Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İKTİSADİ VE FİNANSAL TARİH | ECO2152780 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fatih Baha AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere dünya ekonomisi ve finansı hakkında tarihsel bir perspektif kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İktisadi ve Finansal Tarihe Giriş,1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya I,1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya II,Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti I,Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti II,İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) I ,İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) II,Sanayi Devrimi ve Sonuçları I,Sanayi Devrimi ve Sonuçları II,Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark I,Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark II,Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi I,Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İktisat tarihini genel anlamda açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, E |
1.1. Sanayi devriminden önceki ticaret ekonomisini anlatır. | 16, 9 | A, E |
1.2. Sanayi devriminin neden ve nasıl gerçekleştiğini anlatır. | 16, 9 | A, E |
1.3. İki savaş arası dönemdeki dünya ekonomisini değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
1.4. İkinci dünya savaşı sonrası dünya ekonomisini değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
2. Finans tarihini genel anlamda açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, E |
2.1. İki savaş arası dönemdeki parasal sistemi anlatır. | 16, 9 | A, E |
2.2. Bretton Woods sistemini değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
2.3. Neoliberal finansal sistemi değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
3. Küresel ekonominin ve finansın geleceğine yönelik tahminlerde bulunabilecektir. | 16, 9 | A, E |
3.1. Küresel ekonominin ne yöne evrilebileceğine dönük yorumlar yapar. | 16, 9 | A, E |
3.2. Küresel finansın ne yöne evrilebileceğine dönük yorumlar yapar. | 16, 9 | A, E |
4. İktisadi gelişmelerin siyasi tarihe nasıl yön verdiğini anlayacaktır. | 16, 9 | A, E |
4.1 Politik ve ekonomik hedeflerin nasıl iç içe geçtiğini anlatır. | 16, 9 | A, E |
4.2 Pek çok siyasi kurumun ortaya çıkışındaki iktisadi nedenleri açıklar. | 16, 9 | A, E |
5. Ekonomik problemlerin dönemden döneme farklılık gösterdiğini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, E |
5.1 Modern iktisadi problemleri geçmişle kıyaslar. | 16, 9 | A, E |
5.2 Modern öncesi dönemdeki ekonomik krizleri ve fırsatları anlar. | 16, 9 | A, E |
5.3 İletişim araçlarının ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte ekonomik krizlerin değişkenlik gösterdiğini anlar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İktisadi ve Finansal Tarihe Giriş | |
2 | 1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya I | 1. Bölüm |
3 | 1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya II | 1. Bölüm |
4 | Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti I | 2. Bölüm |
5 | Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti II | 2. Bölüm |
6 | İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) I | 3. Bölüm |
7 | İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) II | 3. Bölüm |
8 | Sanayi Devrimi ve Sonuçları I | 4. Bölüm |
9 | Sanayi Devrimi ve Sonuçları II | 4. Bölüm |
10 | Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark I | 5. Bölüm |
11 | Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark II | 5. Bölüm |
12 | Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi I | 6. Bölüm |
13 | Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi II | 6. Bölüm |
Kaynak |
Robert B. Marks, The Origins of the Modern World, Rowman & Littlefield, 2006. |
EK KAYNAKLAR
Ha-Joon Chang, 23 Things They Don’t Tell You About Capitalism, Penguin Publishing, 2011.
Ha-Joon Chang, Kicking Away The Ladder, Anthem Press, 2002.
Ha-Joon Chang, Bad Samaritans The Myth of Free Trade and Secret History of Capitalism, Bloomsburry Press, 2009.
Prasannan Parthasarathi, Why Europe Grew Rich and Asia Did Not, Cambridge University Press, 2011.
