Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYADA GÜNCEL SORUNLAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Betül SOYSAL BOZDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, günümüz medya ortamında karşılaşılan çeşitli önemli sorunları incelemeyi amaçlar. Medya etiği, sansür, yanlış bilgi yayılımı, manipülasyon, haber doğruluğu, medya çeşitliliği gibi konular üzerinde odaklanarak öğrencilere güncel medya ortamında karşılaşılan zorlukları anlama ve analiz etme becerisi kazandırmayı hedefler. Öğrenciler, medya araçlarının gücünü ve etkisini anlamak için çeşitli örnekleri inceleyerek eleştirel düşünme ve medya okuryazarlığı becerilerini geliştirirler. Ders kapsamında tartışmalar, vaka analizleri, örnekler ve grup çalışmaları aracılığıyla öğrenciler, medyanın toplumsal, kültürel ve siyasal etkilerini anlamak ve bu etkileri değerlendirmek için gerekli araçları edinirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada Medyanın Doğuşu / İlk Gazeteler ve Dergiler,Türkiye’de Ulusal Medyanın Doğuşu / Osmanlı Dönemi Türk Medyası / İlk Gazeteler ve Dergiler,Cumhuriyet Döneminde Ulusal Medya / Tek Partili Yıllar (1923-1949),Çok Partili Dönemin Başlangıcından Günümüze Türk Medyası (1950-2018),Osmanlı’dan Günümüze Kadar Yayınlanmış Bütün Basın Kanunları / Bu Kanunların Getirdikleri ve Götürdükleri ,Türk Medyasında İfade ve Eleştiri Özgürlüğüne İlişkin Sorunlar ,Türk Medyasında Örgütlenmeye / Sendikal Haklara İlişkin Sorunlar ,Türk Medyasında İstihdama / Özlük Haklarına İlişkin Sorunlar ,Türk Medyasında Hızla Gelişen Teknolojinin Doğurduğu Güncel Sorunlar,Türk Medyasının Finansal Bağımlılıklarından Kaynaklanan Yapısal Sorunları,Türk Yükseköğrenim Sisteminde, Ulusal Medyaya Nitelikli ve Donanımlı Eleman Yetiştirme Noktasında Gözlenen Akademik Sorunlar ,Medya Mensuplarına Yönelik Tehditler ve Saldırılar ,Ulusal Medyada Gözlenen ve Derslerde Tek Tek Aktarılan Sorunlar Karşısında Genç Gazeteci / Televizyoncu / Dergici / Radyocu / İnternet Habercisi ve Yazar Adayının İzlemesi Gereken Sağlıklı Yol Haritası ,Ulusal Medyamızın Olası Gelecek Projeksiyonu ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Güncel medya sorunlarını anlamak için araştırma yapabilir. | 10, 16, 9 | A, D, E, H |
Medya içeriğini bilinçli şekilde değerlendirebilir. | 10, 16, 9 | A, D, E, H |
Medya içeriğinin üretir ve sunar. | 10, 16, 9 | A, D, E, F, G |
Farklı medya türlerini tanır, içeriklerini analiz eder. | 10, 13, 9 | A, D, E |
Medyada yer alan temel sosyal sorunları tanır, bildikleri üzerinden yorumlar. | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada Medyanın Doğuşu / İlk Gazeteler ve Dergiler | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
2 | Türkiye’de Ulusal Medyanın Doğuşu / Osmanlı Dönemi Türk Medyası / İlk Gazeteler ve Dergiler | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
3 | Cumhuriyet Döneminde Ulusal Medya / Tek Partili Yıllar (1923-1949) | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
4 | Çok Partili Dönemin Başlangıcından Günümüze Türk Medyası (1950-2018) | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
5 | Osmanlı’dan Günümüze Kadar Yayınlanmış Bütün Basın Kanunları / Bu Kanunların Getirdikleri ve Götürdükleri | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
6 | Türk Medyasında İfade ve Eleştiri Özgürlüğüne İlişkin Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
7 | Türk Medyasında Örgütlenmeye / Sendikal Haklara İlişkin Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
8 | Türk Medyasında İstihdama / Özlük Haklarına İlişkin Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
9 | Türk Medyasında Hızla Gelişen Teknolojinin Doğurduğu Güncel Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
