Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ERGONOMİ | İSG2116710 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zekeriya ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yeliz ELMAZ |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek,İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri .,Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
Makine –insan etkileşimini açıklar. | 16, 9 | A, E |
Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder. | 16, 9 | A, E |
İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek | sunumlar |
2 | İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | sunumlar |
3 | Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek | sunumlar |
4 | İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | sunumlar |
5 | Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları | sunumlar |
6 | Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş | sunumlar |
7 | Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | sunumlar |
8 | Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri . | sunumlar |
9 | Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | sunumlar |
10 | İş sistemleri, insan-makine ilişkisi | sunumlar |
11 | Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi | sunumlar |
12 | Bürolarda iş yeri düzenlemesi | sunumlar |
13 | Çeşitli iş düzenlemeleri | sunumlar |
14 | Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri | sunumlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | X | | |
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | | | | |
4 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | X | | | |
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | | X | | |
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | X | | |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir. | | | X | | |
9 | Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ERGONOMİ | İSG2116710 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zekeriya ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yeliz ELMAZ |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek,İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri .,Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar. | 16, 9 | A, E |
Makine –insan etkileşimini açıklar. | 16, 9 | A, E |
Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder. | 16, 9 | A, E |
İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek | sunumlar |
2 | İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | sunumlar |
3 | Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek | sunumlar |
4 | İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak | sunumlar |
5 | Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları | sunumlar |
6 | Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş | sunumlar |
7 | Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | sunumlar |
8 | Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri . | sunumlar |
9 | Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri | sunumlar |
10 | İş sistemleri, insan-makine ilişkisi | sunumlar |
11 | Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi | sunumlar |
12 | Bürolarda iş yeri düzenlemesi | sunumlar |
13 | Çeşitli iş düzenlemeleri | sunumlar |
14 | Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri | sunumlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | X | | |
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | | | | |
4 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | X | | | |
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | | X | | |
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | X | | |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir. | | | X | | |
9 | Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:55Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:56