Bu dersin amacı, öğrencilere çeşitli kişilik teorilerini, tarihlerini ve uygulamalarını tanıtmaktır. Ayrıca kişilik gelişimi ve bu süreçte yaşanan zorlukları kuramların nasıl ele aldığını aktarmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kişilikle ilgili temel kavramlar ve kişiliği etkileyen etmenler kalıtım ve çevresel koşullar ,Psikanaliz: Freud,Jung: Analitik Psikoloji,M. Klein: Nesne İlişkileri Teorisi,K. Horney: Psikanalitik Sosyal Kuram,E. Fromm: Özgürlükten Kaçış Kuramı,E. Erickson: Psikososyal Kuram,Sullivan: Kişilerarası İlişkiler Kuramı,Rogers & Maslow: İnsancıl Kuram,Rollo May: Varoluşçu Kuram,G. Kelly: Kişisel Yapılar Kuramı,G. Allport, R. Cattell, P.T.Costa& R.R.McCrae: Ayırıcı Özellik Kuramı,H. Eysenck: Biyolojik Kuram,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kişilikle ilgili temel kavramları ve kişiliği etkileyen etmenleri açıklar.
16, 9
C
Farklı kişilik kuramlarının kişiliğin doğası, gelişimi ve temel kavramları ile ilgili görüşleri listeler.
16, 9
C
Çeşitli kişilik kuramlarının insan davranışlarını anlama konusundaki açıklamalarını kıyas eder, karşılaştırır.
13, 16, 9
C
Kişilik kuramlarının olumlu katkıları ile sınırlı yönleri ve eleştirilen boyutlarını listeler, karşılaştırır.
16, 9
C
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kişilikle ilgili temel kavramlar ve kişiliği etkileyen etmenler kalıtım ve çevresel koşullar
Çapri, 2020
2
Psikanaliz: Freud
Çapri, 2020
3
Jung: Analitik Psikoloji
Çapri, 2020
4
M. Klein: Nesne İlişkileri Teorisi
Çapri, 2020
5
K. Horney: Psikanalitik Sosyal Kuram
Çapri, 2020
6
E. Fromm: Özgürlükten Kaçış Kuramı
Çapri, 2020
7
E. Erickson: Psikososyal Kuram
Çapri, 2020
8
Sullivan: Kişilerarası İlişkiler Kuramı
Çapri, 2020
9
Rogers & Maslow: İnsancıl Kuram
Çapri, 2020
10
Rollo May: Varoluşçu Kuram
Çapri, 2020
11
G. Kelly: Kişisel Yapılar Kuramı
Çapri, 2020
12
G. Allport, R. Cattell, P.T.Costa& R.R.McCrae: Ayırıcı Özellik Kuramı
Çapri, 2020
13
H. Eysenck: Biyolojik Kuram
Çapri, 2020
14
Genel Değerlendirme
Çapri, 2020
Kaynak
Çapri, B. (Editör, 2020) Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları. Nobel Akademik Yayıncılık.
Kişilik Kuramları , 2015. Prof. Dr. Banu Yazgan İnanç, Dr.Esef Ercüment Yerlikaya Pegem Akademi Yayıncılık
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
10
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KİŞİLİK KURAMLARI
PDR2276590
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi Verenler
Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere çeşitli kişilik teorilerini, tarihlerini ve uygulamalarını tanıtmaktır. Ayrıca kişilik gelişimi ve bu süreçte yaşanan zorlukları kuramların nasıl ele aldığını aktarmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kişilikle ilgili temel kavramlar ve kişiliği etkileyen etmenler kalıtım ve çevresel koşullar ,Psikanaliz: Freud,Jung: Analitik Psikoloji,M. Klein: Nesne İlişkileri Teorisi,K. Horney: Psikanalitik Sosyal Kuram,E. Fromm: Özgürlükten Kaçış Kuramı,E. Erickson: Psikososyal Kuram,Sullivan: Kişilerarası İlişkiler Kuramı,Rogers & Maslow: İnsancıl Kuram,Rollo May: Varoluşçu Kuram,G. Kelly: Kişisel Yapılar Kuramı,G. Allport, R. Cattell, P.T.Costa& R.R.McCrae: Ayırıcı Özellik Kuramı,H. Eysenck: Biyolojik Kuram,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kişilikle ilgili temel kavramları ve kişiliği etkileyen etmenleri açıklar.
16, 9
C
Farklı kişilik kuramlarının kişiliğin doğası, gelişimi ve temel kavramları ile ilgili görüşleri listeler.
16, 9
C
Çeşitli kişilik kuramlarının insan davranışlarını anlama konusundaki açıklamalarını kıyas eder, karşılaştırır.
13, 16, 9
C
Kişilik kuramlarının olumlu katkıları ile sınırlı yönleri ve eleştirilen boyutlarını listeler, karşılaştırır.
16, 9
C
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kişilikle ilgili temel kavramlar ve kişiliği etkileyen etmenler kalıtım ve çevresel koşullar
Çapri, 2020
2
Psikanaliz: Freud
Çapri, 2020
3
Jung: Analitik Psikoloji
Çapri, 2020
4
M. Klein: Nesne İlişkileri Teorisi
Çapri, 2020
5
K. Horney: Psikanalitik Sosyal Kuram
Çapri, 2020
6
E. Fromm: Özgürlükten Kaçış Kuramı
Çapri, 2020
7
E. Erickson: Psikososyal Kuram
Çapri, 2020
8
Sullivan: Kişilerarası İlişkiler Kuramı
Çapri, 2020
9
Rogers & Maslow: İnsancıl Kuram
Çapri, 2020
10
Rollo May: Varoluşçu Kuram
Çapri, 2020
11
G. Kelly: Kişisel Yapılar Kuramı
Çapri, 2020
12
G. Allport, R. Cattell, P.T.Costa& R.R.McCrae: Ayırıcı Özellik Kuramı
Çapri, 2020
13
H. Eysenck: Biyolojik Kuram
Çapri, 2020
14
Genel Değerlendirme
Çapri, 2020
Kaynak
Çapri, B. (Editör, 2020) Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları. Nobel Akademik Yayıncılık.
Kişilik Kuramları , 2015. Prof. Dr. Banu Yazgan İnanç, Dr.Esef Ercüment Yerlikaya Pegem Akademi Yayıncılık
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.