Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MALİYE POLİTİKASI | MLY2133250 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Devletin ekonomik ve sosyal amaçları gerçeklestirmek için kamu maliyesi araçlarını kullanarak ekonomiye müdahale etmesi anlamına gelen ve her zamanda olduğu gibi günümüzde de önemini koruyan maliye politikası uygulamalarının öğrenilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Maliye Politikasının Tanımı, Amaçları, Araçları ve Sınırları,Maliye Politikasının Etkinliğine İlişkin Tartışmalar,Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Maliye Politikası: Çarpan Analizi,Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Para ve Maliye Politikalarının Nisbi Etkinliği,Bütçe Politikası, Bütçe Açıklarının Ekonomik Etkileri Ve Türkiye Uygulaması,Enflasyon ve Maliye Politikası,Durgunluk ve Maliye Politikası,Stagflasyon ve Maliye Politikası,Gelir Dağilimi Ve Maliye Politikasi,Bütçe Açığı Sorunu ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Ekonomik İstikrara Yönelik Maliye Politikası,Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Öncesi Dönem,Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Sonrası Dönem,Ekonomik Kalkınma ve Maliye Politikası,Türkiye'nin Ekonomik Kalkınma Sorunu ve Uygulanan Mali Politikalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Maliye politikasının amaç, araç ve sınırları ile ilgili kuramsal bilgileri tanımlar. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
2. Maliye politikasının etkinliğine ilişkin kuramsal tartışmaları değerlendirir. | 14, 16, 19, 9 | A, E |
3. Maliye politikasının para politikasıyla ilişkisini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Maliye politikalarına ilişkin iktisadi teoriler hakkında karşılaştırma yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Mali iktisat bağlamında genel teorik çerçeveyi tanır. | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, E |
6. Kamu harcamalarının etkinliğini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
7. Vergilerin ekonomik etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Maliye Politikasının Tanımı, Amaçları, Araçları ve Sınırları | |
2 | Maliye Politikasının Etkinliğine İlişkin Tartışmalar | |
3 | Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Maliye Politikası: Çarpan Analizi | |
4 | Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Para ve Maliye Politikalarının Nisbi Etkinliği | |
5 | Bütçe Politikası, Bütçe Açıklarının Ekonomik Etkileri Ve Türkiye Uygulaması | |
6 | Enflasyon ve Maliye Politikası | |
7 | Durgunluk ve Maliye Politikası | |
8 | Stagflasyon ve Maliye Politikası | |
9 | Gelir Dağilimi Ve Maliye Politikasi | |
10 | Bütçe Açığı Sorunu ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Ekonomik İstikrara Yönelik Maliye Politikası | |
11 | Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Öncesi Dönem | |
12 | Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Sonrası Dönem | |
13 | Ekonomik Kalkınma ve Maliye Politikası | |
14 | Türkiye'nin Ekonomik Kalkınma Sorunu ve Uygulanan Mali Politikalar | |
Kaynak |
Prof. Dr. Abuzer Pınar, Maliye Politikası Teori ve Uygulama, Turhan Kitabevi, 11. Baskı, 2021,
|
Prof. Dr. Coşkun Karaca, Maliye Politikası, Ekin Basım Yayın, 1. Baskı, Bursa, 2023 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | | | | X | |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | | | | X | |
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | | | X | | |
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | | | | | X |
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | | | X | | |
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | | | | X | |
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | | | | | X |
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | | | | X | |
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | | | | X | |
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | | | | | |
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | | | | | X |
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
MALİYE POLİTİKASI | MLY2133250 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Devletin ekonomik ve sosyal amaçları gerçeklestirmek için kamu maliyesi araçlarını kullanarak ekonomiye müdahale etmesi anlamına gelen ve her zamanda olduğu gibi günümüzde de önemini koruyan maliye politikası uygulamalarının öğrenilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Maliye Politikasının Tanımı, Amaçları, Araçları ve Sınırları,Maliye Politikasının Etkinliğine İlişkin Tartışmalar,Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Maliye Politikası: Çarpan Analizi,Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Para ve Maliye Politikalarının Nisbi Etkinliği,Bütçe Politikası, Bütçe Açıklarının Ekonomik Etkileri Ve Türkiye Uygulaması,Enflasyon ve Maliye Politikası,Durgunluk ve Maliye Politikası,Stagflasyon ve Maliye Politikası,Gelir Dağilimi Ve Maliye Politikasi,Bütçe Açığı Sorunu ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Ekonomik İstikrara Yönelik Maliye Politikası,Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Öncesi Dönem,Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Sonrası Dönem,Ekonomik Kalkınma ve Maliye Politikası,Türkiye'nin Ekonomik Kalkınma Sorunu ve Uygulanan Mali Politikalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Maliye politikasının amaç, araç ve sınırları ile ilgili kuramsal bilgileri tanımlar. | 10, 12, 16, 9 | A, E |
2. Maliye politikasının etkinliğine ilişkin kuramsal tartışmaları değerlendirir. | 14, 16, 19, 9 | A, E |
3. Maliye politikasının para politikasıyla ilişkisini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Maliye politikalarına ilişkin iktisadi teoriler hakkında karşılaştırma yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Mali iktisat bağlamında genel teorik çerçeveyi tanır. | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, E |
6. Kamu harcamalarının etkinliğini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
7. Vergilerin ekonomik etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Maliye Politikasının Tanımı, Amaçları, Araçları ve Sınırları | |
2 | Maliye Politikasının Etkinliğine İlişkin Tartışmalar | |
3 | Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Maliye Politikası: Çarpan Analizi | |
4 | Ekonomik İstikrarın Gerçekleştirilmesinde Para ve Maliye Politikalarının Nisbi Etkinliği | |
5 | Bütçe Politikası, Bütçe Açıklarının Ekonomik Etkileri Ve Türkiye Uygulaması | |
6 | Enflasyon ve Maliye Politikası | |
7 | Durgunluk ve Maliye Politikası | |
8 | Stagflasyon ve Maliye Politikası | |
9 | Gelir Dağilimi Ve Maliye Politikasi | |
10 | Bütçe Açığı Sorunu ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Ekonomik İstikrara Yönelik Maliye Politikası | |
11 | Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Öncesi Dönem | |
12 | Türkiye'nin Ekonomik İstikrar Sorunları ve Uygulanan Mali Politikalar: 1990 Sonrası Dönem | |
13 | Ekonomik Kalkınma ve Maliye Politikası | |
14 | Türkiye'nin Ekonomik Kalkınma Sorunu ve Uygulanan Mali Politikalar | |
Kaynak |
Prof. Dr. Abuzer Pınar, Maliye Politikası Teori ve Uygulama, Turhan Kitabevi, 11. Baskı, 2021,
|
Prof. Dr. Coşkun Karaca, Maliye Politikası, Ekin Basım Yayın, 1. Baskı, Bursa, 2023 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | | | | X | |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | | | | X | |
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | | | X | | |
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | | | | | X |
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | | | X | | |
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | | | | X | |
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | | | | | X |
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | | | | X | |
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | | | | X | |
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | | | | | |
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | | | | | X |
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:35