A. Mesud Küçükkalay, Dünya İktisat Tarihi, 2021. ISBN: 9786053337027 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | | |
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | | |
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | X | | |
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | | | | X |
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | X | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | | X | | |
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(102/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İKTİSADİ VE FİNANSAL TARİH | ECO2152780 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fatih Baha AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere dünya ekonomisi ve finansı hakkında tarihsel bir perspektif kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İktisadi ve Finansal Tarihe Giriş,1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya I,1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya II,Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti I,Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti II,İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) I ,İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) II,Sanayi Devrimi ve Sonuçları I,Sanayi Devrimi ve Sonuçları II,Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark I,Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark II,Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi I,Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İktisat tarihini genel anlamda açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, E |
1.1. Sanayi devriminden önceki ticaret ekonomisini anlatır. | 16, 9 | A, E |
1.2. Sanayi devriminin neden ve nasıl gerçekleştiğini anlatır. | 16, 9 | A, E |
1.3. İki savaş arası dönemdeki dünya ekonomisini değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
1.4. İkinci dünya savaşı sonrası dünya ekonomisini değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
2. Finans tarihini genel anlamda açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, E |
2.1. İki savaş arası dönemdeki parasal sistemi anlatır. | 16, 9 | A, E |
2.2. Bretton Woods sistemini değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
2.3. Neoliberal finansal sistemi değerlendirir. | 16, 9 | A, E |
3. Küresel ekonominin ve finansın geleceğine yönelik tahminlerde bulunabilecektir. | 16, 9 | A, E |
3.1. Küresel ekonominin ne yöne evrilebileceğine dönük yorumlar yapar. | 16, 9 | A, E |
3.2. Küresel finansın ne yöne evrilebileceğine dönük yorumlar yapar. | 16, 9 | A, E |
4. İktisadi gelişmelerin siyasi tarihe nasıl yön verdiğini anlayacaktır. | 16, 9 | A, E |
4.1 Politik ve ekonomik hedeflerin nasıl iç içe geçtiğini anlatır. | 16, 9 | A, E |
4.2 Pek çok siyasi kurumun ortaya çıkışındaki iktisadi nedenleri açıklar. | 16, 9 | A, E |
5. Ekonomik problemlerin dönemden döneme farklılık gösterdiğini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A, E |
5.1 Modern iktisadi problemleri geçmişle kıyaslar. | 16, 9 | A, E |
5.2 Modern öncesi dönemdeki ekonomik krizleri ve fırsatları anlar. | 16, 9 | A, E |
5.3 İletişim araçlarının ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte ekonomik krizlerin değişkenlik gösterdiğini anlar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İktisadi ve Finansal Tarihe Giriş | |
2 | 1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya I | 1. Bölüm |
3 | 1400 Yılı Civarında Maddi ve Ticari Dünya II | 1. Bölüm |
4 | Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti I | 2. Bölüm |
5 | Sanayi Devrimi Öncesi Dünya Ekonomisi ve Ticareti II | 2. Bölüm |
6 | İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) I | 3. Bölüm |
7 | İmparatorluklar, Devletler ve Yeni Dünya (1500-1775) II | 3. Bölüm |
8 | Sanayi Devrimi ve Sonuçları I | 4. Bölüm |
9 | Sanayi Devrimi ve Sonuçları II | 4. Bölüm |
10 | Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark I | 5. Bölüm |
11 | Uluslar Arasında Giderek Büyüyen Ekonomik Fark II | 5. Bölüm |
12 | Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi I | 6. Bölüm |
13 | Yirminci Yüzyıl Dünya Ekonomisi II | 6. Bölüm |
Kaynak |
Robert B. Marks, The Origins of the Modern World, Rowman & Littlefield, 2006. |
EK KAYNAKLAR
Ha-Joon Chang, 23 Things They Don’t Tell You About Capitalism, Penguin Publishing, 2011.
Ha-Joon Chang, Kicking Away The Ladder, Anthem Press, 2002.
Ha-Joon Chang, Bad Samaritans The Myth of Free Trade and Secret History of Capitalism, Bloomsburry Press, 2009.
Prasannan Parthasarathi, Why Europe Grew Rich and Asia Did Not, Cambridge University Press, 2011.
A. Mesud Küçükkalay, Dünya İktisat Tarihi, 2021. ISBN: 9786053337027 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | | |
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | | |
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | | | X | | |
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | | | | |
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | | | | | X |
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | X | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | | X | | |
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:24Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:25