Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
AİLELERLE SOSYAL HİZMET | SH2152180 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Aileyi, ailenin yapısını, işlevlerini anlamak ve sosyal hizmette genelci uygulama çerçevesinde ailelere yönelik planlı müdahale bilgisini edinmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi,Aile yapı ve işlevlerini anlama,Bir sistem olarak aile,Aile içi iletişim örüntülerini anlama,Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb.,Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb.,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama,Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler,Aile politikalarının Türkiye’deki durumu,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Aile sistemini ve aile içi dinamikleri açıklayabilecektir | 10, 16, 19, 9 | A, E |
1.1. Aileyi, türlerini ve işlevlerini tanımlar | 10, 16, 9 | A, E |
1.2. Aile içi iletişim örüntülerini açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
2. Aile yapısındaki değişimleri sosyal çevre açısından değerlendirebilecektir | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. Ailenin yapısını açıklar
| 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.2. Sosyal çevrenin aile üzerindeki etkisini tartışır
| 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
3. Aileyi sosyal hizmet kuram ve yaklaşımlarıyla inceleyebilecektir | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, E |
3.1. Aileyle ilgili kuramları tartışır | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, E |
3.2. Aile yaklaşımları çerçevesinde aile sorunlarını analiz eder | 10, 13, 4 | A, E |
4. Ailelere yönelik planlı değişim sürecini uygulayabilecektir | 10, 13, 4 | A, E |
4.1. Hazırlık aşamasını bilir
| 10, 13, 4 | A, E |
4.2. Aile değerlendirmesini ve müdahale planını bilir | 10, 13, 4 | A, E |
5. Ailelere yönelik politika ve hizmetleri açıklayabilecektir.
| 10, 13, 16, 9 | A, E |
5.1. Aile politikalarını tartışır | 10, 13, 16, 9 | A, E |
5.2. Aile sorunlarına yönelik proje geliştirir | 10, 16, 19 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi | |
2 | Aile yapı ve işlevlerini anlama | |
3 | Bir sistem olarak aile | |
4 | Aile içi iletişim örüntülerini anlama | |
5 | Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb. | |
6 | Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb. | |
7 | Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
| |
8 | Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi | |
9 | Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama | |
10 | Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama | |
11 | Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama | |
12 | Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler | |
13 | Aile politikalarının Türkiye’deki durumu | |
14 | Genel değerlendirme | |
Kaynak |
1. Ahrons, C. (2005). We’re Still Family. Harper Collins Books
2. Dündar, Ü. C. (2022). Çocuk Refah Sisteminde Aile Temelli Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler
3. Özpolat, A. Ö., Özkan, Y. (2023). Ailerle Sosyal Hizmet: Risk Altındaki Ailelerle Çalışma, Yaşanmış Hikâyeler ve Aile Deneyimleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi
|
1. Ashman, K.K., Hall, G.H. (1999). Understanding Generalist Practice. Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago
2.D’Cruz, H., Jones, M. (2004). Social Work Research: Ethical and Political Contexts |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | | X | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | X | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | | X | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | | X | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | | X | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | X | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | | X | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | | | X |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | X | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 1 | 20 | 20 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 18 | 36 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
AİLELERLE SOSYAL HİZMET | SH2152180 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Aileyi, ailenin yapısını, işlevlerini anlamak ve sosyal hizmette genelci uygulama çerçevesinde ailelere yönelik planlı müdahale bilgisini edinmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi,Aile yapı ve işlevlerini anlama,Bir sistem olarak aile,Aile içi iletişim örüntülerini anlama,Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb.,Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb.,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama,Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler,Aile politikalarının Türkiye’deki durumu,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Aile sistemini ve aile içi dinamikleri açıklayabilecektir | 10, 16, 19, 9 | A, E |
1.1. Aileyi, türlerini ve işlevlerini tanımlar | 10, 16, 9 | A, E |
1.2. Aile içi iletişim örüntülerini açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
2. Aile yapısındaki değişimleri sosyal çevre açısından değerlendirebilecektir | 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. Ailenin yapısını açıklar
| 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.2. Sosyal çevrenin aile üzerindeki etkisini tartışır
| 10, 13, 16, 19, 9 | A, E |
3. Aileyi sosyal hizmet kuram ve yaklaşımlarıyla inceleyebilecektir | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, E |
3.1. Aileyle ilgili kuramları tartışır | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A, E |
3.2. Aile yaklaşımları çerçevesinde aile sorunlarını analiz eder | 10, 13, 4 | A, E |
4. Ailelere yönelik planlı değişim sürecini uygulayabilecektir | 10, 13, 4 | A, E |
4.1. Hazırlık aşamasını bilir
| 10, 13, 4 | A, E |
4.2. Aile değerlendirmesini ve müdahale planını bilir | 10, 13, 4 | A, E |
5. Ailelere yönelik politika ve hizmetleri açıklayabilecektir.
| 10, 13, 16, 9 | A, E |
5.1. Aile politikalarını tartışır | 10, 13, 16, 9 | A, E |
5.2. Aile sorunlarına yönelik proje geliştirir | 10, 16, 19 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi | |
2 | Aile yapı ve işlevlerini anlama | |
3 | Bir sistem olarak aile | |
4 | Aile içi iletişim örüntülerini anlama | |
5 | Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb. | |
6 | Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb. | |
7 | Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
| |
8 | Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi | |
9 | Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama | |
10 | Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama | |
11 | Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama | |
12 | Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler | |
13 | Aile politikalarının Türkiye’deki durumu | |
14 | Genel değerlendirme | |
Kaynak |
1. Ahrons, C. (2005). We’re Still Family. Harper Collins Books
2. Dündar, Ü. C. (2022). Çocuk Refah Sisteminde Aile Temelli Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler
3. Özpolat, A. Ö., Özkan, Y. (2023). Ailerle Sosyal Hizmet: Risk Altındaki Ailelerle Çalışma, Yaşanmış Hikâyeler ve Aile Deneyimleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi
|
1. Ashman, K.K., Hall, G.H. (1999). Understanding Generalist Practice. Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago
2.D’Cruz, H., Jones, M. (2004). Social Work Research: Ethical and Political Contexts |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | | X | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | | X | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | | X | |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | | X | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | | | X | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | X | | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | | X | |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | | | X |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | X | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05