Geçmişten günümüze kadar Türk devletleri ve toplumlarında eğitimin tarihsel gelişimi üzerinde durularak modern Türkiye’nin kuruluşunda eğitimin rolünü, eğitim reformları ve önemli eğitimcilerin görüşleri ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; İlk Türk Devletlerinde Eğitim,İlk Türk-İslam Devletlerinde Eğitim,Selçuklularda Eğitim,Osmanlı Devletinde Örgün Eğitim,Osmanlı Devletinde Yaygın Eğitim,Tanzimat ve Meşrutiyet Döneminde Eğitim,Cumhuriyet Dönemi Eğitim Anlayışı,Tek Parti Döneminde Eğitim,Tevhid-i Tedrisat,Köy Enstitüleri,Çok Partili Hayat ve Eğitim,Cumhuriyet Dönemi Eğitim Reformları,Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları,Eğitim Alanında Problemler ve Çözüm Önerileri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Türkiye'de eğitimin tarihsel gelişimini değerlendirir ve bunun güncel eğitim uygulamaları ile gelecekteki yönelimler üzerindeki etkilerini analiz eder.
16, 9
A
Farklı tarihsel dönemlerde Türk eğitim sistemi tarafından karşılaşılan zorlukları ve sorunları analiz eder ve bunların nasıl ele alındığını inceler.
16, 9
A
Türk eğitim sisteminin tarihsel temellerini ve evrimini keşfeder, gelişimini tarihi dönemlerden günümüze açıklar.
16, 9
A
Türk tarihinde uygulanan önemli eğitim politikalarını ve reformları inceleyerek, bunların eğitim sistemi ve toplum üzerindeki etkilerini açıklar.
16, 9
A
Türkiye'deki eğitimin gelişimini etkileyen kültürel, sosyal ve siyasi bağlamlara içgörü kazanır.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İlk Türk Devletlerinde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
2
İlk Türk-İslam Devletlerinde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
3
Selçuklularda Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
4
Osmanlı Devletinde Örgün Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
5
Osmanlı Devletinde Yaygın Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
6
Tanzimat ve Meşrutiyet Döneminde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
7
Cumhuriyet Dönemi Eğitim Anlayışı
Ön hazırlık gerekmez
8
Tek Parti Döneminde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
9
Tevhid-i Tedrisat
Ön hazırlık gerekmez
10
Köy Enstitüleri
Ön hazırlık gerekmez
11
Çok Partili Hayat ve Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
12
Cumhuriyet Dönemi Eğitim Reformları
Ön hazırlık gerekmez
13
Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları
Ön hazırlık gerekmez
14
Eğitim Alanında Problemler ve Çözüm Önerileri
Ön hazırlık gerekmez
Kaynak
Yazar: Kolektif, Türk Eğitim Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2016
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
10
2
20
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
6
12
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TÜRK EĞİTİM TARİHİ
OÖ2175420
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Cuma 10:00-10:45
Cuma 11:00-11:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Meslek Bilgisi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi Verenler
Arş.Gör. Elif SARICAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Geçmişten günümüze kadar Türk devletleri ve toplumlarında eğitimin tarihsel gelişimi üzerinde durularak modern Türkiye’nin kuruluşunda eğitimin rolünü, eğitim reformları ve önemli eğitimcilerin görüşleri ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; İlk Türk Devletlerinde Eğitim,İlk Türk-İslam Devletlerinde Eğitim,Selçuklularda Eğitim,Osmanlı Devletinde Örgün Eğitim,Osmanlı Devletinde Yaygın Eğitim,Tanzimat ve Meşrutiyet Döneminde Eğitim,Cumhuriyet Dönemi Eğitim Anlayışı,Tek Parti Döneminde Eğitim,Tevhid-i Tedrisat,Köy Enstitüleri,Çok Partili Hayat ve Eğitim,Cumhuriyet Dönemi Eğitim Reformları,Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları,Eğitim Alanında Problemler ve Çözüm Önerileri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Türkiye'de eğitimin tarihsel gelişimini değerlendirir ve bunun güncel eğitim uygulamaları ile gelecekteki yönelimler üzerindeki etkilerini analiz eder.
16, 9
A
Farklı tarihsel dönemlerde Türk eğitim sistemi tarafından karşılaşılan zorlukları ve sorunları analiz eder ve bunların nasıl ele alındığını inceler.
16, 9
A
Türk eğitim sisteminin tarihsel temellerini ve evrimini keşfeder, gelişimini tarihi dönemlerden günümüze açıklar.
16, 9
A
Türk tarihinde uygulanan önemli eğitim politikalarını ve reformları inceleyerek, bunların eğitim sistemi ve toplum üzerindeki etkilerini açıklar.
16, 9
A
Türkiye'deki eğitimin gelişimini etkileyen kültürel, sosyal ve siyasi bağlamlara içgörü kazanır.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İlk Türk Devletlerinde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
2
İlk Türk-İslam Devletlerinde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
3
Selçuklularda Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
4
Osmanlı Devletinde Örgün Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
5
Osmanlı Devletinde Yaygın Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
6
Tanzimat ve Meşrutiyet Döneminde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
7
Cumhuriyet Dönemi Eğitim Anlayışı
Ön hazırlık gerekmez
8
Tek Parti Döneminde Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
9
Tevhid-i Tedrisat
Ön hazırlık gerekmez
10
Köy Enstitüleri
Ön hazırlık gerekmez
11
Çok Partili Hayat ve Eğitim
Ön hazırlık gerekmez
12
Cumhuriyet Dönemi Eğitim Reformları
Ön hazırlık gerekmez
13
Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları
Ön hazırlık gerekmez
14
Eğitim Alanında Problemler ve Çözüm Önerileri
Ön hazırlık gerekmez
Kaynak
Yazar: Kolektif, Türk Eğitim Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2016
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.