Bu dersin amacı, öğrencilerin geleneksel psikolojik danışma kuramlarını daha iyi anlamalarına ve kendi kişiliklerine / iletişim tarzlarına göre bir psikolojşk danışmanlık tarzı geliştirmelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Psikolojik Danışma Kuramlarına Giriş,Danışmanın Değerleri ve Danışmanlık Süreci,Etkili Psikolojik Danışmanın Özellikleri,Çokkültürlülük Bağlamında Psikolojik Danışma,Danışmanlıkta Etik İlkeler ve Başlıca Etik Konular,Psikanalitik Teori,Adleryan Terapi Yaklaşımı,Jung'un Terapi Yaklaşımı,Birey Merkezli Terapi Yaklaşımı,Gestalt Terapi Yaklaşımı,Davranışçı Terapi Yaklaşımı,Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi,Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu bağlamda öğrenciler danışanın durumuna uygun ve sorunlarına karşı etkili teorileri kullanabilme becerileri gösterirler.
10, 15, 16, 37, 9
A, E, F
Psikolojik danışmanlıkta danışanlar ile terapötik bir ilişki geliştirmeyi kavrarlar.
10, 15, 16, 37, 4, 9
A, E, F
Uygun psikolojik danışmanlık hedefleri oluşturma ve etkili müdahale stratejilerini kullanma konusundaki becerileri yorumlar.
10, 15, 16, 37, 4, 9
A, E, F
Psikolojik danışmanlık sürecini yönetme, olası sonuçları değerlendirme becerilerini ifade eder.
10, 15, 16, 37, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Psikolojik Danışma Kuramlarına Giriş
Ders Okuması
2
Danışmanın Değerleri ve Danışmanlık Süreci
Ders Okuması
3
Etkili Psikolojik Danışmanın Özellikleri
Ders Okuması
4
Çokkültürlülük Bağlamında Psikolojik Danışma
Ders Okuması
5
Danışmanlıkta Etik İlkeler ve Başlıca Etik Konular
Ders Okuması
6
Psikanalitik Teori
Ders Okuması
7
Adleryan Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
8
Jung'un Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
9
Birey Merkezli Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
10
Gestalt Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
11
Davranışçı Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
12
Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi
Ders Okuması
13
Genel Değerlendirme
Ders Okuması
14
Genel Değerlendirme
Ders Okuması
Kaynak
Corey, G. (2012). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (9th Ed.). Brooks/Cole Publishing Company: ITP.
American School Counselor Association. (2016). Ethical standards for school counselors. Alexandria, VA: Author.
Türk Psikologlar Derneği. (2004). Türk Psikologlar Derneği etik yönetmeliği. https://www.psikolog.org.tr/turkey-code-tr.pdf adresinden erişildi.
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. http://pdr.org.tr/userfiles/file/etik.pdf adresinden erişildi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin geleneksel psikolojik danışma kuramlarını daha iyi anlamalarına ve kendi kişiliklerine / iletişim tarzlarına göre bir psikolojşk danışmanlık tarzı geliştirmelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Psikolojik Danışma Kuramlarına Giriş,Danışmanın Değerleri ve Danışmanlık Süreci,Etkili Psikolojik Danışmanın Özellikleri,Çokkültürlülük Bağlamında Psikolojik Danışma,Danışmanlıkta Etik İlkeler ve Başlıca Etik Konular,Psikanalitik Teori,Adleryan Terapi Yaklaşımı,Jung'un Terapi Yaklaşımı,Birey Merkezli Terapi Yaklaşımı,Gestalt Terapi Yaklaşımı,Davranışçı Terapi Yaklaşımı,Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi,Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu bağlamda öğrenciler danışanın durumuna uygun ve sorunlarına karşı etkili teorileri kullanabilme becerileri gösterirler.
10, 15, 16, 37, 9
A, E, F
Psikolojik danışmanlıkta danışanlar ile terapötik bir ilişki geliştirmeyi kavrarlar.
10, 15, 16, 37, 4, 9
A, E, F
Uygun psikolojik danışmanlık hedefleri oluşturma ve etkili müdahale stratejilerini kullanma konusundaki becerileri yorumlar.
10, 15, 16, 37, 4, 9
A, E, F
Psikolojik danışmanlık sürecini yönetme, olası sonuçları değerlendirme becerilerini ifade eder.
10, 15, 16, 37, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Psikolojik Danışma Kuramlarına Giriş
Ders Okuması
2
Danışmanın Değerleri ve Danışmanlık Süreci
Ders Okuması
3
Etkili Psikolojik Danışmanın Özellikleri
Ders Okuması
4
Çokkültürlülük Bağlamında Psikolojik Danışma
Ders Okuması
5
Danışmanlıkta Etik İlkeler ve Başlıca Etik Konular
Ders Okuması
6
Psikanalitik Teori
Ders Okuması
7
Adleryan Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
8
Jung'un Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
9
Birey Merkezli Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
10
Gestalt Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
11
Davranışçı Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
12
Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi
Ders Okuması
13
Genel Değerlendirme
Ders Okuması
14
Genel Değerlendirme
Ders Okuması
Kaynak
Corey, G. (2012). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (9th Ed.). Brooks/Cole Publishing Company: ITP.
American School Counselor Association. (2016). Ethical standards for school counselors. Alexandria, VA: Author.
Türk Psikologlar Derneği. (2004). Türk Psikologlar Derneği etik yönetmeliği. https://www.psikolog.org.tr/turkey-code-tr.pdf adresinden erişildi.
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. http://pdr.org.tr/userfiles/file/etik.pdf adresinden erişildi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.