerinde bulunabilir.
9
Yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir.
10
Bilimsel araştırma planlayabilir.
11
Bilimsel veri tabanlarını kullanabilir.
12
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
13
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve yönlendirir.
14
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir.
15
Alınanda yapılan çalışmaları ileri düzey yabancı dil bilgisi ve bilgisayar yetileri ile takip eder ve kullanır.
16
Alanıyla ilgili görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
17
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.