10 | Türk Medyasının Finansal Bağımlılıklarından Kaynaklanan Yapısal Sorunları | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
11 | Türk Yükseköğrenim Sisteminde, Ulusal Medyaya Nitelikli ve Donanımlı Eleman Yetiştirme Noktasında Gözlenen Akademik Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
12 | Medya Mensuplarına Yönelik Tehditler ve Saldırılar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
13 | Ulusal Medyada Gözlenen ve Derslerde Tek Tek Aktarılan Sorunlar Karşısında Genç Gazeteci / Televizyoncu / Dergici / Radyocu / İnternet Habercisi ve Yazar Adayının İzlemesi Gereken Sağlıklı Yol Haritası | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
14 | Ulusal Medyamızın Olası Gelecek Projeksiyonu | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
McChesney, R. W., & Nichols, J. (2016). Medya Monopolu: Küresel İletişim ve Medya Endüstrisinin Krizi. (Çev. F. S. Yıldırım). Agora Kitaplığı. Couldry, N., & Hepp, A. (2017). Medya Kültürleri: Toplumsal Etkileşim ve İletişim Araştırmalarına Giriş. (Çev. N. Göktuğ). Bilgi Üniversitesi Yayınları. Albarran, A. B. (2016). Medyanın İş Dünyası: Küresel Medya Ekonomisi ve Yönetimi. (Çev. E. Özdamar). İletişim Yayınları. Croteau, D., & Hoynes, W. (2018). Medya/Siyaset: İletişim Araştırmalarına Eleştirel Bir Giriş. (Çev. A. S. Özen). Heretik Yayıncılık. Curran, J., & Seaton, J. (2017). Güncel Medya: Yeni Medyanın Dönüşümü. (Çev. H. K. Karaman). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
Çambay Sinem ve Dirik Çiğdem(2021), Türkiye'de Medyanın Yapısı ve Sorunları, Detay Yayıncılık, Ankara Aydoğan Filiz(2023) , Medyada Güncel Sorunlar, Nobel Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | X | |||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | X | |||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 20 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 16 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYADA GÜNCEL SORUNLAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Betül SOYSAL BOZDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, günümüz medya ortamında karşılaşılan çeşitli önemli sorunları incelemeyi amaçlar. Medya etiği, sansür, yanlış bilgi yayılımı, manipülasyon, haber doğruluğu, medya çeşitliliği gibi konular üzerinde odaklanarak öğrencilere güncel medya ortamında karşılaşılan zorlukları anlama ve analiz etme becerisi kazandırmayı hedefler. Öğrenciler, medya araçlarının gücünü ve etkisini anlamak için çeşitli örnekleri inceleyerek eleştirel düşünme ve medya okuryazarlığı becerilerini geliştirirler. Ders kapsamında tartışmalar, vaka analizleri, örnekler ve grup çalışmaları aracılığıyla öğrenciler, medyanın toplumsal, kültürel ve siyasal etkilerini anlamak ve bu etkileri değerlendirmek için gerekli araçları edinirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada Medyanın Doğuşu / İlk Gazeteler ve Dergiler,Türkiye’de Ulusal Medyanın Doğuşu / Osmanlı Dönemi Türk Medyası / İlk Gazeteler ve Dergiler,Cumhuriyet Döneminde Ulusal Medya / Tek Partili Yıllar (1923-1949),Çok Partili Dönemin Başlangıcından Günümüze Türk Medyası (1950-2018),Osmanlı’dan Günümüze Kadar Yayınlanmış Bütün Basın Kanunları / Bu Kanunların Getirdikleri ve Götürdükleri ,Türk Medyasında İfade ve Eleştiri Özgürlüğüne İlişkin Sorunlar ,Türk Medyasında Örgütlenmeye / Sendikal Haklara İlişkin Sorunlar ,Türk Medyasında İstihdama / Özlük Haklarına İlişkin Sorunlar ,Türk Medyasında Hızla Gelişen Teknolojinin Doğurduğu Güncel Sorunlar,Türk Medyasının Finansal Bağımlılıklarından Kaynaklanan Yapısal Sorunları,Türk Yükseköğrenim Sisteminde, Ulusal Medyaya Nitelikli ve Donanımlı Eleman Yetiştirme Noktasında Gözlenen Akademik Sorunlar ,Medya Mensuplarına Yönelik Tehditler ve Saldırılar ,Ulusal Medyada Gözlenen ve Derslerde Tek Tek Aktarılan Sorunlar Karşısında Genç Gazeteci / Televizyoncu / Dergici / Radyocu / İnternet Habercisi ve Yazar Adayının İzlemesi Gereken Sağlıklı Yol Haritası ,Ulusal Medyamızın Olası Gelecek Projeksiyonu ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Güncel medya sorunlarını anlamak için araştırma yapabilir. | 10, 16, 9 | A, D, E, H |
