Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | İM2275430 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar.
| 16 | A, C, E |
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar.
| 16 | A, C, E |
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder.
| 16 | A, C, E |
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır.
| 16 | A, E |
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, C, E |
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A, C |
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A, C |
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) | 10, 12, 13, 9 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
2 | Eğitim araştırmalarında problem durumu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
3 | Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
4 | Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
5 | Veri toplama teknikleri (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
6 | Veri toplama teknikleri (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
7 | Veri analizi (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
8 | Veri analizi (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
9 | Kodlama çeşitleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
10 | Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
11 | Geçerlik güvenirlik kavramları | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
12 | Eylem araştırması | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
13 | Araştırma raporu yazma | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
14 | Araştırma önerisi hazırlama | Örnek araştırma önerisi inceleme |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
| | X | | | |
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | | X | | | |
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
| | | | X | |
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
| | X | | | |
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
| | | | X | |
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
| | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | İM2275430 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar.
| 16 | A, C, E |
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar.
| 16 | A, C, E |
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder.
| 16 | A, C, E |
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır.
| 16 | A, E |
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, C, E |
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A, C |
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A, C |
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) | 10, 12, 13, 9 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
2 | Eğitim araştırmalarında problem durumu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
3 | Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
4 | Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
5 | Veri toplama teknikleri (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
6 | Veri toplama teknikleri (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
7 | Veri analizi (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
8 | Veri analizi (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
9 | Kodlama çeşitleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
10 | Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
11 | Geçerlik güvenirlik kavramları | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
12 | Eylem araştırması | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
13 | Araştırma raporu yazma | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
14 | Araştırma önerisi hazırlama | Örnek araştırma önerisi inceleme |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
| | X | | | |
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | | X | | | |
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
| | | | X | |
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
| | X | | | |
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
| | | | X | |
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
| | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:10