Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
AVRUPA BİRLİĞİNDE SAĞLIK HAKKI | SHKD1114468 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı sağlık ve hukuk kavramlarını Avrupa Birliği (AB) müktesebatı çerçevesinde insan hakları merceğinden ele almaktadır. Bu kapsamda AB'nin ilk zamanlarından günümüze sağlık hukukunun insan hakları ile ilişkisi irdelenerek incelenmekte, Avrupa Birliği'nin ve kurumlarının sağlık alanında nasıl ve ne şekilde bir tutum sergilediği; sağlık hakkının bir insan hakkı olarak kabul edilmesinde Birlik kurumsal kapasitenin katkısı ve yetki çerçevesi tespit edilerek Avrupa Birliği'nde yaşayan kişilere sağlanan sağlık haklarının her bir hak boyutunda açıklanarak öğretilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması,Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama,Koruyucu tedbirler alınması hakkı,Bilgi hakkı ve rıza hakkı,Özgür seçim hakkı,Özel ve Gizlilik Hakkı,Hastaların vaktine saygı,Kalite standartları hakkı,Yenilik Hakkı,Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı ,Kişisel tedavi hakkı,Şikayet Hakkı,Tazminat Hakkı,Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| | |
Avrupa Birliği Kurumlarının yapısı ve görevlerini analiz eder | 14, 9 | A |
Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi, Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ve Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının sağlık hukukuna ilişkin kısımlarını değerlendirir | 14, 16, 9 | A |
Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü'nde yer alan haklar tek tek açıklar | 14, 16, 4, 9 | A, E |
Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifini analiz eder | 10, 16, 19, 9 | A |
Avrupa Birliği Kurumlarını tanımlar | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması | Konu hakkında okuma yapma |
2 | Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama | Konu hakkında okuma |
3 | Koruyucu tedbirler alınması hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
4 | Bilgi hakkı ve rıza hakkı | Konu hakkında okuma |
5 | Özgür seçim hakkı | Konu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma |
6 | Özel ve Gizlilik Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
7 | Hastaların vaktine saygı | Konu hakkında okuma yapma |
8 | Kalite standartları hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
9 | Yenilik Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
10 | Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
11 | Kişisel tedavi hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
12 | Şikayet Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
13 | Tazminat Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
14 | Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Sultan Üzeltürk Tahmazoğlu, Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Anayasa Hukuku Açısından Sağlık Hakkı, Legal Yayınları, İstanbul, 2012; Cihan Yüzbaşıoğlu, İdare ve Personel Yönüyle Sağlık Hizmetlerinden Kaynaklanan Sorumluluk, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul , 2020; Ed. Özge Yücel ve Gürkan Sert, Sağlık ve Tıp Hukukunda Sormluluk ve İnsan Hakları, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2018; Avrupa Birliği Temel Haklar Bildirgesi; Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | | X | | | |
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | | X | | | |
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | | X | | | |
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | | | | |
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | | | | |
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | | | | |
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | | X | | | |
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | | X | | | |
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | | X | | | |
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | | | | |
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | | X | | | |
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | | X | | | |
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 5 | 3 | 15 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 |
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 14 | 28 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 44 | 44 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(197/30) | 7 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
AVRUPA BİRLİĞİNDE SAĞLIK HAKKI | SHKD1114468 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı sağlık ve hukuk kavramlarını Avrupa Birliği (AB) müktesebatı çerçevesinde insan hakları merceğinden ele almaktadır. Bu kapsamda AB'nin ilk zamanlarından günümüze sağlık hukukunun insan hakları ile ilişkisi irdelenerek incelenmekte, Avrupa Birliği'nin ve kurumlarının sağlık alanında nasıl ve ne şekilde bir tutum sergilediği; sağlık hakkının bir insan hakkı olarak kabul edilmesinde Birlik kurumsal kapasitenin katkısı ve yetki çerçevesi tespit edilerek Avrupa Birliği'nde yaşayan kişilere sağlanan sağlık haklarının her bir hak boyutunda açıklanarak öğretilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması,Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama,Koruyucu tedbirler alınması hakkı,Bilgi hakkı ve rıza hakkı,Özgür seçim hakkı,Özel ve Gizlilik Hakkı,Hastaların vaktine saygı,Kalite standartları hakkı,Yenilik Hakkı,Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı ,Kişisel tedavi hakkı,Şikayet Hakkı,Tazminat Hakkı,Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| | |
Avrupa Birliği Kurumlarının yapısı ve görevlerini analiz eder | 14, 9 | A |
Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi, Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ve Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının sağlık hukukuna ilişkin kısımlarını değerlendirir | 14, 16, 9 | A |
Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü'nde yer alan haklar tek tek açıklar | 14, 16, 4, 9 | A, E |
Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifini analiz eder | 10, 16, 19, 9 | A |
Avrupa Birliği Kurumlarını tanımlar | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Avrupa Birliği Kurumlarının tanıtılması | Konu hakkında okuma yapma |
2 | Avrupa Birliği'nde hasta haklarının gelişimi ve Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü ile Avrupa Birliği Temel Haklar Şartın'na ilişkin genel açıklama | Konu hakkında okuma |
3 | Koruyucu tedbirler alınması hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
4 | Bilgi hakkı ve rıza hakkı | Konu hakkında okuma |
5 | Özgür seçim hakkı | Konu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma |
6 | Özel ve Gizlilik Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
7 | Hastaların vaktine saygı | Konu hakkında okuma yapma |
8 | Kalite standartları hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
9 | Yenilik Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
10 | Gereksiz ağrı, acı ve sıkıntıdan sakınma hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
11 | Kişisel tedavi hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
12 | Şikayet Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
13 | Tazminat Hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
14 | Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı ve Sınır Ötesi sağlık Direktifi hakkında genel açıklamalar | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Sultan Üzeltürk Tahmazoğlu, Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Anayasa Hukuku Açısından Sağlık Hakkı, Legal Yayınları, İstanbul, 2012; Cihan Yüzbaşıoğlu, İdare ve Personel Yönüyle Sağlık Hizmetlerinden Kaynaklanan Sorumluluk, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul , 2020; Ed. Özge Yücel ve Gürkan Sert, Sağlık ve Tıp Hukukunda Sormluluk ve İnsan Hakları, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2018; Avrupa Birliği Temel Haklar Bildirgesi; Hasta Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | | X | | | |
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | | X | | | |
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | | X | | | |
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | | | | |
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | | | | |
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | | | | |
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | | X | | | |
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | | X | | | |
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | | X | | | |
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | | | | |
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | | X | | | |
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | | X | | | |
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:51Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:52