Medya içeriğini bilinçli şekilde değerlendirebilir. | 10, 16, 9 | A, D, E, H |
Medya içeriğinin üretir ve sunar. | 10, 16, 9 | A, D, E, F, G |
Farklı medya türlerini tanır, içeriklerini analiz eder. | 10, 13, 9 | A, D, E |
Medyada yer alan temel sosyal sorunları tanır, bildikleri üzerinden yorumlar. | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada Medyanın Doğuşu / İlk Gazeteler ve Dergiler | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
2 | Türkiye’de Ulusal Medyanın Doğuşu / Osmanlı Dönemi Türk Medyası / İlk Gazeteler ve Dergiler | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
3 | Cumhuriyet Döneminde Ulusal Medya / Tek Partili Yıllar (1923-1949) | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
4 | Çok Partili Dönemin Başlangıcından Günümüze Türk Medyası (1950-2018) | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
5 | Osmanlı’dan Günümüze Kadar Yayınlanmış Bütün Basın Kanunları / Bu Kanunların Getirdikleri ve Götürdükleri | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
6 | Türk Medyasında İfade ve Eleştiri Özgürlüğüne İlişkin Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
7 | Türk Medyasında Örgütlenmeye / Sendikal Haklara İlişkin Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
8 | Türk Medyasında İstihdama / Özlük Haklarına İlişkin Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
9 | Türk Medyasında Hızla Gelişen Teknolojinin Doğurduğu Güncel Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
10 | Türk Medyasının Finansal Bağımlılıklarından Kaynaklanan Yapısal Sorunları | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
11 | Türk Yükseköğrenim Sisteminde, Ulusal Medyaya Nitelikli ve Donanımlı Eleman Yetiştirme Noktasında Gözlenen Akademik Sorunlar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
12 | Medya Mensuplarına Yönelik Tehditler ve Saldırılar | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
13 | Ulusal Medyada Gözlenen ve Derslerde Tek Tek Aktarılan Sorunlar Karşısında Genç Gazeteci / Televizyoncu / Dergici / Radyocu / İnternet Habercisi ve Yazar Adayının İzlemesi Gereken Sağlıklı Yol Haritası | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
14 | Ulusal Medyamızın Olası Gelecek Projeksiyonu | ilgili kaynaktan ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
McChesney, R. W., & Nichols, J. (2016). Medya Monopolu: Küresel İletişim ve Medya Endüstrisinin Krizi. (Çev. F. S. Yıldırım). Agora Kitaplığı. Couldry, N., & Hepp, A. (2017). Medya Kültürleri: Toplumsal Etkileşim ve İletişim Araştırmalarına Giriş. (Çev. N. Göktuğ). Bilgi Üniversitesi Yayınları. Albarran, A. B. (2016). Medyanın İş Dünyası: Küresel Medya Ekonomisi ve Yönetimi. (Çev. E. Özdamar). İletişim Yayınları. Croteau, D., & Hoynes, W. (2018). Medya/Siyaset: İletişim Araştırmalarına Eleştirel Bir Giriş. (Çev. A. S. Özen). Heretik Yayıncılık. Curran, J., & Seaton, J. (2017). Güncel Medya: Yeni Medyanın Dönüşümü. (Çev. H. K. Karaman). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
Çambay Sinem ve Dirik Çiğdem(2021), Türkiye'de Medyanın Yapısı ve Sorunları, Detay Yayıncılık, Ankara Aydoğan Filiz(2023) , Medyada Güncel Sorunlar, Nobel Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | X | |||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | X | |||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | X | |||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | X | |||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | X | |||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |