Pediatrik, yetişkin ve geriatrik popülasyonda olası işitme patolojilerini tanımlamak ve ihtiyaca uygun şekilde hastayı yönlendirebilmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Santral işitsel işlemleme bozuklukları,Santral işitsel işlemleme bozukluğu testleri,İşitsel nöropati spektrum bozukluğu,Tinnitusun patofizyolojisi,Tinnituslu hastaların odyolojik değerlendirilmesi,Tinnitus haritalama,Hiperakuzi,Genetik işitme kayıpları,Endüstriyel işitme kayıpları,Geriatrik işitme kayıpları,İşitme kayıplarının etkileri,Ototoksik ilaçlar ve işitme üzerine etkileri,Tek taraflı işitme kayıplarına yaklaşım,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Santral işitsel işlemleme bozuklukları hakkında teorik bilgi sahibi olur.
16, 9
A
İşitsel nöropati spektrum bozukluğu olan hasta hakkında teorik bilgi sahibi olur. Hastaya nasıl bir yaklaşım izlemesi gerektiğini bilir.
16, 9
A
Tinnituslu hastaları yorumlar.
16, 9
A
Temel genetik geçiş özelliklerini tanımlar.
16, 9
A
Genetik geçişli işitme kaybı yapan hastalıkları ve genel özelliklerini açıklar.
16, 9
A
Ototoksik ilaç kullanan bireyde gelişen işitme kaybını tanımlayabilir yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Hiperakuzi hakkında teorik bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Santral işitsel işlemleme bozuklukları
Ön hazırlık yok
2
Santral işitsel işlemleme bozukluğu testleri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
İşitsel nöropati spektrum bozukluğu
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Tinnitusun patofizyolojisi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Tinnituslu hastaların odyolojik değerlendirilmesi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Tinnitus haritalama
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Hiperakuzi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Genetik işitme kayıpları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Endüstriyel işitme kayıpları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Geriatrik işitme kayıpları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
İşitme kayıplarının etkileri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Ototoksik ilaçlar ve işitme üzerine etkileri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Tek taraflı işitme kayıplarına yaklaşım
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Genel değerlendirme
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013.
2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009.
3) Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016
4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004.
5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002.
6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003
7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008.
8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004.
9) İşitme Kaybının Testleri,Tanısı ve Tedavisi, Editör: M. Bülent Şerbetçioğlu, 2021
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Odyometri ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
İşitme ve denge yakınmalı hastalarla ilgili olarak etik ilke ve kurallarını bilir.
3
İşitme ve dengeyi değerlendirmek için kullanılan temel objektif ve subjektif testleri uygulayabilir.
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İŞİTME SİSTEMİ VE PATOLOJİLERİ II
-
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Caner YATMAZ
Dersi Verenler
Aylin BAKIRCI, Öğr.Gör. Caner YATMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Pediatrik, yetişkin ve geriatrik popülasyonda olası işitme patolojilerini tanımlamak ve ihtiyaca uygun şekilde hastayı yönlendirebilmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Santral işitsel işlemleme bozuklukları,Santral işitsel işlemleme bozukluğu testleri,İşitsel nöropati spektrum bozukluğu,Tinnitusun patofizyolojisi,Tinnituslu hastaların odyolojik değerlendirilmesi,Tinnitus haritalama,Hiperakuzi,Genetik işitme kayıpları,Endüstriyel işitme kayıpları,Geriatrik işitme kayıpları,İşitme kayıplarının etkileri,Ototoksik ilaçlar ve işitme üzerine etkileri,Tek taraflı işitme kayıplarına yaklaşım,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Santral işitsel işlemleme bozuklukları hakkında teorik bilgi sahibi olur.
16, 9
A
İşitsel nöropati spektrum bozukluğu olan hasta hakkında teorik bilgi sahibi olur. Hastaya nasıl bir yaklaşım izlemesi gerektiğini bilir.
16, 9
A
Tinnituslu hastaları yorumlar.
16, 9
A
Temel genetik geçiş özelliklerini tanımlar.
16, 9
A
Genetik geçişli işitme kaybı yapan hastalıkları ve genel özelliklerini açıklar.
16, 9
A
Ototoksik ilaç kullanan bireyde gelişen işitme kaybını tanımlayabilir yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Hiperakuzi hakkında teorik bilgi sahibi olur.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Santral işitsel işlemleme bozuklukları
Ön hazırlık yok
2
Santral işitsel işlemleme bozukluğu testleri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
İşitsel nöropati spektrum bozukluğu
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Tinnitusun patofizyolojisi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Tinnituslu hastaların odyolojik değerlendirilmesi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Tinnitus haritalama
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Hiperakuzi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Genetik işitme kayıpları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Endüstriyel işitme kayıpları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Geriatrik işitme kayıpları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
İşitme kayıplarının etkileri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Ototoksik ilaçlar ve işitme üzerine etkileri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Tek taraflı işitme kayıplarına yaklaşım
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Genel değerlendirme
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013.
2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009.
3) Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016
4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004.
5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002.
6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003
7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008.
8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004.
9) İşitme Kaybının Testleri,Tanısı ve Tedavisi, Editör: M. Bülent Şerbetçioğlu, 2021
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Odyometri ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
İşitme ve denge yakınmalı hastalarla ilgili olarak etik ilke ve kurallarını bilir.
3
İşitme ve dengeyi değerlendirmek için kullanılan temel objektif ve subjektif testleri uygulayabilir.
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.