Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİŞİLİK KURAMLARI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bir kuramı oluşturan temel unsurları, insan doğasını açıklamak için bilimsel bakış açısını anlamak, kişiliği açıklayan farklı kuramları değerlendirmek, farklı kişilik kuramlarını verilen vakalar üzerinden karşılaştırmak ve tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Kişilik ve Bilimsel Bakış Açısı ile Kişiliğin Değerlendirilmesi,Freud Psikoanalitik Kuram/ Vaka Tartışması,Jung Analitik Yaklaşım/ Vaka Tartışması,Erikson Psikoanalitik Ego Yaklaşımı / Vaka Tartışması,Kişilerarası Dinamikler: Adler Bireysel Psikoloji/ Horney Sosyal Kültürel Psikanaliz/ Vaka Tartışması ,Maslow Kendini Gerçekleştirme Yaklaşımı / Vaka Tartışması,Rogers Fenomenolojik Benlik Kuramı / Vaka Tartışması,Varoluşsal Psikoloji,Allport Kişilik Özellikleri Kuramı/ Vaka Tartışması,Yapı Temelli Sistemler Kuramı- Biyolojik Tipoloji / Vaka Tartışması ,Skinner Edimsel Koşullanma Yaklaşımı / Vaka Tartışması,Bandura Sosyal Bilişsel Kuram / Vaka Tartışması,Vaka Tartışması / Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kuramı oluşturan farklı unsurları ve bilimsel bakış açısını anlayabilir. | 10, 16, 9 | A |
2. Kuramın özelliklerini değerlendirebilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
3. Kişilik üzerine ortaya konulan farklı kuramları vaka üzerinden tartışabilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
4. Kişilik üzerine farklı görüşleri karşılaştırabilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
5. İnsan davranışını, psikoanalitik kuram, bireysel psikoloji, sosyal bilişsel ve kişisel arası ilişkiler bakış açılarıyla değerlendirebilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Kişilik ve Bilimsel Bakış Açısı ile Kişiliğin Değerlendirilmesi | Kitap Ünitesi(KÜ) 1 |
3 | Freud Psikoanalitik Kuram/ Vaka Tartışması | KÜ2 |
4 | Jung Analitik Yaklaşım/ Vaka Tartışması | KÜ3 |
5 | Erikson Psikoanalitik Ego Yaklaşımı / Vaka Tartışması | KÜ5 |
6 | Kişilerarası Dinamikler: Adler Bireysel Psikoloji/ Horney Sosyal Kültürel Psikanaliz/ Vaka Tartışması | KÜ4 |
7 | Maslow Kendini Gerçekleştirme Yaklaşımı / Vaka Tartışması | KÜ15 |
8 | Rogers Fenomenolojik Benlik Kuramı / Vaka Tartışması | KÜ14 |
9 | Varoluşsal Psikoloji | Makale |
10 | Allport Kişilik Özellikleri Kuramı/ Vaka Tartışması | KÜ7 |
11 | Yapı Temelli Sistemler Kuramı- Biyolojik Tipoloji / Vaka Tartışması | KÜ8 |
12 | Skinner Edimsel Koşullanma Yaklaşımı / Vaka Tartışması | KÜ10 |
13 | Bandura Sosyal Bilişsel Kuram / Vaka Tartışması | KÜ13 |
14 | Vaka Tartışması / Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Cloinger, S. (2013). Theories of personality understanding persons. 6th Edition. Pearson. |
Ewen R. B. (2010). An introduction to theories of personality. 7th Edition. New York, NY: Psychology Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 7 | 7 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(152/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİŞİLİK KURAMLARI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bir kuramı oluşturan temel unsurları, insan doğasını açıklamak için bilimsel bakış açısını anlamak, kişiliği açıklayan farklı kuramları değerlendirmek, farklı kişilik kuramlarını verilen vakalar üzerinden karşılaştırmak ve tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Kişilik ve Bilimsel Bakış Açısı ile Kişiliğin Değerlendirilmesi,Freud Psikoanalitik Kuram/ Vaka Tartışması,Jung Analitik Yaklaşım/ Vaka Tartışması,Erikson Psikoanalitik Ego Yaklaşımı / Vaka Tartışması,Kişilerarası Dinamikler: Adler Bireysel Psikoloji/ Horney Sosyal Kültürel Psikanaliz/ Vaka Tartışması ,Maslow Kendini Gerçekleştirme Yaklaşımı / Vaka Tartışması,Rogers Fenomenolojik Benlik Kuramı / Vaka Tartışması,Varoluşsal Psikoloji,Allport Kişilik Özellikleri Kuramı/ Vaka Tartışması,Yapı Temelli Sistemler Kuramı- Biyolojik Tipoloji / Vaka Tartışması ,Skinner Edimsel Koşullanma Yaklaşımı / Vaka Tartışması,Bandura Sosyal Bilişsel Kuram / Vaka Tartışması,Vaka Tartışması / Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kuramı oluşturan farklı unsurları ve bilimsel bakış açısını anlayabilir. | 10, 16, 9 | A |
2. Kuramın özelliklerini değerlendirebilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
3. Kişilik üzerine ortaya konulan farklı kuramları vaka üzerinden tartışabilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
4. Kişilik üzerine farklı görüşleri karşılaştırabilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
5. İnsan davranışını, psikoanalitik kuram, bireysel psikoloji, sosyal bilişsel ve kişisel arası ilişkiler bakış açılarıyla değerlendirebilir. | 10, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Kişilik ve Bilimsel Bakış Açısı ile Kişiliğin Değerlendirilmesi | Kitap Ünitesi(KÜ) 1 |
3 | Freud Psikoanalitik Kuram/ Vaka Tartışması | KÜ2 |
4 | Jung Analitik Yaklaşım/ Vaka Tartışması | KÜ3 |
5 | Erikson Psikoanalitik Ego Yaklaşımı / Vaka Tartışması | KÜ5 |
6 | Kişilerarası Dinamikler: Adler Bireysel Psikoloji/ Horney Sosyal Kültürel Psikanaliz/ Vaka Tartışması | KÜ4 |
7 | Maslow Kendini Gerçekleştirme Yaklaşımı / Vaka Tartışması | KÜ15 |
8 | Rogers Fenomenolojik Benlik Kuramı / Vaka Tartışması | KÜ14 |
9 | Varoluşsal Psikoloji | Makale |
10 | Allport Kişilik Özellikleri Kuramı/ Vaka Tartışması | KÜ7 |
11 | Yapı Temelli Sistemler Kuramı- Biyolojik Tipoloji / Vaka Tartışması | KÜ8 |
12 | Skinner Edimsel Koşullanma Yaklaşımı / Vaka Tartışması | KÜ10 |
13 | Bandura Sosyal Bilişsel Kuram / Vaka Tartışması | KÜ13 |
14 | Vaka Tartışması / Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Cloinger, S. (2013). Theories of personality understanding persons. 6th Edition. Pearson. |
Ewen R. B. (2010). An introduction to theories of personality. 7th Edition. New York, NY: Psychology Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |