Konuşma problemleri ve işitme bozukluklarında tedavinin temel prensiplerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İşitme ve Denge Sistemi Anatomisi,İşitme ve Denge Sisteminin Fizyolojisi,İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 1,İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 2,Odyolojide Objektif Testler,Odyolojide Rehabilitasyon Seçenekleri,Vestibüler Sistem ve Değerlendirilmesi,Dil ve Konuşmanın Temel Mekanizmaları,Dil ve Konuşma Gelişimi,Dil ve Konuşma Bozukluklarına Giriş,Ses bilgisi ve Ses iletim Bozuklukları,Akıcılık Bozuklukları,Afazi,Ders Özeti ve Fizyoterapistin işitme ve/ veya konuşma sorunlu bireyle ilgili görev ve sorumlulukları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İşitme/konuşma anatomisi ve fizyolojisini tanımlar
16, 9
A
İşitme kaybı tiplerini ve sınıflandırmasını yorumlar.
16, 9
A
Odyolojik değerlendirme bataryalarını farkını gösterir.
16, 9
A
Dil ve konuşmanın fizyolojik ve gelişimsel süreçlerini açıklar.
16, 9
A
Dil-konuşma bozuklukları ile ilgili temel kavramları açıklar.
4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İşitme ve Denge Sistemi Anatomisi
Kaynak 1: Sayfa 295- 361
2
İşitme ve Denge Sisteminin Fizyolojisi
Kaynak 1: Sayfa 295- 361
3
İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 1
Referans 2: Sayfa 101-134
4
İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 2
Referans 2: Sayfa 136- 191
5
Odyolojide Objektif Testler
Referans 2: Sayfa 236- 310
6
Odyolojide Rehabilitasyon Seçenekleri
Referans 2: Sayfa 314- 396
7
Vestibüler Sistem ve Değerlendirilmesi
Referans 3: Sayfa 381- 433
8
Dil ve Konuşmanın Temel Mekanizmaları
Referans 1: Sayfa 295- 361
9
Dil ve Konuşma Gelişimi
Referans 4: Sayfa 75- 164
10
Dil ve Konuşma Bozukluklarına Giriş
Referans 5: Sayfa 3-25
11
Ses bilgisi ve Ses iletim Bozuklukları
Referans 5: Sayfa 103- 121
12
Akıcılık Bozuklukları
Referans 5: Sayfa 153- 180
13
Afazi
Referans 5: Sayfa 271- 290
14
Ders Özeti ve Fizyoterapistin işitme ve/ veya konuşma sorunlu bireyle ilgili görev ve sorumlulukları
Kaynak 1,2,3,4
Kaynak
Mebis notu, slayt ve çalışma videoları
1. Fuller, D. R., Pimentel, J. T., & Peregoy, B. M. (2012). Applied Anatomy & Physiology for Speech-language Pathology & Audiology: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. 2. Stach, B. A. (2010). Clinical Audiology: An Introduction. Delmar Cengage Learning. Sf. 314- 396 3. Katz, J., Chasin, M., Hood, L. J., English, K. M., & Tillery, K. L. (2014). Handbook of Clinical Audiology: Lippincott Williams & Wilkins. 4. Topbaş, S. (2011). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık 5. Gillam, R. B., Marquardt, T. P., & Martin, F. N. (2010). Communication Sciences and Disorders: From Science to Clinical Practice: Jones & Bartlett Publishers. 6. Maviş, İ. (2004). Sözün Bittiği Yer: Afazi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
9
9
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
11
11
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İŞİTME- KONUŞMA TEDAVİSİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Şeyma Tuğba ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Şeyma Tuğba ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Konuşma problemleri ve işitme bozukluklarında tedavinin temel prensiplerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İşitme ve Denge Sistemi Anatomisi,İşitme ve Denge Sisteminin Fizyolojisi,İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 1,İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 2,Odyolojide Objektif Testler,Odyolojide Rehabilitasyon Seçenekleri,Vestibüler Sistem ve Değerlendirilmesi,Dil ve Konuşmanın Temel Mekanizmaları,Dil ve Konuşma Gelişimi,Dil ve Konuşma Bozukluklarına Giriş,Ses bilgisi ve Ses iletim Bozuklukları,Akıcılık Bozuklukları,Afazi,Ders Özeti ve Fizyoterapistin işitme ve/ veya konuşma sorunlu bireyle ilgili görev ve sorumlulukları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İşitme/konuşma anatomisi ve fizyolojisini tanımlar
16, 9
A
İşitme kaybı tiplerini ve sınıflandırmasını yorumlar.
16, 9
A
Odyolojik değerlendirme bataryalarını farkını gösterir.
16, 9
A
Dil ve konuşmanın fizyolojik ve gelişimsel süreçlerini açıklar.
16, 9
A
Dil-konuşma bozuklukları ile ilgili temel kavramları açıklar.
4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İşitme ve Denge Sistemi Anatomisi
Kaynak 1: Sayfa 295- 361
2
İşitme ve Denge Sisteminin Fizyolojisi
Kaynak 1: Sayfa 295- 361
3
İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 1
Referans 2: Sayfa 101-134
4
İşitme Kayıpları ve Değerlendirmesi- 2
Referans 2: Sayfa 136- 191
5
Odyolojide Objektif Testler
Referans 2: Sayfa 236- 310
6
Odyolojide Rehabilitasyon Seçenekleri
Referans 2: Sayfa 314- 396
7
Vestibüler Sistem ve Değerlendirilmesi
Referans 3: Sayfa 381- 433
8
Dil ve Konuşmanın Temel Mekanizmaları
Referans 1: Sayfa 295- 361
9
Dil ve Konuşma Gelişimi
Referans 4: Sayfa 75- 164
10
Dil ve Konuşma Bozukluklarına Giriş
Referans 5: Sayfa 3-25
11
Ses bilgisi ve Ses iletim Bozuklukları
Referans 5: Sayfa 103- 121
12
Akıcılık Bozuklukları
Referans 5: Sayfa 153- 180
13
Afazi
Referans 5: Sayfa 271- 290
14
Ders Özeti ve Fizyoterapistin işitme ve/ veya konuşma sorunlu bireyle ilgili görev ve sorumlulukları
Kaynak 1,2,3,4
Kaynak
Mebis notu, slayt ve çalışma videoları
1. Fuller, D. R., Pimentel, J. T., & Peregoy, B. M. (2012). Applied Anatomy & Physiology for Speech-language Pathology & Audiology: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. 2. Stach, B. A. (2010). Clinical Audiology: An Introduction. Delmar Cengage Learning. Sf. 314- 396 3. Katz, J., Chasin, M., Hood, L. J., English, K. M., & Tillery, K. L. (2014). Handbook of Clinical Audiology: Lippincott Williams & Wilkins. 4. Topbaş, S. (2011). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök Yayıncılık 5. Gillam, R. B., Marquardt, T. P., & Martin, F. N. (2010). Communication Sciences and Disorders: From Science to Clinical Practice: Jones & Bartlett Publishers. 6. Maviş, İ. (2004). Sözün Bittiği Yer: Afazi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.