Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KONSERVASYON I | MRS2145150 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mimari restorasyonda önemli bir yeri olan bozulmaların yapılarda etkisini tanımak ve konservasyonu konusunda bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri,Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri,Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler. ,Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb),Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları,Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama),Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme),Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları,Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları,Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon,Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri,Korozyondan korunma ve genel önlemler,Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar,Genel uygulama soruları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mimari yapılarda görülen görsel ve mekanik bozulmaları tanımlar | | |
2. Mimari yapılarda konservasyon işlemlerini açıklar | | |
3. Konservasyon kimyasında temel yöntemleri açıklar. | | |
4. Mimari metal ve alaşımların bozulmaları ve konservasyon işlemlerini yorumlar | | |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri | |
2 | Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri | |
3 | Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler. | |
4 | Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb) | |
5 | Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları | |
6 | Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama) | |
7 | Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme) | |
8 | Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları | |
9 | Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları | |
10 | Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon | |
11 | Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri | |
12 | Korozyondan korunma ve genel önlemler | |
13 | Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar | |
14 | Genel uygulama soruları | |
Kaynak |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notları. |
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition,Butterworth Heinemann, 1998
2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015
3) Uluengin, M. B., "Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikler", Birsen Yayıncılık
4) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002
5) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014.
6) D. A. Jones, "Principles and Prevention of Corrosion", 2nd ed., Prentice-Hall, 1996 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | X | |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | | | | | X |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | X |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | X |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | X |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | X | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | | | X | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KONSERVASYON I | MRS2145150 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mimari restorasyonda önemli bir yeri olan bozulmaların yapılarda etkisini tanımak ve konservasyonu konusunda bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri,Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri,Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler. ,Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb),Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları,Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama),Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme),Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları,Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları,Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon,Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri,Korozyondan korunma ve genel önlemler,Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar,Genel uygulama soruları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mimari yapılarda görülen görsel ve mekanik bozulmaları tanımlar | | |
2. Mimari yapılarda konservasyon işlemlerini açıklar | | |
3. Konservasyon kimyasında temel yöntemleri açıklar. | | |
4. Mimari metal ve alaşımların bozulmaları ve konservasyon işlemlerini yorumlar | | |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri | |
2 | Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri | |
3 | Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler. | |
4 | Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb) | |
5 | Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları | |
6 | Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama) | |
7 | Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme) | |
8 | Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları | |
9 | Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları | |
10 | Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon | |
11 | Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri | |
12 | Korozyondan korunma ve genel önlemler | |
13 | Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar | |
14 | Genel uygulama soruları | |
Kaynak |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notları. |
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition,Butterworth Heinemann, 1998
2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015
3) Uluengin, M. B., "Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikler", Birsen Yayıncılık
4) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002
5) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014.
6) D. A. Jones, "Principles and Prevention of Corrosion", 2nd ed., Prentice-Hall, 1996 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | X | |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | | | | | X |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | X |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | X |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | X |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | X | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | | | X | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00