Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | OÖ2175430 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Şirin YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar.
| 16 | A, C, E |
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar.
| 16 | A, C, E |
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder.
| 16 | A, C, E |
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır.
| 16 | A, E |
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, C, E |
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A, C |
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A, C |
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) | 10, 12, 13, 9 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
2 | Eğitim araştırmalarında problem durumu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
3 | Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
4 | Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
5 | Veri toplama teknikleri (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
6 | Veri toplama teknikleri (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
7 | Veri analizi (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
8 | Veri analizi (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
9 | Kodlama çeşitleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
10 | Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
11 | Geçerlik güvenirlik kavramları | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
12 | Eylem araştırması | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
13 | Araştırma raporu yazma | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
14 | Araştırma önerisi hazırlama | Örnek araştırma önerisi inceleme |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| | | | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | X | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | X | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | | | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | | X | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | OÖ2175430 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Şirin YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar.
| 16 | A, C, E |
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar.
| 16 | A, C, E |
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder.
| 16 | A, C, E |
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır.
| 16 | A, E |
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır. | 16 | A, C, E |
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A, C |
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. | 10, 12, 13, 9 | A, C |
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A, C |
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) | 10, 12, 13, 9 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
2 | Eğitim araştırmalarında problem durumu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
3 | Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
4 | Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
5 | Veri toplama teknikleri (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
6 | Veri toplama teknikleri (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
7 | Veri analizi (nicel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
8 | Veri analizi (nitel) | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
9 | Kodlama çeşitleri | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
10 | Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
11 | Geçerlik güvenirlik kavramları | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
12 | Eylem araştırması | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
13 | Araştırma raporu yazma | İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır. |
14 | Araştırma önerisi hazırlama | Örnek araştırma önerisi inceleme |
Kaynak |
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| | | | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | X | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | X | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | | | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | | X | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15