Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN MAKİNE ETKİLEŞİMİ | BME4268020 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet KAPLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhsin Zahid UĞUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, insan-bilgisayar etkileşimindeki temel kavramları, temel teorileri ve güncel araştırmaları kapsar. Konular, bilgisayar arayüzlerinde ilkeler, teoriler, metodolojiler, tasarım, uygulama, değerlendirme ve araştırmayı içerir. Bu dersin amaçları şunlardır: • öğrencileri insan bilgisayar etkileşiminin temel kavramlarıyla tanıştırmak • öğrencileri bilgisayar arayüzü tasarımındaki teori ve ilkelerle tanıştırmak • öğrencilerin bilgisayar yazılımı için kullanıcı çalışmaları tasarlama, yürütme ve analiz etme becerilerini geliştirmek • öğrencilere kullanıcı arayüzleri için tasarım süreci hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etkileşimli Tasarım Nedir?,Etkileşim Tasarımı Süreci, Etkileşimi Kavramsallaştırma,Bilişsel Yönler,Arayüzler I,Arayüzler II,Gereksinimleri Keşfetmek,Veri Toplama,Veri Analizi, Yorumlama ve Sunum,Dönem Ortası Sunum,Tasarım, Prototipleme ve Yapım,Farklı Ölçeklerde Veri, Uygulamada Etkileşim Tasarımı,Değerlendirmeye Giriş, Değerlendirme Çalışmaları: Kontrollü Ortamlardan Doğal Ortamlara,Değerlendirme: Denetim, Analitik ve Modeller,Sosyal Etkileşim, Duygusal Etkileşim ve Son Sunum; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan bilgisayar etkileşimindeki temel kavramları uygular | ||
Bilgisayar arayüzü için kullanıcı deneyleri tasarlar ve yürütür | ||
Kullanıcı deneylerinden toplanan verileri analiz eder | ||
Gerçekçi kısıtlamalar içinde istenen ihtiyaçları karşılamak için bilgisayar arayüzleri tasarlar | ||
Paydaşlarla etkili iletişim kurar |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkileşimli Tasarım Nedir? | |
2 | Etkileşim Tasarımı Süreci, Etkileşimi Kavramsallaştırma | |
3 | Bilişsel Yönler | |
4 | Arayüzler I | |
5 | Arayüzler II | |
6 | Gereksinimleri Keşfetmek | |
7 | Veri Toplama | |
8 | Veri Analizi, Yorumlama ve Sunum | |
9 | Dönem Ortası Sunum | |
10 | Tasarım, Prototipleme ve Yapım | |
11 | Farklı Ölçeklerde Veri, Uygulamada Etkileşim Tasarımı | |
12 | Değerlendirmeye Giriş, Değerlendirme Çalışmaları: Kontrollü Ortamlardan Doğal Ortamlara | |
13 | Değerlendirme: Denetim, Analitik ve Modeller | |
14 | Sosyal Etkileşim, Duygusal Etkileşim ve Son Sunum |
Kaynak |
Interaction Design - Beyond Human-Computer Interaction by Helen Sharp, Yvonne Rogers, Jennifer Preece (5th edition, 2019) |
Derste dağıtılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 12 | 6 | 72 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN MAKİNE ETKİLEŞİMİ | BME4268020 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet KAPLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhsin Zahid UĞUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, insan-bilgisayar etkileşimindeki temel kavramları, temel teorileri ve güncel araştırmaları kapsar. Konular, bilgisayar arayüzlerinde ilkeler, teoriler, metodolojiler, tasarım, uygulama, değerlendirme ve araştırmayı içerir. Bu dersin amaçları şunlardır: • öğrencileri insan bilgisayar etkileşiminin temel kavramlarıyla tanıştırmak • öğrencileri bilgisayar arayüzü tasarımındaki teori ve ilkelerle tanıştırmak • öğrencilerin bilgisayar yazılımı için kullanıcı çalışmaları tasarlama, yürütme ve analiz etme becerilerini geliştirmek • öğrencilere kullanıcı arayüzleri için tasarım süreci hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etkileşimli Tasarım Nedir?,Etkileşim Tasarımı Süreci, Etkileşimi Kavramsallaştırma,Bilişsel Yönler,Arayüzler I,Arayüzler II,Gereksinimleri Keşfetmek,Veri Toplama,Veri Analizi, Yorumlama ve Sunum,Dönem Ortası Sunum,Tasarım, Prototipleme ve Yapım,Farklı Ölçeklerde Veri, Uygulamada Etkileşim Tasarımı,Değerlendirmeye Giriş, Değerlendirme Çalışmaları: Kontrollü Ortamlardan Doğal Ortamlara,Değerlendirme: Denetim, Analitik ve Modeller,Sosyal Etkileşim, Duygusal Etkileşim ve Son Sunum; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan bilgisayar etkileşimindeki temel kavramları uygular | ||
Bilgisayar arayüzü için kullanıcı deneyleri tasarlar ve yürütür | ||
Kullanıcı deneylerinden toplanan verileri analiz eder | ||
Gerçekçi kısıtlamalar içinde istenen ihtiyaçları karşılamak için bilgisayar arayüzleri tasarlar | ||
Paydaşlarla etkili iletişim kurar |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkileşimli Tasarım Nedir? | |
2 | Etkileşim Tasarımı Süreci, Etkileşimi Kavramsallaştırma | |
3 | Bilişsel Yönler | |
4 | Arayüzler I | |
5 | Arayüzler II | |
6 | Gereksinimleri Keşfetmek | |
7 | Veri Toplama | |
8 | Veri Analizi, Yorumlama ve Sunum | |
9 | Dönem Ortası Sunum | |
10 | Tasarım, Prototipleme ve Yapım | |
11 | Farklı Ölçeklerde Veri, Uygulamada Etkileşim Tasarımı | |
12 | Değerlendirmeye Giriş, Değerlendirme Çalışmaları: Kontrollü Ortamlardan Doğal Ortamlara | |
13 | Değerlendirme: Denetim, Analitik ve Modeller | |
14 | Sosyal Etkileşim, Duygusal Etkileşim ve Son Sunum |
Kaynak |
Interaction Design - Beyond Human-Computer Interaction by Helen Sharp, Yvonne Rogers, Jennifer Preece (5th edition, 2019) |
Derste dağıtılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |