Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GERİATRİ HEMŞİRELİĞİ | HEM4140380 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye geriatrik hastalıkların etiyolojisi, tanı, tedavi bakım, eğitimleri ve yaşlının yetersizlikleri hakkında bilgi ve beceri sağlamak amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Geriatride Temel Prensipler,Geriatrinin Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus,Yaşlanma Teorileri,Yaşlı Hastalara Yaklaşım,Yaşlıdaki Fizyolojik Değişikler,Geriatride Yaşam Kalitesi,Geriatrik Hastada Beslenme ve Sıvı Dengesi,Geriatrik Hastalarla İletişim,Geriatrik Hastalıklar,Ev Kazalarının ve Düşmelerin Önlenmesi,Geriatrik Hastalarda İlaç Kullanımı,Geriatrik Hastalıkların Psikososyal Gereksinimleri,Geriatrik Rehabilitasyon,Yaşlı İstismarı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaşlanma sürecini yorumlar, | 10, 5, 9 | A |
Geriatrik dönemde değişiklikler ve sorunlar hakkında hemşirelik bakımını planlar, | 5, 9 | A, H |
Geriatrik dönemde koruyucu hemşirelik kapsamında yer alan uygulamaları sıralar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Geriatride Temel Prensipler | 1 ve 4. Kaynağın ilgili bölümlerinin okunması |
2 | Geriatrinin Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus | 5. no’lu kaynağın okunması |
3 | Yaşlanma Teorileri | 6. no’lu kaynağın okunması |
4 | Yaşlı Hastalara Yaklaşım | 1 Kaynağın 1. bölümünün okunması |
5 | Yaşlıdaki Fizyolojik Değişikler | 3. ve 4.kaynağın ilgili bölümlerinin okunması |
6 | Geriatride Yaşam Kalitesi | 3. Kaynağın 27. Bölümünün okunması |
7 | Geriatrik Hastada Beslenme ve Sıvı Dengesi | 1.Kaynağın 8. Bölümü ve 3. Kaynağın 29. Bölümünün okunması |
8 | Geriatrik Hastalarla İletişim | 1.Kaynağın 10. Bölümünün okunması |
9 | Geriatrik Hastalıklar | 3. kaynağın ilgili bölümlerinin okunması |
10 | Ev Kazalarının ve Düşmelerin Önlenmesi | 1.kaynağın 13. Bölümünün okunması |
11 | Geriatrik Hastalarda İlaç Kullanımı | 7. kaynağın okunması |
12 | Geriatrik Hastalıkların Psikososyal Gereksinimleri | 8.kaynağın okunması |
13 | Geriatrik Rehabilitasyon | 9.kaynağın okunması |
14 | Yaşlı İstismarı | 10.kaynağın okunması |
Kaynak |
1. Karadakovan A. Yaşlı bakımı hemşireliği, Nobel kitapevi.2015. İstanbul.
2. Kaptan G, Dedeli Ö, Temel İç Hastalıkları, İstanbul Tıp Kitabevi
3. Altındiş M, Yaşlılarda Güncel Sorunlar ve Bakımı, İstanbul Tıp Kitabevi
4. Karadakovan A, Eti Aslan F, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi
5. Mandıracıoğlu A. Dünyada ve Türkiye’de yaşlıların demografik özellikleri. Ege Tıp Dergisi 2010. 49(3) Ek
6. Sağlam E., Özdamar EN. Yaşlanma Teorileri ve Tedavi Yaklaşımları. Maltepe tıp dergisi. 2012, Cilt 4, Sayı 1, Sayfa(lar) 056-061
7.Kutsal YG. Yaşlılarda çoklu ilaç kullanımı. turkısh journal of gerıatrıcs. Özel Sayı, 2006 (37 - 44)
8.Öz F. Yaşamın son evresi: yaşlılık psikososyal açıdan gözden geçirme. Kriz Dergisi 10(2): 17-28
9.Yağcı İ. Geriatrik rehabilitasyon 5N-1K. Türkiye fiziksel tıp ve rehabilitasyon derneği geriatrik rehabilitasyon çalışma grubu raporu.
10.Akdemir N. Görgülü Ü. Çınar Fİ: Yaşlı İstismarı ve İhmali. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi (2008) 67–75.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | | | | X | |
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | | | | |
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | | | | |
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | | | X | | |
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | | | X | | |
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | | | X | | |
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | | | | |
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | | | X | | |
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | | X | | | |
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(64/30) | 2 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GERİATRİ HEMŞİRELİĞİ | HEM4140380 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye geriatrik hastalıkların etiyolojisi, tanı, tedavi bakım, eğitimleri ve yaşlının yetersizlikleri hakkında bilgi ve beceri sağlamak amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Geriatride Temel Prensipler,Geriatrinin Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus,Yaşlanma Teorileri,Yaşlı Hastalara Yaklaşım,Yaşlıdaki Fizyolojik Değişikler,Geriatride Yaşam Kalitesi,Geriatrik Hastada Beslenme ve Sıvı Dengesi,Geriatrik Hastalarla İletişim,Geriatrik Hastalıklar,Ev Kazalarının ve Düşmelerin Önlenmesi,Geriatrik Hastalarda İlaç Kullanımı,Geriatrik Hastalıkların Psikososyal Gereksinimleri,Geriatrik Rehabilitasyon,Yaşlı İstismarı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaşlanma sürecini yorumlar, | 10, 5, 9 | A |
Geriatrik dönemde değişiklikler ve sorunlar hakkında hemşirelik bakımını planlar, | 5, 9 | A, H |
Geriatrik dönemde koruyucu hemşirelik kapsamında yer alan uygulamaları sıralar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Geriatride Temel Prensipler | 1 ve 4. Kaynağın ilgili bölümlerinin okunması |
2 | Geriatrinin Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus | 5. no’lu kaynağın okunması |
3 | Yaşlanma Teorileri | 6. no’lu kaynağın okunması |
4 | Yaşlı Hastalara Yaklaşım | 1 Kaynağın 1. bölümünün okunması |
5 | Yaşlıdaki Fizyolojik Değişikler | 3. ve 4.kaynağın ilgili bölümlerinin okunması |
6 | Geriatride Yaşam Kalitesi | 3. Kaynağın 27. Bölümünün okunması |
7 | Geriatrik Hastada Beslenme ve Sıvı Dengesi | 1.Kaynağın 8. Bölümü ve 3. Kaynağın 29. Bölümünün okunması |
8 | Geriatrik Hastalarla İletişim | 1.Kaynağın 10. Bölümünün okunması |
9 | Geriatrik Hastalıklar | 3. kaynağın ilgili bölümlerinin okunması |
10 | Ev Kazalarının ve Düşmelerin Önlenmesi | 1.kaynağın 13. Bölümünün okunması |
11 | Geriatrik Hastalarda İlaç Kullanımı | 7. kaynağın okunması |
12 | Geriatrik Hastalıkların Psikososyal Gereksinimleri | 8.kaynağın okunması |
13 | Geriatrik Rehabilitasyon | 9.kaynağın okunması |
14 | Yaşlı İstismarı | 10.kaynağın okunması |
Kaynak |
1. Karadakovan A. Yaşlı bakımı hemşireliği, Nobel kitapevi.2015. İstanbul.
2. Kaptan G, Dedeli Ö, Temel İç Hastalıkları, İstanbul Tıp Kitabevi
3. Altındiş M, Yaşlılarda Güncel Sorunlar ve Bakımı, İstanbul Tıp Kitabevi
4. Karadakovan A, Eti Aslan F, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi
5. Mandıracıoğlu A. Dünyada ve Türkiye’de yaşlıların demografik özellikleri. Ege Tıp Dergisi 2010. 49(3) Ek
6. Sağlam E., Özdamar EN. Yaşlanma Teorileri ve Tedavi Yaklaşımları. Maltepe tıp dergisi. 2012, Cilt 4, Sayı 1, Sayfa(lar) 056-061
7.Kutsal YG. Yaşlılarda çoklu ilaç kullanımı. turkısh journal of gerıatrıcs. Özel Sayı, 2006 (37 - 44)
8.Öz F. Yaşamın son evresi: yaşlılık psikososyal açıdan gözden geçirme. Kriz Dergisi 10(2): 17-28
9.Yağcı İ. Geriatrik rehabilitasyon 5N-1K. Türkiye fiziksel tıp ve rehabilitasyon derneği geriatrik rehabilitasyon çalışma grubu raporu.
10.Akdemir N. Görgülü Ü. Çınar Fİ: Yaşlı İstismarı ve İhmali. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi (2008) 67–75.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | | | | X | |
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | | | | |
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | | | | |
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | | | X | | |
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | | | X | | |
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | | | X | | |
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | | | | |
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | | | X | | |
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | | X | | | |
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13