Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının erken çocukluk dönemindeki çocukların oyununa ilişkin bilgi edinmelerini, oyun temelli farklı pedagojik yaklaşımları öğrenmelerini ve çocuğun oyun yoluyla gelişim ve öğrenmesini destekleyici ortam ve materyaller hazırlayabilmelerini ve çocuğun oyun yoluyla değerlendirebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Oyunun Tanımı ve Önemi ,Oyunun tarihçesi,Oyun ve Kültür,Erken Çocuklukta Oyun Gelişimi ,Oyun Türleri,Çocuk gelişiminin oyunla desteklenmesi,Oyun yoluyla öğrenme,Oyun ve Yaratıcılık ,Oyun temelli pedagojik yaklaşımlar,Oyun Ortamları ve Oyun ortamlarının hazırlanması ,Oyun materyallerinin hazırlanması,Oyun ve ebeveyn rolleri ,Oyun ve Öğretmenin rolü ,Çocuğun oyun yoluyla değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Erken çocukluk dönemindeki çocukların oyun gelişimine ve oyun özelliklerine ilişkin bilgileri hatırlar.
10, 16, 9
A, G, K
Çocukların gelişimini ve öğrenmesini destekleyen oyun ortamlarının ve kaynaklarının özelliklerini tanır.
10, 6, 9
A, H, K
Oyunla ilgili güncel erken çocukluk pedagojilerini ve uygulamalarını destekleyen teorileri yorumlar.
10, 14, 16, 6, 9
E, J, K
Çocukların oyunlarını desteklemede öğretmenin rolü hakkındaki bilgilerini uygular.
10, 14, 5, 6
A, H, J, K
Çocukların oyunlarına ilişkin teorileri erken çocukluk ortamlarında uygular.
14
H, I, K
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, I: Portfolyo Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Oyunun Tanımı ve Önemi
2
Oyunun tarihçesi
Ders dosyaları içinde yer alan makaleler okunmalıdır
3
Oyun ve Kültür
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
4
Erken Çocuklukta Oyun Gelişimi
Ders dosyaları içinde yer alan makaleler okunmalıdır
5
Oyun Türleri
Kaynak olarak önerilen kitaplardan ilgili bölüm okunmalıdır
6
Çocuk gelişiminin oyunla desteklenmesi
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
7
Oyun yoluyla öğrenme
Kaynak olarak önerilen kitaplardan ilgili bölüm okunmalıdır
8
Oyun ve Yaratıcılık
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
9
Oyun temelli pedagojik yaklaşımlar
Ders kaynaklarında yer alan ilgili makaleler okunmalıdır.
10
Oyun Ortamları ve Oyun ortamlarının hazırlanması
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
11
Oyun materyallerinin hazırlanması
Oyun materyalleriyle ilgili örneklerin bulunması
12
Oyun ve ebeveyn rolleri
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
13
Oyun ve Öğretmenin rolü
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
14
Çocuğun oyun yoluyla değerlendirilmesi
Ders dosyasındaki ilgili makalelerin okunması
Kaynak
Önder, A. ve Arslan Çiftçi, H. (2017). Erken çocuklukta Oyun ve Oyun Yoluyla Öğrenme. (1. Baskı). Nobel, Ankara.
Yalman Polatlar, D. (2021). Erken Çocuklukta Oyun Gelişimi ve Eğitimi. (1. Baskı). Pegem, Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
3
3
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
5
1
5
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
1
7
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
5
1
5
Toplam İş Yükü (Saat)
90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA OYUN GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
OÖ2276110
Bahar Dönemi
3+0
3
3
Ders Programı
Çarşamba 12:45-13:30
Çarşamba 13:30-14:15
Çarşamba 14:30-15:15
Cuma 13:30-14:15
Cuma 14:30-15:15
Cuma 15:30-16:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersi Verenler
Öğr.Gör.Dr. Tuğba DURAK DEMİRHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının erken çocukluk dönemindeki çocukların oyununa ilişkin bilgi edinmelerini, oyun temelli farklı pedagojik yaklaşımları öğrenmelerini ve çocuğun oyun yoluyla gelişim ve öğrenmesini destekleyici ortam ve materyaller hazırlayabilmelerini ve çocuğun oyun yoluyla değerlendirebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Oyunun Tanımı ve Önemi ,Oyunun tarihçesi,Oyun ve Kültür,Erken Çocuklukta Oyun Gelişimi ,Oyun Türleri,Çocuk gelişiminin oyunla desteklenmesi,Oyun yoluyla öğrenme,Oyun ve Yaratıcılık ,Oyun temelli pedagojik yaklaşımlar,Oyun Ortamları ve Oyun ortamlarının hazırlanması ,Oyun materyallerinin hazırlanması,Oyun ve ebeveyn rolleri ,Oyun ve Öğretmenin rolü ,Çocuğun oyun yoluyla değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Erken çocukluk dönemindeki çocukların oyun gelişimine ve oyun özelliklerine ilişkin bilgileri hatırlar.
10, 16, 9
A, G, K
Çocukların gelişimini ve öğrenmesini destekleyen oyun ortamlarının ve kaynaklarının özelliklerini tanır.
10, 6, 9
A, H, K
Oyunla ilgili güncel erken çocukluk pedagojilerini ve uygulamalarını destekleyen teorileri yorumlar.
10, 14, 16, 6, 9
E, J, K
Çocukların oyunlarını desteklemede öğretmenin rolü hakkındaki bilgilerini uygular.
10, 14, 5, 6
A, H, J, K
Çocukların oyunlarına ilişkin teorileri erken çocukluk ortamlarında uygular.
14
H, I, K
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, I: Portfolyo Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Oyunun Tanımı ve Önemi
2
Oyunun tarihçesi
Ders dosyaları içinde yer alan makaleler okunmalıdır
3
Oyun ve Kültür
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
4
Erken Çocuklukta Oyun Gelişimi
Ders dosyaları içinde yer alan makaleler okunmalıdır
5
Oyun Türleri
Kaynak olarak önerilen kitaplardan ilgili bölüm okunmalıdır
6
Çocuk gelişiminin oyunla desteklenmesi
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
7
Oyun yoluyla öğrenme
Kaynak olarak önerilen kitaplardan ilgili bölüm okunmalıdır
8
Oyun ve Yaratıcılık
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
9
Oyun temelli pedagojik yaklaşımlar
Ders kaynaklarında yer alan ilgili makaleler okunmalıdır.
10
Oyun Ortamları ve Oyun ortamlarının hazırlanması
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
11
Oyun materyallerinin hazırlanması
Oyun materyalleriyle ilgili örneklerin bulunması
12
Oyun ve ebeveyn rolleri
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
13
Oyun ve Öğretmenin rolü
Ders dosyasındaki ilgili makaleler okunmalıdır.
14
Çocuğun oyun yoluyla değerlendirilmesi
Ders dosyasındaki ilgili makalelerin okunması
Kaynak
Önder, A. ve Arslan Çiftçi, H. (2017). Erken çocuklukta Oyun ve Oyun Yoluyla Öğrenme. (1. Baskı). Nobel, Ankara.
Yalman Polatlar, D. (2021). Erken Çocuklukta Oyun Gelişimi ve Eğitimi. (1. Baskı). Pegem, Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.