Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET | SH1277560 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, müracaatçılara ve sosyal olgulara hak temelli yaklaşımla bakabilmemiz için gerekli olan temel bilgileri edinmek,insan hakları düşüncesini anlayarak Sosyal hizmetin insan hakları ve sosyal refah ile ilişkisini kurmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet,İnsan Haklarının Felsefi Temelleri,İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors),Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları,Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye ,Sunumlar I (Kurum Ziyareti),Sunumlar II (Kurum Ziyareti),Sunumlar III (Kurum Ziyareti),Sunumlar IV (Kurum Ziyareti); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar. | 19, 9 | A |
1.1. İnsan hakları tanımı, tarihçesi ve gelişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Hak temelli yaklaşımları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
2.1. Uluslararası insan hakları sözleşmelerini özetler. | 19, 9 | A |
2.2. Medeni ve Siyasi haklar uluslararası sözleşmesini açıklar. | 19 | A |
3. Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesini açıklar. | 10, 16, 2, 9 | A |
3.1. Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder. | 10, 4, 9 | A, H |
3.2. Eğitim, çalışma ve sosyal güvenlik gibi sosyal hakların kapsamını özetler. | 10, 16, 9 | A |
4. Demokrasi ve insan hakları kültürünün oluşturulmasında sosyal hizmetin rolü ve işlevlerini tartışır. | 10, 16, 2, 5, 9 | A |
4.1. Demokrasi ve sosyal hizmet kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
4.2. Dezavantajlı gruplara yönelik hak ihlallerini saptar. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Karşılaşılan sorun ve ikilemlere akılcı, bilimsel çözümler üretir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
5.1. İnsan haklarının uluslararası hukuktaki yerini tartışır. | 10, 13, 16, 9 | A |
5.2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin çalışmalarını ve mahkemeye başvuru sürecini açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet | |
3 | İnsan Haklarının Felsefi Temelleri | |
4 | İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors) | |
5 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi | |
6 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması | |
7 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları | |
8 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları | |
9 | Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri | |
10 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye | |
11 | Sunumlar I (Kurum Ziyareti) | |
12 | Sunumlar II (Kurum Ziyareti) | |
13 | Sunumlar III (Kurum Ziyareti) | |
14 | Sunumlar IV (Kurum Ziyareti) | |
Kaynak |
Birleşmiş Milletler Sözleşmeleri: https://diabgm.adalet.gov.tr/arsiv/sozlesmeler/coktaraflisoz/bm_yeni.html
BM (2000). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. BM Yayın no: 26, Ankara.
Kuçuradi, İoanna (2009) İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
Shestack, J. J. (2006). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Liberal Düşünce, Cilt: 11, No: 43, s. 87- 119.
Zengin, O. Ve Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 27, Sayı 1, Nisan.
İnternet Kaynakları:
https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/tur&c#n1357809352012_pointer
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_1959_2017_ENG.pdf
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_2017_ENG.pdf
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | X | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | | | X |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | X | | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | X | | | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | | X | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | | | X |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | X | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | X | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET | SH1277560 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, müracaatçılara ve sosyal olgulara hak temelli yaklaşımla bakabilmemiz için gerekli olan temel bilgileri edinmek,insan hakları düşüncesini anlayarak Sosyal hizmetin insan hakları ve sosyal refah ile ilişkisini kurmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet,İnsan Haklarının Felsefi Temelleri,İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors),Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları,Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye ,Sunumlar I (Kurum Ziyareti),Sunumlar II (Kurum Ziyareti),Sunumlar III (Kurum Ziyareti),Sunumlar IV (Kurum Ziyareti); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar. | 19, 9 | A |
1.1. İnsan hakları tanımı, tarihçesi ve gelişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Hak temelli yaklaşımları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
2.1. Uluslararası insan hakları sözleşmelerini özetler. | 19, 9 | A |
2.2. Medeni ve Siyasi haklar uluslararası sözleşmesini açıklar. | 19 | A |
3. Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesini açıklar. | 10, 16, 2, 9 | A |
3.1. Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder. | 10, 4, 9 | A, H |
3.2. Eğitim, çalışma ve sosyal güvenlik gibi sosyal hakların kapsamını özetler. | 10, 16, 9 | A |
4. Demokrasi ve insan hakları kültürünün oluşturulmasında sosyal hizmetin rolü ve işlevlerini tartışır. | 10, 16, 2, 5, 9 | A |
4.1. Demokrasi ve sosyal hizmet kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
4.2. Dezavantajlı gruplara yönelik hak ihlallerini saptar. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Karşılaşılan sorun ve ikilemlere akılcı, bilimsel çözümler üretir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
5.1. İnsan haklarının uluslararası hukuktaki yerini tartışır. | 10, 13, 16, 9 | A |
5.2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin çalışmalarını ve mahkemeye başvuru sürecini açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet | |
3 | İnsan Haklarının Felsefi Temelleri | |
4 | İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors) | |
5 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi | |
6 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması | |
7 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları | |
8 | Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları | |
9 | Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri | |
10 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye | |
11 | Sunumlar I (Kurum Ziyareti) | |
12 | Sunumlar II (Kurum Ziyareti) | |
13 | Sunumlar III (Kurum Ziyareti) | |
14 | Sunumlar IV (Kurum Ziyareti) | |
Kaynak |
Birleşmiş Milletler Sözleşmeleri: https://diabgm.adalet.gov.tr/arsiv/sozlesmeler/coktaraflisoz/bm_yeni.html
BM (2000). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. BM Yayın no: 26, Ankara.
Kuçuradi, İoanna (2009) İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
Shestack, J. J. (2006). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Liberal Düşünce, Cilt: 11, No: 43, s. 87- 119.
Zengin, O. Ve Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 27, Sayı 1, Nisan.
İnternet Kaynakları:
https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/tur&c#n1357809352012_pointer
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_1959_2017_ENG.pdf
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_2017_ENG.pdf
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | | | X | | |
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | | | | |
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | | | | | |
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | | | | | X |
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | | | | | |
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | | | X | | |
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | | X | | | |
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | | | | X | |
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | | | | | X |
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | | | X | | |
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | | | | X | |
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05