Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı klinik farmakolojinin temel kavramlarını ve uğraşı alanını göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, temel kavramlar,İlaç bulma ve geliştirme yöntemleri, faz çalışmaları,İlaç araştırmalarının etik yönü,İlaç araştırmalarına ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat,İnsan deneklerde bilimsel araştırma dizaynı,İyi klinik araştırma uygulamaları - İKU,ARA SINAV,Özel popülasyonlarda klinik araştırmalar,Farmakogenetik,Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik araştırmaları,Farmakoekonomi,Farmakovijilans,"Yalancı tıp" uygulamaları,Etik kurul incelemesi,FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik farmakoloji konularında temel bilgileri açıklamak. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
İlaçların ruhsatlandırma sürecini açıklamak. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Klinik araştırmaların etik kurul başvurularını analiz etmek. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Ulusal ilaç politikalarında hakkında tutum ve tavır geliştirme becerisi göstermek. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Klinik araştırmalarda eleştiri ve değerlendirme yapmak. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, temel kavramlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaç bulma ve geliştirme yöntemleri, faz çalışmaları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaç araştırmalarının etik yönü | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaç araştırmalarına ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İnsan deneklerde bilimsel araştırma dizaynı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | İyi klinik araştırma uygulamaları - İKU | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Özel popülasyonlarda klinik araştırmalar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Farmakogenetik | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik araştırmaları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | Farmakoekonomi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Farmakovijilans | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | "Yalancı tıp" uygulamaları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Etik kurul incelemesi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
15 | FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008. Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Oğuz Kayaalp, İlker Kanzık, Mehmet Melli, Şule Oktay, Hanefi Özbek, Demet Aydınkarahaliloğlu, Pelikan Yayınları, 2013. Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farmakoloji alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | İstatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | X | |||||
4 | Farmakoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | |||||
5 | Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | |||||
6 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | X | |||||
7 | Farmakoloji alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | X | |||||
8 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
10 | Farmakoloji alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | |||||
11 | Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | X | |||||
12 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
13 | Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 3 | 21 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 9 | 3 | 27 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 10 | 3 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 5 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 10 | 6 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı klinik farmakolojinin temel kavramlarını ve uğraşı alanını göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, temel kavramlar,İlaç bulma ve geliştirme yöntemleri, faz çalışmaları,İlaç araştırmalarının etik yönü,İlaç araştırmalarına ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat,İnsan deneklerde bilimsel araştırma dizaynı,İyi klinik araştırma uygulamaları - İKU,ARA SINAV,Özel popülasyonlarda klinik araştırmalar,Farmakogenetik,Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik araştırmaları,Farmakoekonomi,Farmakovijilans,"Yalancı tıp" uygulamaları,Etik kurul incelemesi,FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik farmakoloji konularında temel bilgileri açıklamak. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
İlaçların ruhsatlandırma sürecini açıklamak. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Klinik araştırmaların etik kurul başvurularını analiz etmek. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Ulusal ilaç politikalarında hakkında tutum ve tavır geliştirme becerisi göstermek. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Klinik araştırmalarda eleştiri ve değerlendirme yapmak. | 10, 13, 5, 9 | A, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, temel kavramlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaç bulma ve geliştirme yöntemleri, faz çalışmaları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaç araştırmalarının etik yönü | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaç araştırmalarına ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İnsan deneklerde bilimsel araştırma dizaynı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | İyi klinik araştırma uygulamaları - İKU | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Özel popülasyonlarda klinik araştırmalar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Farmakogenetik | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik araştırmaları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | Farmakoekonomi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Farmakovijilans | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | "Yalancı tıp" uygulamaları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Etik kurul incelemesi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
15 | FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008. Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Oğuz Kayaalp, İlker Kanzık, Mehmet Melli, Şule Oktay, Hanefi Özbek, Demet Aydınkarahaliloğlu, Pelikan Yayınları, 2013. Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farmakoloji alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | İstatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | X | |||||
4 | Farmakoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | |||||
5 | Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | |||||
6 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | X | |||||
7 | Farmakoloji alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | X | |||||
8 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
10 | Farmakoloji alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | |||||
11 | Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | X | |||||
12 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
13 | Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |